ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

راهپیمائی بزرگ سیاسی

برای رسیدن به پارلمان ترکیه

استانبول- بهروز دولت آبادی 
 
 
 
 

 

رقابت آلوده به خصومت میان اردوغان رئیس جمهور ترکیه و "فتح الله گولن" اپوزیسیون او، باعث آشفتگی در حزب جمهوری خلق شده و برخی از کادرهای بالای این حزب استعفا داده اند. از جمله خانم "امینه اولکر تارهان" که از نمایندگان حزب جمهوریت خلق در مجلس است. البته استعفاء از حزب موجب سلب نمایندگی از مجلس نمی شود.

خانم تارهان مدعی است که حزب جمهوری خلق خصوصا در انتخابات محلی ماه مارس و ریاست جمهوری ماه اوت بیش از حد به فتح الله گولن بعنوان اپوزیسیون اردوغان نزدیک شد. وی پس از استعفاء حزبی بنام "آنا تولی" تشکیل داده است.

حزب "جمهوری خلق" شامل طیف وسیعی از سوسیالیست ها و ملی گرایان محافظه کار طرفدار اندیشه های آتاتورک است و بر این اساس بسیار شکننده است. دو نماینده دیگر از حزب جمهوری خلق نیز از جانب کمیته مرکزی مورد نقد و حتی تهدید به اخراج قرار گرفته اند.

بر اساس قانون انتخابات مجلس در ترکیه اگر فردی از جانب یک حزب وارد مبارزه انتخاباتی شود جهت ورود به پارلمان, حزبش باید ده درصد از کل آراء را کسب کند. در غیر این صورت نمی تواند نماینده مجلس شود. در ترکیه به این "سد انتخاباتی" می گویند. ولی اگر فردی به طور مستقل نامزد شود و در محل نامزدی اش بیشترین رای را بیاورد حق ورود به پارلمان را دارد. تمامی 26 نماینده کردهای ترکیه در شهرهایشان مستقلا نامزد شدند و همگی پیروز شدند و پس از ورود به مجلس "حزب دموکراتیک خلق" و "حزب صلح و دموکراسی" را تشکیل دادند. ریشه و برنامه هر دو حزب کاملا یکسان است.

حزب جمهوری خلق در انتخابات سال 1996 نتوانست از مرز 10 درصد عبور کند و خارج از مجلس ماند. این بلایی است که در انتخابات آتی ماه ژوئن نیز این حزب را تهدید می کند. خصوصا این که "دمیرتاش" رهبر حزب دمکراتیک خلق اعلام کرد که در انتخابات ماه ژوئن آینده با نام حزب وارد میدان خواهد شد. به عبارتی باید ده درصد از کل آرای کشور را جذب کند. و این به شرطی ممکن است که بخش نسبتا بزرگی از رای دهندگان به حزب جمهوریت خلق رای خود را به حزب "دموکراتیک خلق" بدهند و این برای هر دو حزب نوعی قمار است.

حزب جمهوریت خلق وزنه سابقش را در ترکیه از دست داده و به همین دلیل خواهان پایین آوردن سقف و مرز ده درصدی در انتخابات آینده است!

خطر مشابهی متوجه حزب عدالت و توسعه هست. احمد اوزال پسر "تورگوت اوزال" رئیس جمهور سابق ترکیه که مرگش کماکان مشکوک است، حزبی بنام "حزب مام (مادر) " را تاسیس کرده است. بر اساس برخی اخبار این حزب جدید التاسیس نیز روابط بسیار نزدیکی با فتح الله گولن دارد.

فتح الله گولن در میان نسل جدید قوای امنیتی و قضایی ترکیه صاحب نفوذ است.

آنها خود را دست پرورده های فتح الله گولن میدانند و از جمله دلائل ناتوانی اردوغان برای مقابله با فتح الله گولان و دست زدن به بازداشت های اخیر سیاسی – مطبوعاتی در ترکیه بدلیل همین رخنه گولان در تشکیلات امنیتی ترکیه است، بویژه که موقعیت  امروز اردوغان در ترکیه، تا حدود زیادی بدلیل حرکت در کنار فتح الله گولان در گذشته است. حتی او اکنون هم در سایه گولن در پی کسب امتیازات بیشتر از اروپا و خصوصا آمریکا است.  البته چنین لقمه ای بی قید و شرط در دهان اردوغان گذاشته نخواهد شد.

 

اگر حزب "دموکراتیک خلق" که ریشه در بیش از 20 میلیون کرُد ترکیه دارد بصورت حزبی وارد رقابت انتخاباتی مجلس آینده شود امکان عبور "حزب جمهوری خلق " از مرز 10 درصدی بسیار کم خواهد شد.

حزب جمهوری خلق تاکنون خود را بعنوان حزبی مترقی و مخالف سیاست های دولت حاکم خود را معرفی کرده است. در درون این حزب نه جناح چپ و نه جناح آتاتورک گرای آن از رهبری "کمال قلیچداراوغلو" (رهبر کنونی حزب) راضی نیستند و ای بسا تا انتخابات آینده او سقوط کند. کمال قلیچدار اوغلو منسوب به شیعیان علوی است و هرگز شانس کسب اکثریت مجلس و تاسیس حکومت را نخواهد داشت! نخست وزیر شدن "کمال قلیچدار اوغلو " درترکیه مانند آنست که رهبر اهل سنت ایران رئیس جمهور شود! فعلا "محرم اینجه " رقیب سر سخت کمال قلیچدار اوغلو برای بدست گرفتن رهبری حزب است.

به این ترتیب است که انتخابات آینده ترکیه هیجان انگیزتر می شود و رویدادهای سیاسی و حکومتی نیز بر پایه این انتخابات و این هیجان ها شکل می گیرند. احزاب جدید یکی پس از دیگری تاسیس می شوند و عموما حزب حاکم را مورد حمله قرار می دهند. و این درحالی است که تعدد احزاب مخالف دولت عملا شانس حزب حاکم کنونی برای پیروزی را بیشتر می کند!

پیک نت  6 دی

 
 

اشتراک گذاری: