ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش رویتر- ترجمه پیک نت

کوبا و امریکا

زمان مناسبات نوین فرا رسیده!

 
 
 
   

دیدار کوتاه و گفتگوی بسیار کوتاه بارک اوباما رئیس جمهور امریکا با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در مراسم یاد بود نلسون ماندلا در راس خبرهای این مراسم قرار گرفت. حادثه ای که از سال 1961 تا تاکنون سابقه نداشت. اما، ظاهرا این رویداد پیش زمینه هائی داشته است. از جمله مطلبی که به نقل از یک سخنرانی اوباما در امریکا، خبرگزاری رویتر منتشر کرده که ترجمه آن را می خوانید:

رویتر می نویسد:

به عقیده باراك اوباما زمان بازنگری سیاست های ایالات متحده در مقابل كوبا كه بیش از نیم قرن تحت تحریم این كشور بوده، فرا رسیده است.  او در مراسمی در میامی گفت: "ما باید خلاق و متفكر باشیم و "به روز" كردن سیاست هایمان را ادامه دهیم".

اوباما با اشاره به این نكته كه وی در زمان به قدرت رسیدن فیدل كاسترو، رهبر انقلاب كوبا، تازه به دنیا آمده بوده، تأكید كرد، تصور این كه سیاستهایی مشابه با آنچه که در ١٩٦١ وجود داشته در این عصر ارتباطات نیز به همان میزان مؤثراند، بی معناست. 

از نظر اوباما تغییرات سیاسی در روابط ایالات متحده و كوبا، امكان ارتباط بیشتر مردم این کشور و هم چنین انتقال پول را فرآهم می كند. به علاوه، او تاکید كرد: "من فكر می كنم نهایتاً همه ما خواهیم فهمید كه با تلاش فعالان و مردم در كوبا آزادی محقق خواهد شد و ایالات متحده نیز می تواند كمك كننده باشد." 

به عقیده اوباما، نسل جوان تر آمریكا و آمریكایی های كوبایی تبار به یافتن "مكانیسم های جدید" برای ایجاد تغییرات در کوبا به یکدیگر نزدیك تر از نسل پیش از خود هستند.

تحریم ایالات متحده علیه كوبا از نظر بین المللی بحث برانگیز است و سازمان ملل در ماه اكتبر برای بیست و دومین بار رأی به محكوم كردن آن داد، و در همین ارتباط وزیر امور خارجه كوبا (Bruno Rodriguez) وجود این تحریم ها را که بیش از نیم قرن علیه کوبا ادامه داشته را "وحشیانه" دانست. 

اوباما همچنین از قصد خود برای تغییر شکل روابط خصمانه كوبا - آمریكا صحبت کرد؛ اما باید گفت که تلاش های وی برای دولت كوبا زیاد امیدوار کننده نبوده است چرا که آنها منتظر از میان برداشته شدن تحریم ها هستند.

در هر حال، دو كشور قدم های کوچکی به سمت یکدیگر برداشته اند. به طور مثال می توان از نشست دیپلمات های دو کشور در ماه سپتامبر برای بحث در مورد برقراری مجدد پست مستقیم بین دو كشور كه از ۱۹۶۳ تعلیق شده بود یاد کرد.

در نهایت لازم به یادآوریست که در سال ۲۰۰۹، اوباما مذاكرات را با بحث هایی در مورد مهاجرت  شروع كرد که این مذاكرات بعد از دستگیری پیمانكار آمریكایی، Alan Gross، توسط كوبا (كه در سال ٢٠١١ به جرم ایجاد شبكه اینترنتی زیرزمینی به ١٥ سال حبس محكوم شد) شكست خورد.


http://www.reuters.com/article/2013/11/09/us-usa-obama-cuba-idUSBRE9A802620131109

 پیک نت 21 آذر

 
 

اشتراک گذاری: