ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

تونس پس از مصر

دومین شکست انتخاباتی

اسلام گرایان در منطقه! 
 
 
 
 

 

انتخابات ریاست جمهوری تونس انجام شد و روز گذشته نتایج آن رسما اعلام شد. در این انتخابات " قائد السیسی" با کسب بیش از 55 در صد آراء شرکت کنندگان در انتخابات به پیروزی رسید و رقیب او "المزروقی" که ریاست جمهوری تونس است، با بیش از 44 در صد آراء انتخابات را باخت.

درباره این انتخابات هر تفسیر اگر به این واقعیت اشاره نکند که مردم تونس از بیم شکل گیری یک حاکمیت اسلامی به سوی آلسبسی" رفتند فاقد اعتبار است. روزنامه اومانیته هفته گذشته در تفسیر این انتخابات بدرستی نوشت: "منصف المزروقی" (که انتخابات را باخت) از نگاه مردم تونس کاندیدای حزب "النهضه اسلامی" است و مردم اعتقاد دارند که این حزب با "جنبش اسلامی" در ارتباط است.

این همان بیم وهراسی بود که موجب شد مردم مصر علیه دولت اخوان المسلمین به ریاست "مرسی" بزرگترین تظاهرات را در شهرهای مصر برگزار کنند و نظامی ها نیز با استناد به همین تظاهرات دولت مرسی را سرنگون کرده و قدرت را بدست گرفتند. در آن تظاهرات بر آورد شده بود که نزدیک به 14 میلیون مصری علیه دولت "مرسی" دست به تظاهرات خیابانی زده بودند. دولت نظامی مصر، با آن که دستگاه دولتی پیش از قیام میدان التحریر مصر را بازسازی کرد و حتی به دادگاه "حسنی مبارک" اجازه محکومیت او را نداد، اما راه رژیم مبارک را ادامه نداد و سیاستی را پیش گرفت که ظاهرا از وابستگی های دولت مبارک به امریکا فاصله دارد و  دارای استقلال است. نظامی های مصری از حمایت بخش وسیعی از مردم و بویژه زنان و دختران و جوانان مصر برخوردار است و این ممکن نشد مگر به دلیل وحشت از احکام اسلامی که دولت اخوان المسلمین در پی آن در مصر بود.

بخش مهمی از نتایج انتخابات روز یکشنبه تونس که به پیروزی "السبسی" ختم شد نیز ناشی از همین وحشت مردم از شکل گیری یک حکومت اسلامی در تونس بود.  

اومانیته به نقل از رهبر "جبهه مردمی" تونس که یک جبهه متمایل به چپ است، هفته گذشته نوشت:

سد کردن راه پیروزی "منصف المزروقی" و حمایت از "ندای تونس" که رهبری آن با "السبسی" است سیاست این جبهه است. اکنون بخش گسترده ای از نیروهای چپ و مدنی نیز همگام با مردم تونیس چنین می اندیشند که السبسی رهبر "ندای تونس" برای مردم تونس "شر" کمتری است تا المزورقی و "نهضت اسلامی".

هفته گذشته صدها تن از روشنفکران تونس که در فرانسه و اروپا زندگی میکنند بیانیه ای را در همبستگی با مردم تونس امضاء کردند که در آن تاکید شده بود "ما باید راه پیروزی المزروقی را بعنوان نماینده نفرت و تجزیه کشور ببندیم. او از حمایت افراط گرویان اسلامی حمایت می شود. کسانی که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ خشونتی پرهیز ندارند. المزورقی تمام تلاش خود را می کند تا مردم کمتری در انتخابات شرکت کنند تا بلکه او بتواند در مقام خود باقی بماند.

بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، گروه ها و سازمان های اسلام گرای حامی المزروقی که نتیجه انتخابات ناراضی اند در برخی شهرهای تونست دست به تظاهرات خشونت آمیز زدند و با پلیس درگیر شدند.

 

مقاله اومانیته"
http://www.humanite.fr/tunisie-appel-du-front-populaire-barrer-la-route-marzouki-560107

پیک نت  3 دی

 
 

اشتراک گذاری: