ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

نفت ارزان امریکا، یعنی

انقلاب سیاسی در پی انقلاب انرژی

ترجمه شیرین مرادی 
 
 
 
 

 

دلیل ارزان شدن نفت،  تبدیل آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز است که تهدیدی است برای  کشورهای دیگر تولید کننده نفت، تا حد تغییر نظم جهان نفت.

طی دو هفته قیمت جهانی نفت 20 درصد کاهش یافت. به موازات آن قیمت بنزین نیز سقوط کرد.

از سال ۲۰۱۰ تولید نفت در آمریکا بیش از چهار میلیون  بشکه در روز شد و بی وقفه نیز افزایش یافت. در آمریکا روشی بنام فراکینگ (fracking) بکار برده می شود که با آن گاز و نفت از تخته سنگ با فشار استخراج می شود. در این روش تا حدی نیز مواد سمی شیمیایی بکار برده می شود. هر جا، در هر زمینی که  نفت پیدا شود، صاحبان زمین، از جمله مزرعه داران، هم در سود آن سهم خواهند داشت و هیچ کس نمی تواند معترض آنها شود. طبیعی است که هر چه بیشتر نفت تولید شود و راحت تر انتقال یا بد قیمت ها نیز سقوط کند.

بدین ترتیب صنایع شیمی و آلومینیم نیز ارزانتر تولید خواهند شد، حتی تولید کود هم همین طور، که باعث ارزانتر شدن محصولات کشاورزی آمریکا خواهد شد و در نهایت توانایی امریکا در رقابت جهانی افزایش می یابد.

ادامه این وضعیت، بعضی از کشورها را با مخاطره روبرو خواهد کرد. برای مثال نیجریه و ونزوئلا نیاز به قیمت ۱۲۰ دلار دارند تا تعادل بودجه خود را حفظ کنند. ایران نیز با نفت زیر ۱۴۰ دلار  با کمبود بودجه روبرو خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی آمریکایی بنام "استیو هانک" هشدار می دهد: "اگر قیمت نفت مدت طولانی زیر ۹۰ دلار به ازای هر بشکه بماند، تنگنا های بزرگ مالی وهمچنین فروپاشی کشورهای مختلف را در پی خواهد داشت. بخصوص ایران، بحرین، اکوا دور، ونزوئلا، الجزیره، نیجریه، عراق و لیبی. انقلاب انرژی می تواند باعث انقلاب سیاسی شود."

کشور هایی مثل عربستان سعودی، عمان و قطر قیمت ۸۰ تا ۹۰ دلار برایشان کافی است که وضعیت مالی خود را سر پا نگه دارند. این درحالی است که عربستان سعودی با آمریکا بر سر سهم بازار مبارزه می کند. کافیست اولین کشور تولید کننده نفت فروبپاشد تا همه مناسبات تغییر کند.

 منبع:

http://www.welt.de/finanzen/article133728890/Billiges-Oel-macht-Amerika-wieder-zur-Weltmacht.html

پیک نت 21 آبان

 
 

اشتراک گذاری: