ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نگاهی به مصاحبه معصومه ابتکار با اطلاعات

استفاده مخالفان دولت

از ریز گردها، تا پاره آجرها 
 
 
 
 

 

بخشی از مصاحبه معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با روزنامه اطلاعات در باره ریزگردهای خوزستان، در آستانه سفر به خوزستان:

«گرد و غبار خوزستان یکروزه ایجاد نشده است. بخشی از هورالعظیم که در ایران است در زمان دولت هشتم، به دلیل وجود میادین مشترک نفتی، از طرف وزارت نفت تقاضای اکتشاف شده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست مشروط به عدم خشک کردن تالاب و با انجام ارزیابی های زیست محیطی و یک سری شرایط اجازه کار به آنها داد. دولت که تغییر کرد اولین کاری که انجام دادند سد روی ورودی آب آن بستند، مانع ورود آب شدند و کلا هورالعظیم را خشک کردند. الان جاهای مختلف هورالعظیم را کنده کاری کردند. از ابتدای دولت یازدهم ما شروع به مذاکره با وزارت نفت کردیم تا بالاخره چند ماه پیش موفق شدیم آنها را قانع کنیم که سد مربوط به حوضچه سوم را باز کنند و آب وارد هورالعظیم شود. هنوز قسمتی از آن آب ندارد و تا کل آن پر از آب شود طول می کشد.»

یک بسته اجرایی برای مقابله با گرد و غبار داریم که برنامه دولت را برای یک ماه باقی مانده از امسال و تمام 12 ماه سال آینده در مقابله با گرد و غبار تبیین می کند. روز اولی که شدت گرد و غبار در خوزستان گزارش شد، من در دولت اطلاعات دقیقی بر مبنای نقشه های هواشناسی ارائه کردم و مصوب شد که کارگروهی تشکیل و برنامه های دستگاه ها برای مقابله با بحران گرد و غبار بررسی و نهایی شوند و دولت اعتبارات مورد نیاز را تصویب کند. بعد از آن جلسه مفصلی با نمایندگان استان خوزستان در مجلس برگزار کردیم و جلسه بعدی با حضور نمایندگان دستگاه ها و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد. دستگاه ها کلیات برنامه های خود را ارائه کرده و جزئیات آن منوط به برگزاری یک جلسه کارشناسی شد. بعد از برگزاری این جلسه کارشناسی هماهنگی های لازم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گرفت و در نهایت در جلسه هیات دولت در یکشنبه 26بهمن ماه، مطرح و تصویب شد.

دولت تاکید داشت برنامه مقابله با ریزگردها فقط محدود به استان خوزستان نباشد و همه استان های متاثر از ریزگردها از جمله ایلام، لرستان و... را هم در بر بگیرد. در این برنامه، فعالیت های هفت دستگاه پیش بینی شده و بودجه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.

اطلاعات: در ماجرای گرد و غبار خوزستان، شما مورد هجمه زیادی قرار گرفتید و البته این هجمه ها مربوط به امروز نیست. شما در هر مسئولیتی که بوده اید مخالفان زیادی داشتید. چرا این قدر مخالف دارید؟

ابتکار: به نظرم هر کسی که در مسیری کارش را با قاطعیت پیش می برد، یک عده مخالف دارد و یک عده موافق. باید صدای مخالفان را شنید. این مخالفت ها خیلی مفید است و ما باید از فرصت موجود به ویژه نظرات مخالفان منصف استفاده کنیم چون دیدگاه های آنها بخش پنهان ذهن ما را باز می کند و چیزی را که ما ندیده ایم، اشکالات کارمان و نواقص را به ما نشان می دهند. بنابراین من اغلب از انتقاداتی که مطرح می شود خیلی استقبال می کنم. حتی در شبکه های اجتماعی مرتب پیام های مخالفان را می خوانم. اما گاهی این مخالفت ها از حد انصاف و ادب خارج می شود که این توهین به خود آن فرد است وگرنه اثری روی من خواننده ندارد. اما در برخی موارد این مخالفت ها تبدیل به جریان های دیگری با نیت های دیگری می شود که رنگ و بوی سیاسی می گیرد و این که ما بخواهیم از آلام و دغدغه های مردم استفاده و موج سواری سیاسی کنیم تا حقانیت خود را نشان دهیم یا ایرادهای کار خود را بپوشانیم و امتیازی برای فعالیت های سیاسی و انتخابات های بعدی بگیریم، به دور از انصاف است. جناح مخالف دولت سر موضوعات مختلف با سازمان زاویه پیدا کرده و منتظر فرصتی بودند که این هجمه ها را وارد کنند ولی ما هم باید وظایف خود را انجام دهیم. بنابراین خیلی نگران این تهمت ها نیستیم.

پیک نت  29 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: