ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

قرارگاه "خاتم الانبیاء"

قرارگاهی که سالی

7500 میلیارد تومان سود میبرد! 
 
 
 
 

 

هفته گذشته و در سالگرد ایجاد قرار گاه خاتم الانبیاء فرمانده سپاه در گفتگوئی مطبوعاتی از امکانات این قرارگاه برای نوسازی تولید و اقتصاد مقاومتی سخن راند .

سردار سرتیپ مهندس عباد اله عبدالاهی فرمانده قرار گاه در شبکه ۲ تلویزیون ایران حاضر شد و این اطلاعات را اعلام کرد:

 1- قرار گاه ظرفیت اجرای کار ۳۰ هزار میلیارد تومان کار پیمانکاری در سال را دارد .

2- ۴۰۰۰ پیمانکار دست دوم با این قرار گاه کار میکنند .

3- ۱۳۸۰۰۰ کارگر و تکنیسین و مهندس در خدمت این قرار گاه هستند که تعداد قلیلی از آنها سپاهی اند 4- این قرار گاه دارای ماشین آلات استثنائی مثل سه ماشین غول پیکر حفر تونل مترو و ماشین های لوله گذار نفتی و جرثقیل های عظیم و ماشین آلات دیگر است که در مجموع از تجهیزات کل کشور بیشتر است.

 

با اعلان این آمار مشخص شد که قرارگاه بجای آنکه پیمانکار باشد قراردادهای خود را به پیمانکاران دست دوم می سپارد و در عرف پیمانکاری ده درصد مبلغ قرارداد بعنوان سود به قرار گاه می رسد. یعنی ۳۰۰۰ میلیارد تومان درسال.

قرار گاه ماشین الات خود را به پیمانکاران اجاره میدهد که مبلغی معادل ۱۵ در صد هر پیمان را شامل میشود. یعنی ۴۵۰۰ میلیارد تومان .

مجموعه این دو رقم سود سالیانه ای معادل ۷۵۰۰ میلیارد تومان عاید سپاه میشود .

بعد از تحریم های اروپا و امریکا در بخش نفت و ترک پیمانکاران نفتی فرانسوی و انگلیسی و امریکائی و ژاپنی و دیگران، احمدی نژاد بقیه فازهای پارس جنوبی را به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار در اختیار این قرار گاه گذاشت و در قرارداد ذکر شد که تمام فازها طی ۳۵ ماه به بهره برداری خواهد رسید و در صورت عدم تحویل پیمانکار مجبور به پرداخت جریمه روزشمار خواهد بود. پایان زمان اسفند ۹۱ بود که هیچ فازی تحویل نشد و هفته گذشته در رسانه های داخلی اعلام شد که وزارت نفت جریمه و خسارت پیمانکار را بخشیده است .

از طرف دیگر در تیرماه گذشته طرحی از تصویب مجلس شورا گذشت و شورای نگهبان آنرا تائید و دولت ابلاغ کرد که بموجب آن کلیه شرکت های زیر مجموعه نیروهای مسلح و همچنین نهادهای زیر نظر رهبری مثل بنیاد مستضعفان کمیته امداد امام و آستان قدس و اوقاف بایستی طی ۶ ماه شفاف سازی شوند و ریز عملیات خود را در سازمان بورس و شورای رقابت اطلاع رسانی کنند. در همین مصوبه آمده است که این سازمان ها نمی توانند بیش از ۴۰ درصد در سایر موسسات افتصادی مثل بانک و بیمه و غیره سهیم باشند و در مدیریت حضور یابند.

در آذرماه نیز مصوبه دیگر مجلس تمام این موسسات را ملزم به پرداخت مالیات کرد .

بنابراین سپاه اگر در عملکرد نظامی- امنیتی همچنان بسته باقی می ماند در عمل اقتصادی ناگزیر به شفاف سازی خواهد بود .

این اتفاقات در رویاروئی دولت با سپاه اتفاق نیفتاده، بلکه در مجلسی که تعداد سردار سپاهی در آن چشمگیر است و مسلما با اطلاع خامنه ای بوقوع پیوسته است که نتیجه آنرا در آینده خواهیم دید .

البته باید گوشزد کرد که اقتصاد ایران در حال فرو پاشی نیست وهمین حالا نیز نفت فروش رفته به دلار و یورو به خزانه کشور واریز نمی شود و به گفته مصباحی مقدم نماینده اقتصاددان مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد وجوه آن بلوکه میشود. بطوریکه هم اکنون ۱۳۰ میلیارد دلار وجوه نفتی از دسترس ایران خارج است و دولت هر مقدار نفت بفروشد پس از محاسبه سهم شرکت نفت و صندوق توسعه مبلغ ریالی آنرا از بانک مرکزی دریافت میکند و این نشانه ایست که حجم نقدینگی را که در پایان دوره احمدی نژاد ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است .

از آن گذشته کشورهای همسایه نیز که نفت ندارند، حراج نشده اند و دست آخر اگر نفت برای صادرات نباشد برای مصرف داخل که خواهد بود و از طرفی دیگر خیزش مردمی در نارسائی اقتصادی در هیچیک از کشورهای جهان اتفاق نیفتاده است، چنانکه شاهد آن در زیمبابوه بودیم و در کشورهای دیگر افریقا و امریکای لاتین نیز وضع به همین منوال است. و اگر بخواهیم به یک جمعبندی سریع برسیم باید به گذار اجتماعی - اقتصادی فکر کنیم که مسلما سیاست را بدنبال خود خواهد کشید.

پیک نت  14 دی

 
 

اشتراک گذاری: