ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

کوچ بزرگ

از 58 هزار روستای ایران

33 هزار روستا تخلیه شده و در 25

هزار روستا تنها چند خانوار مانده اند 
 
 
 
 

 

در همایش علمی مدیریت روستائی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور اعلام کرد:

روستا سکونتگاهی است که میان ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساکن دارد و با این تعریف نمی‌توانیم انتظار تولید کشاورزی و حمایت از تولید کننده را داشته باشیم، اما مطابق تعریف نوین جهانی روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، مسکونی و میراثی است. برای مثال در روستا‌های ایران آثار تاریخی بیش از ۳۰ هزار ساله وجود دارد.

امسال در همدان ۳۵۰ میلیارد تومان گندم فروخته شده اما آیا کارخانه آرد نیز در روستا قرار دارد؟ همچنین امسال هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان فروش سیر، گردو و برخی محصولات استان همدان بوده است اما باید دید که فرآوری این محصولات در کجا صورت گرفته؟

چرا شوراهای روستا مانند شوراهای شهر قدرت مدیریت و سیاست‌گذاری ندارند؛ ما همچنان خود را قیم روستاییان می‌بینیم درحالیکه روستاییان ما رشد کرده اند و بینش هوشمند سیاسی دارند که آن را می‌توانیم در نرخ مشارکت آن‌ها در انتخابات حس کنیم. روستاییان ما در انتخابات بالای ۹۰ درصد مشارکت داشتند درحالیکه این نرخ در شهر‌ها بسیار کمتر است.

‌امروزه در هر استان به صورت میانگین یک تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد؛ تا روستایی را باور نکنیم امکان رسیدن به توسعه پایدار محقق نمی‌شود.

درحال حاضر بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌است و حدود ۲۵ هزار روستا نیز در کشور کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

اگر هر روستا به طور متوسط ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی داشته باشد یعنی در واقع ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی بلااستفاده مانده‌اند. اجازه دهید شوراهای اسلامی روستا نیز مانند شوراهای شهر‌ها اختیار و مسئولیت داشته باشند و دهیاری‌ها از ساختار و سازمان پایداری برخوردار باشند.

پیک نت  16 دی

 
 

اشتراک گذاری: