ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

3 بهمن 1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مخالفت هاشمی با نقش سپاه در اقتصاد

نیروهای نظامی

به رقیب اقتصادی تبدیل شده اند

 
 
 
 

هاشمی رفسنجانی در چهارمین بخش گفتگوی خود با پایگاه خبری «انتخاب» ضمن انتقاد از فساد گسترده 8 سال گذشته، با حضور نیروهای نظامی درعرصه اقتصادی کشور نیز انتقاد کرد وگفت:

طی این چند سال فسادهای بسیار زیادی اتفاق افتاد که هنوز بعضی هایش رو نشده است. البته نمی توان توقع زیادی از دولت داشت چرا که دست دولت هم خالی است.

سوءمدیریت ها در دور زدن تحریم ها وجود دارد که من به صورت كامل و جامع اطلاع ندارم كه این روشها كجاها و چگونه بوده است. فروش نفت، ورود كالاها؛  انتقال پول و انتقال موارد  حساس فنی بوده و اگر درست مدیریت می شد شاید این اتفاقات نمی افتاد.

ما كه از دور نگاه می كنیم ؛ می بینیم فسادهای زیادی در سال های اخیر در خیلی از  زمینه ها ؛در بانك ها ، در وام ها، در خریدها ؛ در دورزدن تحریم ها و بسیاری از مسایلی كه كم و بیش داریم ؛ اتفاق افتاد. بعضی جاهایش را می بینید كه علنی می شود و چیزهایی هم هست كه هنوز حالت سرّی دارد و رو نمی شود . این جزو وظایف رئیس جمهور است و ایشان  به موقع این وظیفه را محول كردند كه اول اطلاعات جمع كند . یعنی  معاون اول ایشان موارد را پیدا كنند و بعد به مواردی كه لازم باشد؛  ورود و هر چه حق است ؛  عمل كنند.

در قانون اساسی ما كاملاً آمده است که نیروهای نظامی در زمان صلح كه ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند. باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران كشور استفاده كند تا  كار كنند. ماشین آلات و انسان های تحصیل كرده و با تجربه دارند؛  بخصوص ما كه در جنگ تجربه های زیادی در خیلی موارد  به دست آورده ایم كه این ها دارند. من در حد همان قانون اساسی فكر می كنم كار خوبی بوده و از پیش بینی های خیلی خوب بوده است . بعد جنگ در دولت خودم این كار را كردم . آن موقع هنوز جانشین فرمانده كل قوا بودم و همان موقع از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم كه از امكانات مهندسی فراوانی كه در اختیار دارند كه در جنگ برای آن ها سرمایه گذاری شده و خیلی هم زیاد بود ؛ مثل جهاد كه عمدة ماشین های كشور در اختیار این ها بود. خواستم در طرح ها وارد شوند كه  خیلی هم موثر بود. بین نیروهایی كه داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛  انسان های تحصیل كرده زیادی بود و از استعداد این ها استفاده شد. اما‌ سبك فعلی را  قبول ندارم كه این ها تبدیل به رقیبی در مالكیت شوند.

الان من به هیچ وجه از وضع راضی نیستم ، توقعی هم نمی توانیم از دولت داشته باشیم كه بدون گام های قبلی بتواند این را اصلاح كند . بالاخره الان منابع دولت خیلی محدود است . الان شما به بودجه نگاه كنید. عمدتاً در حد هزینه های جاری است . مثلاً ده هزار میلیارد برای عمرانی نوشتند ؛ ولی  معلوم نیست حاصل شود . چون الان این بودجه ما تحقق پیدا نمی كند . مثل بودجه سال قبل كه نوشته بودند. مگر تحقق پیدا كرد ؟ شاید 60 درصد  از منابع بودجه  تحقق پیدا كرد . عدد درست و  دقیق یادم نیست.

الان واقعاً دست دولت برای اقدامات بزرگ زیربنایی و روبنایی خالی است. یكی از عوامل لازم این است كه مدیریت ها اصلاح شود كه این ها دارند به تدریج می كنند تا  ظرف مهمی ایجاد شود .

دوم اینكه مزاحمت های خارجی از بین برود كه شروع كردند و گام اول را هم خوب برداشتند فكر می كنم به سرعت می توانیم به تعادل اقتصادی برگردیم. فكر می كنم آرزوی دور و درازی نیست . می توانیم در دولت 4 ساله آقای روحانی به آنجا برسیم . مگر این كه یك موانعی پیش بیاید.

 

پیک نت 3  بهمن

 
 

اشتراک گذاری: