ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه هاشمی با انتخاب

آنها که کار شکنی می کنند

نمی خواستند روحانی بیاید! 
 
 
 
 

بخش هائی از مصاحبه مدیرمسئول انتخاب با هاشمی رفسنجانی:

 

هاشمی: اولاً  از قدیم و از اوایل انقلاب  با افكار؛ عقاید و سلیقه های آقای روحانی آشنا بودم و تا الان  كاملاً ایشان را می پسندم . قبل از اینكه خودم نامزد شوم، از ایشان خواسته بودیم كه نامزد شوند و شدند. بنابراین ایشان همان كسی است كه مایل هستیم این مسئولیت را در این مرحله حساس داشته باشد.

ثانیاً در این مدتی كه [دکتر روحانی و همکاران] كاركردند، نشان دادند كه هم مشكلات و هم راهكارهای حل آنها را می شناسد . البته  قسمتی چینش همكاران بوده كه در مجموع باید تشكر كنیم. ایشان تلاش كرده نیروهایی را بیاورد كه هم معتدل - سلیقه های مختلف در بین اعتدالیون هستند- ، هم كاری و  هم كار بلد باشند . به نظرم كابینه ایشان مجموعه  قابل قبولی برای این مقطع و  شرایطی كه  داریم؛ هستند. بدون در نظر گرفتن شرایط، مجلس، فضا و خیلی موارد دیگر؛ نمی توان كاری كرد. آقای روحانی این شرایط را در نظر گرفتند و با توجه به این ها؛ به نظرم كابینه مطلوبی است. در سطح استانداری ها هم كه تا به حال تقریباً تمام شده است، به نظرم با همان آهنگ حركت كردند. الان دیگر معاونان رئیس جمهور و وزرا در كابینه هستند و معاونان وزرا هم گرایش هایی شبیه به وزیرشان دارند . مجموعاً فكر می كنم چینش نیروها رضایت بخش است .

از لحاظ اظهار افكار ؛ آقای روحانی از آنچه كه در تبلیغات شان می گفتند؛ هیچ عقب نشینی نكردند كه  بسیار قابل توجه است . چون گاهی انسان هایی هستند كه در انتخابات وعده های زیادی می دهند و اظهار نظر هایی می كنند، اما وقتی به عمل می رسند؛ ممكن است فراموش كنند. اما ایشان فراموش نكرده و به همه آن ها وفادار است. ممكن است هنوز فرصتی پیش نیامده كه را انجام بدهد . اما هنوز روی نظر خودش ایستاده است

در مورد عملكرد میدانی هم ، ما روی این فرض ایشان را مناسب می دیدیم و خودشان هم اهمیت می دادند. الان بخشی از مشكلات ما ناشی از تحریم های خارجی و روابط داخلی ماست كه  یك نقطه اساسی است. اگر آن را اصلاح كنیم؛ كار داخلی آسان تر می شود. پس چینش مدیران به خوبی انجام شده و قدم اول اجرایی هم به خوبی برداشته شد. ایشان دنبال حل مشكلات خارجی هستند كه خیلی دست و پاگیر و مزاحم است. در اینجا هم گام اولشان را خوب برداشتند. به نظرم خیلی خوب و با سرعت مطلوب به توافقی رسیدند كه معمولاً باور نمی شد به اینجا برسیم، البته همین جا بعضی از افراد منتقد می گویند كه ما امتیازاتی دادیم كه من این را قبول ندارم. منتها توضیح دادن اینكه چرا امتیاز ندادیم؛ كار آسانی نیست. گفتن بعضی موارد ممكن است مانعی در راه اجرا پیش بیاورد؛ ولی واقعاً من كه آشنا به مشكلات هستم، می دانم كه  امتیازی یك طرفه  ندادیم. نفعی كه هم ما بردیم  و هم همه آنها بردند؛ یعنی برد – برد  این است كه  هم ملت ما و هم  دنیا كه از یك وضع بحرانی در خیلی جاها بخاطر این مساله نگران بودند ؛آرامش پیدا كرد . خیال همه جمع شده كه داریم در مسیر حل پیش می رویم.

- در این میان یك سری مقاومت ها و كار شكنی های ویژه ای انجام شد. در واقع همان گروهی كه در دولت گذشته با دولت مماشات می كردند و نظارت خاصی بر دولت نمی كردند، امروز هر اتفاق، خطا و شبه خطایی را تبدیل به یك معضل پیچیده می كنند. تحلیل شما از این اتفاق چیست؟

 

هاشمی: این تحلیل روشنی دارد . آنها كه این كارها را می كنند؛ هیچ مایل نبودند چنین دولتی سر كار بیاید و طبعاً نمی خواهند همكاری كنند و حتی می خواهند به گونه ای بر وفق سیاست ها و افكار خودشان باشد. بالاخره تفاوت افكار و اهداف بوده و وقتی می بینند بر اساس تفكرات آنها عمل نمی شود؛ می خواهند انتقاد كنند.  این عكس العمل ها  و آن عدم موافقت ها یك مقدار طبیعی است. آنها فكر می كردند برنده هستند و نشد و وضع دیگری شد. البته همه اینگونه نیستند و اكثریت طرف مقابل پذیرفتند و همكاری می كنند. اقلیتی ایستاده اند و منتقد هستند و دولت هم نمی تواند به منتقد خیلی اعتراض كند. منتقد اگر از روی وظیفه شناسی و با سبك درست انتقاد كند؛ مفید و موثر است و انتقادش نتیجه می دهد و ممكن است  مسیر خیلی موارد را اصلاح كند؛ ولی اگر از روی تمایلات خیالی؛ جناحی و یا به ادله دیگری باشد كه اصالتی ندارد مضر است. من فكر می كنم غیر طبیعی نیست و ما منتظر چنین وضعی بودیم كه بعد از استقرار دولت؛ چنین مواردی پیش می آید. دولت هم با متانت؛ انتقادات و حرفها را تحمل و در جای خودش هم اقدام می كند. به نظرم فضا بد نیست؛ منتها انتظار نمی رود در یك كشور آرمانی اسلامی با این سرعت این گونه عمل شود. انشاء الله كم كنند .

- با توجه به گذشت 4 سال از خرداد 88، دامن زدن به آن موضوعات در صدا و سیما و یك سری رسانه های  همسو؛  به نظر شما چه سودی برای  وحدت ملی دارد؟

هاشمی: به هر حال آنچه كه میل همه ما ست ؛ این است كه صدا و سیما حالت كاملاً ملی داشته باشد و پوشش كامل برای همه نیروهای وفادار به انقلاب داشته باشد و تبعیضی قائل نشود و به جای دامن زدن به اختلافات؛  باید آرامش ایجاد كند كه انشاء الله اینگونه شود.

 - شما در مورد صدا و سیما به عنوان« جعبه سانسور» ، داشتید.

هاشمی: مخصوص صدا و سیما نبوده؛  منظور از جعبه سانسور همه رسانه هایی بودند كه حرف ها را سانسور می كنند و حرف خودشان را  یك طرفه و گزینشی می زنند. گفتم كه این ها تاثیر منفی برای خودشان دارد. چون مردم واقعیت را می فهمند و لذا تاثیر اساسی طولانی مدت ندارد و ممكن است موقتاً اثری داشته باشد.  فقط صدا و سیمای خودمان را نگفتم؛  همه رسانه هایی كه این آلودگی را دارند؛ مورد نظرم بودند.

 

پیک نت 21 دی

 
 

اشتراک گذاری: