ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 اسفند  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

آخرین دور مذاکرات ژنو

طرح 10 ساله محدودیت

برنامه هسته ای ایران 
 
 
 
 

 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از ژنو خبر داد که مذاکرات 4 روزه اخیر که با پیوستن صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و طرف آمریکایی وی وارد مراحل فنی و جزئیات شده است با پیشنهاد طرحی 10 ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید. بر اساس این طرح، ایران در سال آخر توافق به تدریج می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و محدودیت‌ها بر آن کاهش می‌یابد. در همین حال واحد مرکزی خبر نیز به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد که ایران و گروه پنج بعلاوه یک هنوز بر سر سه مسئله اصلی اختلاف دارند.

بنوشته این شبکه یکی از موارد اخللاف بر سر شمار دستگاه های سانتریفوژ است که طرف آمریکایی خواستار کم شدن آن به چند صد دستگاه است و ایران به فعالیت و ادامه کار هزاران سانتریفیوژ اصرار دارد.

دومین مورد اختلاف به تحریم های بین المللی علیه تهران و چگونگی لغو آن باز می گردد. ایران می گوید به محض امضای توافق نهایی، همه تحریم ها باید به یک باره لغو شود ولی غربی ها به خصوص آمریکا می گوید تحریم ها بر اساس جدول زمانی و به تدریج برداشته می شود.

سومین موضوع اختلاف بر سر مدت این توافقنامه است. ایران می خواهد که مدت آن بین سه تا پنج سال باشد ولی آمریکا می خواهد مدت اجرای آن بیش از بیست سال باشد.

پیک نت  6 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: