ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

وزیرارشاد:

سیاست های فیلترینگ

باید درجهت سیاست دولت تغییر کند 
 
 
 
 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد روز گذشته (یکشنبه) در جریان بازدید از خبرگزاری ایرنا درباره نشریه "یالثارات" که از زیر مجموعه های باند شریعتمداری در کیهان است گفت:

آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین های بسیار بارز به رئیس جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است. در این نشریه نوعی لمپنیسم در بکار گیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می شود.

اینها مجموعه عواملی بود که موجب توقیف نشریه یالثارات شد. اگر هیات نظارت می خواست با این نشریه برخورد کند باید لغو پروانه می شد؛ سوابق یکسال گذشته این نشریه تا کنون نشان می دهد هیات نظارت بارها به دنبال توقیف آن بوده اما به دلیل نام بسیار زیبایی که این هفته نامه یدک می کشد شاید ملاحظاتی داشتند ولی هرکسی که این هفته نامه را بخواند عادلانه می تواند قضاوت کند که این هفته نامه در شان جمهوری اسلامی نیست.

جنتی درباره اینکه توقیف برخی رسانه ها به نام وزارت ارشاد تمام می شود توضیح داد:

از این جهت که رئیس هیات نظارت بر مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است طبیعتا خیلی ها فکر می کنند که همه مسوولیت توقیف برخی رسانه ها به عهده وزارت ارشاد است. در صورتی که در این هیات، نماینده قوه قضاییه، نماینده مجلس، حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطبوعات و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به عبارتی از دولت تنها دو نماینده حضور دارد.

تصمیماتی هیات نظارت بر مطبوعات جمعی است و طبیعتا ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می دانیم تا جایی که امکان دارد از آزادی بیان مطبوعات حفاظت کنیم مگر آنجایی که خلاف قانونی صورت گیرد.

در قانون اساسی و مطبوعات آمده است که مطبوعات در بیان مسائل آزادند؛ در قانون هم موارد این امر مشخص است و هرجایی که خلاف قانونی صورت گیرد هیات نظارت باید قانونا با تخلف برخورد کند.

برخی ها در جهت تخریب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کنند. آنها نمی خواهند به یاد بیآورند که در 24 خرداد موجب شد دولتی جدید با رویکرد و سیاست هایی جدید روی کار بیاید.

عده ای بودند که در هشت سال قبل، از دولت گذشته و سیاست های آن طرفداری می کردند و از روی کار آمدن دولت جدید ناراضی اند و به دنبال یافتن نقاط ضعف هستند تا روی آن دست بگذارند.

نکته جالب تر آنکه پدیده ای که من در این دوره با آن روبرو شدم این است که افراد یادشده به جایی رسیدند که در کار خبری خود دست به جعل و تحریف می زنند و خبری را که وجود نداشته، جعل می کنند . بطور کلی خبری را که به دستشان می رسد متناسب با سیاست هایی که دارند تحریف می کنند. اینها مجموعه ای هستند که از یکجا هدایت می شوند؛ کاملا برای ما مشخص و شناخته شده هستند و با توجه دیدگاهی که دارند، طبیعی است که از سیاست های کنونی فرهنگی دولت یازدهم ناراضی باشند.

این حق مجلس است که سوال کند و این وظیفه ما است که به این پرسش ها پاسخ بدهیم، اما به هیچ وجه این روند در سیاست هایی که دولت اتخاذ کرده، بخصوص در حوزه های فرهنگی، رسانه ای و هنری تاثیری نخواهد گذاشت.

ما سیاست های خود را آگاهانه و منطبق با منطق اتخاذ کردیم. عموم کسانی که امروز با آنان سخن می گوییم روشنفکران، اساتید دانشگاه ها، صاحبنظران، هنرمندان و اهل فکر هستند که این نوع سیاست را قبول دارند و از آن حمایت می کنند و عموم فرهیختگان جامعه و هنرمندان، همانگونه که در اجلاس اخیر آنان با رییس جمهوری مشاهده کردیم از این سیاست ها حمایت کردند.

جنتی در پاسخ به این سئوال که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از هماهنگی با وزیر ارشاد برای بررسی رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی خبر داده بود گفت: بنا داریم با تعدادی از وزرای عضو کمیته مصادیق مجرمانه در هفته جاری جلسه ای مشترک برای رفع موانع در این بخش تشکیل دهیم. در این نشست سیاست های دولت را بیان خواهیم کرد و طبیعتا از حالا به بعد اقداماتی که صورت می گیرد باید همسو با سیاست های دولت باشد.

در پاسخ به این سئوال که آیا امکان تجدیدنظر درباره رفع فیلتر شبکه هایی که در گذشته فیلتر شده اند وجود خواهد داشت یا خیر؟ جنتی گفت: این موضوعات بحث خواهد شد باید دید چه پیش خواهد آمد از الان نمی شود در این زمینه پیش بینی کرد.

 

پیک نت 23 دی

 
 

اشتراک گذاری: