ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

جنگ زرگری در ترکیه را

به حساب دمکراسی نگذارید

بهزاد دولت آبادی- استانبول

 
 
 
 
 

 

رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" پایش را سخت بر گاز اسلامی تر کردن ترکیه گذاشته است و بر این اساس درگیری اش با "فتح الله گولن" به خیمه شب بازی خنده داری شبیه شده است.

فتح الله گولن طی 20 سال اخیر در تمامی قوا - خصوصا امنیتی و قضایی- ترکیه نفوذ کرده و حتی عامل اصلی پیروزی اردوغان در اولین انتخابات مجلس در سال 2002 بود. رئیس جمهور سابق "عبد الله گل" که یکی از موسسان حزب عدالت و توسعه است، از مریدان فتح الله گولن است. جریانی موسوم به "جنبش خدمت" که افسارش در دست فتح الله گولن است و منسوبین قضایی اش تحت نام عملیات "ارگنه کن " و "بالیوز" موجبات دستگیری و محاکمه بسیاری از مخالفان اردوغان و خصوصا نظامیان ارتشی که مخالف اردوغان بودند را فراهم ساخت. گولن و بنیادش صاحب 25 میلیارد دلار سرمایه در نقاط مختلف جهان است و پوشش این سرمایه عظیم بنیادهای آموزشی و مدارس وابسته به وی می باشد.

تمامی افرادی که با اتهامات بسیار سنگین مالی بازداشت شده بودند بعنوان اینکه " این یک تله بود" از جانب دولت اردوغان آزاد شدند. هر چند ظاهرا دادگاه و محکمه شان ادامه دارد. دادستانی به نام "ذکریا اوز" که بسیاری را تحت نام "ارگنه کن و بالیوز " بازداشت کرد از نزدیکان هم اردوغان و هم فتح الله گولن بود. نه "گولن" سنبل دمکراسی در ترکیه است و نه اردوغان و تبلیغات رسان های وابسته به حکومت در جمهوری اسلامی بیش از آن که به عمق واقعیات نزدیک باشد، به روابطه تیره دو حکومت ایران و ترکیه بر سر مسائل سوریه و عراق مربوط است و اعتباری ندارد. از جمله گرد و خاکی که این رسانه ها در جریان بازداشت های اخیر – از جمله تعدادی روزنامه نگار- راه انداختند بی آن که به مردم بگویند "گولن" کیست و اختلافش را اردوغان بر سر چیست؟ درحالیکه این هر دو، سهمی مشترک در ساختار ارتجاعی و واپسگرایانه دارند.

در سال 2009 گروهی بسیار ارتجاعی و نزدیک به "اسامه بن لادن" به رهبری فردی به نام " شیخ محمد دوغان" تحت پیگرد دولت ترکیه قرار گرفت. ولی دولت هیچ اقدامی علیه این جریان نکرد. هم اکنون رهبر این گروه بسیار ارتجاعی که در مطبوعات به اسم " تحشیه" (حاشیه گران) شهرت دارند در کنار اردوغان و بر علیه "گولن" صف بندی کرده اند. غیر از چهار تن، تمامی کسانی که در 14 دسامبر به بهانه نزدیکی با "گولن" بازداشت شده بودند تا امروز آزاد شده اند ولی مدیر کانال تلویزیونی "اس.تی.وی" کماکان در بازداشت است. بعبارتی گروگان اردوغان است. البته، از طرف قوه قضایی ترکیه حکم جلب "فتح الله گولن" به مقامات آمریکایی اطلاع داده شده است. بعبارتی دولت ترکیه از طریق "اینترپل" اقدام به استرداد فتح الله گولن کرده است.

شش ماه دیگر انتخابات بسیار مهم مجلس در ترکیه برگزار خواهد شد. حتی به فرض استرداد فتح الله گولن، این واقعه به سود اردوغان در انتخابات آینده مجلس نخواهد بود.

شاید اردوغان رویای ربودن و انتقال عبدالله اوجالان در سال 1999 به ترکیه را در باره "عبدالله گولن" در سر داشته باشد، اما همانگونه که ماجرای اوجالان به سود دولت آن زمان ترکیه تمام نشد، حرکات مشابه آن نیز به سود کنونی تمام نخواهد شد.

پیک نت  3 دی

 
 

اشتراک گذاری: