ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"طناب کشی" قدرت

روز 19 اسفند در مجلس خبرگان 
 
 
 
 

 

 

اسفند ماهی که در پیش است، یک وزن کشی سیاسی درون حاکمیتی انجام خواهد شد. این وزن کشی روز 19 اسفند و برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان  رهبری انجام خواهد شد. از روز آشکارتر است که روحانیون عضو مجلس خبرگان در دو صف، مقابل هم، طناب قدرت را خواهند کشید. یک صف پشت سر هاشمی رفسنجانی قرار دارد و صف دوم پشت سر شیخ محمد یزدی که احمد جنتی و مصباح یزدی عبای او را نگه میدارند. آنها، هر سه با هم یک مثلث عصا بدست را تشکیل میدهند که هاشمی رفسنجانی را سالخورده و لایق بازنشستگی می دانند، درحالیکه در میان همه آنها، آن که هنوز استوار گام بر میدارد و به عصا نیاز ندارد، هاشمی است. روحانی زیرک و سیاستدانی که علاوه بر اداره جلسات مجمع مصلحت نظام و امور دیگری که آشکار نیست، تقریبا از آغاز دولت روحانی، روزی چند دیدار با هیات های داخلی و خارجی دارد.

هم در جمع آنها که پشت سر آیت الله یزدی طناب را می کشند و هم در جمع کسانی که پشت هاشمی طناب را می کشند، هستند کسانی که عضو حزب "زور" اند. یعنی منتظرند ببینند زور کدام طرف بیشتر است تا دست ها را به سود طرف مقابل "شُل" کنند.

داور این طناب کشی مردم نیستند، اما ناظر دقیق آن هستند، زیرا می دانند که رقابت بر سر چیست و از بیرون چه دست هائی به یاری دو طرف می آیند. از بیت رهبری تا از میان فرماندهان سپاه. از امام جمعه هائی که امیدوارند در انتخابات سال آینده مجلس خبرگان به این مجلس راه یابند تا روحانیونی که میدانند بزودی باید خود را برای "دیدار در آن دنیا" آماده کنند. و باز، هم آنها که طناب انتخاب رئیس مجلس خبرگان را می کشند و هم آنها که از بیرون دست یاری و دخالت دراز می کنند میدانند که این انتخابات به آن دلیل مهم است که احتمال میدهند انتخاب جانشین علی خامنه ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی به دوره آینده مجلس خبرگان برسد. فرماندهان سپاه نگران آینده قدرت و موقعیت خویش و روحانیون نگران تر از آنها، زیرا نه تنها نگران موقعیت حکومتی خویش اند، بلکه نگران جان خود در صورت رسیدن صدای پوتین فرماندهان سپاه به داخل مجلس خبرگان نیز هستند. آیا پیش از آغاز این طناب کشی مصالحه ای صورت خواهد گرفت؟ این مهم ترین سئوال در باره جلسه 19 اسفند ماه است. بویژه این که این مصالحه چگونه و براساس کدام بده بستانی صورت خواهد گرفت.

خبر برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان را در همین شماره پیک نت می خوانید.

 

پیک نت  20 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: