ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مجموعه گزارش های دریافتی از استانبول

حزب حاکم ترکیه

در خطر انشعاب قرار گرفته 
 
 
 
 

سالها است که  یک جمعیت مذهبی که رهبرش فردی به نام " فتح الله گولن " است نقش و نفوذش را در دستگاه امنیتی و پلیس ترکیه  افزایش داده است. فتح الله گولن بعنوان یک "مبلغ اسلام" علاوه بر ترکیه، در اقصی نقاط جهان و خصوصا کشورهای آسیایی اتحاد شوروی سابق دارای موسسات آموزشی است. او ساکن امریکا و دارای تبعیت مضاعف می باشد.  سال پیش اردوغان اقدام به حذف و بستن  کلیه موسسات خصوصی آموزشی در ترکیه  کرد وهدف اصلی اش در واقع وارد کردن فشار به رقیبش " فتح الله گولن " بود. رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه (کمال کیلیچدار اوغلو که شیعه علوی می باشد ) اخیرا سفری به ایالات متحده کرد. هر چند مستقیما با فتح الله گولن دیداری نداشت ولی مشاورینش با وی دیدار کردند.

برخی از افراد منسوب به حزب عدالت و توسعه "فتح الله گولن" را جاسوس و کارگذار اسرائیل می دانند.  فتح الله گولن خود را مبری از این اتهام می داند و مدعی است که کاری با سیاست ندارد!

روز 18 دسامبر پنج تن از مدیران بلند مرتبه اداره امنیت و پلیس استانبول از کارشان بر کنار و به شعب دیگر اداره امنیت ترکیه فرستاده شدند. این پنج مدیر افرادی بودند که پرونده  اخیر"اختلاس و رشوه" را فاش کردند. این افراد از مدیران بخش مبارزه با قاچاق و اختلاس اداره امنیت استانبول بودند.

قدر مسلم آن است که حزب عدالت و توسعه دچار انشعاب خواهد شد و "جریان راست میانه  محافظه کار" آرایشی جدید به خود خواهد گرفت و احتمالا جمعیت مذهبی " فتح الله گولن " شریک این جریان جدید و نو ساز خواهد شد.

در کنار این وقایع کلیه نمایندگان مستقل و نزدیک به عبد الله اوجالان در مجلس ترکیه در مجلس دست به اعتصاب غذا زده اند. هم اکنون 5 تن از اعضای " حزب آشتی و برادری" که در آخرین انتخابات مجلس از طرف مردم انتخاب شدند در باز داشت هستند و نمایندگان اعتصاب کننده خواهان آزادی آنها هستند.

 

پیک نت 30 آذر

 
 

اشتراک گذاری: