ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اسفند  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تجدید پیوند تاریخی ترکمنستان با ایران

ایران پل پیوند ترکمنستان

با دریاهای آزاد میشود! 
 
 
 
 

 

روحانی از سفر دو روزه خود و هیات همراهش به ترکمنستان بازگشت و در فرودگاه مهرآباد پیرامون این سفر و مذاکراتی که با رئیس جمهوری ترکمنستان داشته گفت:

رقم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان تا پایان سال گذشته میلادی، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. حجم کالایی که سالیانه از مسیر ایران به بنادر جنوب منتقل می‌شود از ۲ میلیون تن فعلی به ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد و صدور روادید برای فعالان اقتصادی نیز تسهیل می شود. تمایل  برای ترانزیت نفت و گاز ترکمنستان و خرید برق به هر میزان که آنها توان فروش داشته باشند اعلام شد.

رئیس جمهور ترکمنستان لیست مفصلی از زمینه‌ها و عرصه‌هایی که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در ترکمنستان وجود دارد را ارایه داد و حتی اعلام کرد در آن بخش‌هایی که مناقصه برگزار شده، باز هم راه برای مشارکت ایرانیان باز است و در مجموع نسبت به مشارکت اقتصادی ایرانی‌ها و نیز خرید کالاهای ایرانی، اظهار علاقه و تمایل کرد.

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۷ در ترکمنستان برگزای می شود و طبیعی است که ترکمنستانی‌ها حجم انبوهی از ساخت و ساز و برنامه‌های مفصلی برای آمادگی جهت اجرای این بازی‌ها دارند که این فرصت مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران در این طرح هاست، بویژه آنکه آنان کالاها و خدمات ایرانی را نسبت به رقبا ترجیح می‌دهند و به عنوان مثال رئیس‌ جمهوری این کشور در نشست تجار و بازرگانان دو کشور با اشاره به خرید اتوبوس از کشورهای دیگر اعلام کرد که ترجیح می‌دهیم از ایران اتوبوس خریداری کنیم.

توضیح: ترکمنستان بیش از 5 میلیون جمعیت دارد و سر زمین وسیعی است که گفته می شود اندکی کوچکتر از اسپانیاست. نظام حاکم بر این کشور جمهوری است و پیوند آن با ایران دارای سابقه ای تاریخی است و ما قبل از حمله اسکندر به ایران باز می گردد. بیش از 90 درصد مردم آن مسلمان و اهل سنت (شاخه حنفی) اند و کمتر از 10 در صد آن روس و ازبک می باشند. ترکمنستان دارای ذخائر عظیم گاز است و پس از فروپاشی اتحاد شوروی وزیر دفاع وقت امریکا "الکساندر هیگ" بزرگترین شرکت گاز را در این کشور تاسیس کرد که بعدها این شرکت چنان گسترش یافت که استقلال سیاسی ترکمنستان را مورد تهدید قرار داد و حتی پل نظامی انتقال نیرو به افغانستان شد. رهبری این شرکت را بعدها پسر "هیگ" برعهده گرفت. ترکمنستان در 10 سال گذشته، توانست بتدریج دست و پای این شرکت عظیم نیمه نظامی نیمه اقتصادی را جمع کند و راهی که ایران برای آن در دولت روحانی باز کرده، بیش از هر چیز کمک به حفظ استقلال ترکمنستان است.

پیک نت  23 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: