ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

معرفی نماینده برای سازمان ملل

پرونده ابوطالبی بسته شد

"خوشرو" می رود سازمان ملل 
 
 
 
 

 

 غلامعلی خوشرو از جانب روحانی بعنوان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل معرفی شد تا دفتر جنجال رد صلاحیت ابوطالبی از جانب امریکا بسته شود.

به همین مناسبت متین مسلم یادداشتی در "خبرآنلاین" نوشت که خلاصه ای از آن را میخوانید:

روحانی با انتخاب یکی از متفاوت ترین دیپلمات های نزدیک به خود، یعنی"غلامعلی خوشرو" برای پست نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، به یکباره جهت بازی را تغییر داد و موجب تعجب بسیاری را فراهم آورد.

خوشرو تا پیش از این و از اواسط دهه 90 به مدت 7 سال سفیر و معاون نمایندگی ایران در نیویورک را به عهده داشت و محافل نزد سازمان ملل او را به خوبی می شناسند. یک دیپلمات اروپایی مقیم نیویورک می گوید: "اجازه دهید وارد جزئیات نشویم. دولت ایران هر چند با تاخیر، اما با زیرکی موضوع یک اجبار (انتخاب ابوطالبی و رد صلاحیت او از جانب امریکا) متوقف شده را به یک انتخاب پر منعطف و متحرک تبدیل کرد".

به باور بسیاری از محافل سیاسی و دیپلماتیکی مقیم برن سوئیس (رابط ایران وامریکا) و نیویورک انتخاب روحانی، تنها در آنچه مربوط به سازمان ملل است خلاصه نمی شود. خوشرو از جنبه های کاملا متفاوت تری می تواند حائز اهمیت باشد. حداقل پست کنونی وی (تا پیش از انتخابش برای سازمان ملل) یعنی سفیر ایران در سوئیس، یعنی همان کشوری که مسئولیت حفاظت از منافع ایالات متحده در ایران را به عهده دارد و سابقه او در مذاکرات هسته ای طی سالهای 2001 تا 2005، قابل توجه است. ضمن آنکه خوشرو رابطه بسیار نزدیکی نیز با حسین موسویان مذاکره کننده ارشد هسته ای قبلی ایران (در همین دوره زمانی) دارد. او هم اکنون در آمریکاست.

با گذر از این مرحله، اکنون باید دید پروژه بعدی مخالفان داخلی و خارجی روحانی و ظریف چیست؟ البته روحانی تاکنون نشان داده ازکنارمخالفانش ولو به سختی توانسته عبور کند و آنها را چندان جدی نگیرد. آنچنان که چند روز پیش خطاب به آنها گفت "انتقاد ازکت و عینک کج دیپلمات ها، که انتقاد نیست. بهانه گیری ست".

پیک نت  20 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: