ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

اشاره معاون وزیر خارجه روسیه

 به مهم ترین موضوع مناقشه در مذاکرات اخیر اتمی

هدف از مانور موشکی

شکست مذاکرات اتمی بود 
 
 
 
 

مذاکرات دو روزه اتمی ایران و 1+5 پایان یافت بی آن که جزئیات آنچه در این دو روز گذشت و نتایجی که از مذاکرات بدست آمد منتشر شود. یگانه خبر غیر رسمی که همزمان با انتشار تازه ترین گزارش سازمان انرژی اتمی انتشار یافته مربوط به خبرگزاری رویترز است که از قول یک مقام غربی است. مقامی که نام و هویت او نیز انتشار نیافته است.

رویترز از قول این مقام غربی نوشت:

«ایران و 1+5 بر سر یک برنامه دشوار توافق کردند. براساس این برنامه یک سری از مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر دو طرف به یک درک مشترک دست یابند گام بسیار مهمی بر داشته خواهد شد که نشاندهنده عزم دو طرف برای رسیدن به  یک توافق جامع در طول 6 تا 12 ماه آینده هستند. ادامه این مذاکرات که بمدت سه روز در وین پایتخت اتریش ادامه یافت قرار است به ماه مارس آینده موکول شد.»

همانگونه که خواندید حتی در گزارش رویترز و اظهار نظر مقام غربی نیز هیچ نکته آشکار خبری وجود ندارد. اما بصورت همزمان معاون وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه کوتاه به نکته ای اشاره کرد که ظاهرا مهم ترین موضوع مورد بحث در مذاکرات اخیر در وین بوده است.

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه بلافاصله پس از پایان مذاکرات اخیر (پنجشنبه) در وین گفت: «در مذاکرات ایران و 1+5  ما اعلام کردیم که توافق جامع اتمی با ایران باید تنها باید موضوعات مربوط به سمت گیری غیر نظامی برنامه اتمی ایران باشد و این مسئله ارتباطی به برنامه موشکی ایران ندارد.

اگر توافقنامه ژنو به طور کامل اجرا شود پاسخ بسیاری از سوالات داده می شود. تمام مسائل اصلی در این توافقنامه وجود دارد.»

به این ترتیب، حداقل یکی از مهم ترین مسائل گرهی درمذاکرات 1+5 که از سوی معاون وزارت خارجه روسیه اعلام شده، مسئله موشکی ایران است.

حالا باز گردیم به تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با روحانی و دبیری آن با سرلشگر شمخانی است. یعنی جلوگیری از مانور موشکی سپاه در آستانه مذاکرات اخیر وین که بازندگان انتخابات 92 و برخی فرماندهان سپاه نسبت به آن اعتراض کردند. این که به چه دلیل جلوی این مانور گرفته شد، و این که این جلوگیری بدون موافقت رهبر و فرمانده کل قوا ممکن نبود، با اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه آشکار شد. آنچه باید معلوم شود اینست که برخی فرماندهان سپاه و سخنگویان سیاست نظامی دوران احمدی نژاد به چه دلیل و انگیزه ای از این تصمیم عصبانی شدند و مخالفت خود را با آن اعلام کردند؟

یافتن پاسخ دشوار نیست: آن مانور موشکی تقویت موقعیت آنهائی در مذاکرات اخیر اتمی بود که می خواهند فعالیت اتمی ایران را با فعالیت موشکی ایران پیوند بزنند. همان نکته ای که معاون وزیر خارجه روسیه طرح کرد. و در نهایت، منتقدان جلوگیری از آن مانور موشکی، همانهائی هستند که می خواهند مذاکرات اتمی را به شکست بکشانند، تحریم ها ادامه یابد، سیاست جنگی ادامه یابد و شبح حمله نظامی به ایران همچنان بالای سر کشور پرسه بزند تا آن آقایان گوشه ای از قدرت را به مردم و دولتی که با رای آنها بر سر کار آمده ندهند. در واقع جلوگیری از مانور موشکی سپاه، خنثی سازی یک توطئه بود.

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: