ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنرانی هاشمی رفسنجانی در سمپوزیوم ایران 1404

مردم، هنوز نمی دانند

در 8 سال گذشته چه بر سر ایران آمد 
 
 
 
 

مردم ما فقیر شدند. البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند. بسیاری از منابع خود را بخاطر سیاست خارجی نادرست در این 8 سال از دست دادیم. ایران جایی است که می تواند آسان‌ترین و امن ترین مسیر لوله های نفت و گاز برای صادرات را در خود داشته باشد. اگر سیاست درست داشتیم می توانستیم همه محصول پارس جنوبی را برای مصارف جهانی از ایران عبور بدهیم. اگر خط لوله های نفت و گاز از ایران عبور می کرد، امنیت دنیا وابسته به ایران بود و اینقدر به آسانی مزاحم ایران نمی شدند و این تهدیدها در کار نبود. ما همه امکانات را در طول این چند سال گذشته بخاطر سیاست های نادرست برخی از دست دادیم. امروز از قطر در برداشت نفت و گاز عقب هستیم. ما در این مدت خسارت‌های زیادی دیدیم که مردم از این خسارت ها چیزی نمی دانند. عراقی ها تا مرزهای ما جلو آمده اند و چاه زده اند و از منابع انرژی استفاده می کنند، آب های مرزی ما امروز هدر می رود و معلوم نیست که چقدر آب به بیرون از کشور می‌فرستیم. اگر دریاچه ارومیه با همین سرعت خشک شود، روزی خواهد رسید که همه اطرافش تا شعاع 300 کیلومتری غیرقابل زندگی خواهد بود.

در 7- 8 سال گذشته ما گرفتار بودیم، اما الان با توجه به روزنه کوچکی که باز‌شده است.

پیش بینی می شود در سال 2020 آمریکا بزرگترین صادرکننده نفت جهان باشد و با این واقعه دیگر وابستگی آنها به منطقه کم شده و همه چیز برعکس می شود و آمریکایی ها قیمت نفت را تعیین می کنند.

 

هاشمی رفسنجانی سخنران سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 بود. او در سخنرانی خود گوشه ای از فاجعه 8 سال دولت احمدی نژاد را بالا زد و بخشی از فاجعه حاکم بر کشور را فاش کرد. هاشمی در این سمپوزیوم که در سالن همایش های های صدا و سیما برگزار شد گفت:

در همه دنیا مساله انرژی به عنوان مساله ضروری و مبنایی برای بشریت است. برخوردهای محدود و لشکرکشی ناتو به عراق بخاطر مخازن انرژی این کشور بود، علت لشکرکشی ناتو به لیبی بخاطر منابع انرژی این کشور بود که در همسایگی اروپا قرار دارد.

هدف اول این کشورها ایران است؛ چرا که کشور ما به لحاظ منابع انرژی حرف اول را در جهان می زند و مهمترین منبع تامین انرژی است.

متاسفانه بسیاری از کارهایی که برنامه ریزی شد، بر روی کاغذ ماند، وقتی برنامه چهارم توسعه را با توجه به سند چشم انداز تدوین کردیم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد، خیال می کردیم با این کار راه باز می شود تا نیروهای مردمی به میدان بیایند، اما شاهد بودیم با بی توجهی دولت گذشته نه تنها به اهدافمان نرسیدیم بلکه از آنها دورتر هم شده ایم.

وقتی می گویند رشد اقتصادی کشور منفی 5 درصد بوده در حالی که پیش بینی برنامه مثبت 8 یا 9 درصد بوده، این یعنی ما چقدر از اهداف خود دور شدیم.

با رشد منفی اقتصاد کشور در دولت گذشته، مردم ما فقیر شدند. البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند، اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند.

ایران کلکسیونی از انرژی های فسیلی است، اگر ما عالمانه و درست از این انرژی ها مصرف می کردیم قدرت عظیمی داشتیم.

بسیاری از منابع خود را بخاطر سیاست خارجی نادرست در این مدت از دست دادیم. ایران جایی است که می تواند آسان‌ترین و امن ترین مسیر لوله های نفت و گاز برای صادرات را در خود داشته باشد. اگر سیاست درست داشتیم می توانستیم همه محصول پارس جنوبی را به خارج برای مصارف جهانی از ایران عبور بدهیم.

اگر خط لوله های نفت و گاز از ایران عبور می کرد، امنیت دنیا وابسته به ایران بود و اینقدر به آسانی مزاحم ایران نمی شدند و این تهدیدها در کار نبود.

ما همه امکانات را در طول این چند سال گذشته بخاطر سیاست های نادرست برخی از دست دادیم، البته کار از اختیار ما در رفته و برگرداندن آن سخت است.

اگر سیاست های پیش بینی شده درست عمل می شد، امروز از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نبودیم، ما در این مدت خسارت‌های زیادی دیدیم که مردم از این خسارت ها چیزی نمی دانند.

عراقی ها تا مرزهای ما جلو آمده اند و چاه زده اند و از منابع انرژی استفاده می کنند، آب های مرزی ما امروز هدر می رود و معلوم نیست که چقدر آب به بیرون از کشور می‌فرستیم.

همین الان در مورد آب دچار یک فاجعه هستیم و اگر دریاچه ارومیه با همین سرعت خشک شود، روزی خواهد رسید که همه اطرافش تا شعاع 300 کیلومتری غیرقابل زندگی خواهد بود.

با توجه به داشتن آب محدود و مصرف نادرست آب در بخش های مختلف بویژه کشاورزی، نمی دانم 10- 15 سال آینده دیگر کشور چگونه می خواهد زندگی کند.

در 7- 8 سال گذشته ما گرفتار بودیم، اما الان با توجه به روزنه کوچکی که باز‌شده است، کشورهای خارجی مانند سوئد درخواست همکاری برای استفاده خورشیدی داده اند و حتی آنها پیشنهاد دادند 50 درصد زباله های شهرهایمان را در اختیار آنها بگذاریم تا نیروگاه‌های کوچکی را در شهرهای مختلف درست کنند.

پیش بینی می شود در سال 2020 آمریکا بزرگترین صادرکننده نفت جهان باشد با این کار دیگر وابستگی آنها به منطقه کم شده و همه چیز برعکس می شود و آمریکایی ها قیمت نفت را تعیین می کنند.

 

پیک نت 10 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: