ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

جنگ استقلال در اوکرائین

بزودی از سر گرفته می شود

اومانیته- ترجمه آذرنگ 
 
 
 
 

 بنابر گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا، در شرق اوکرائین توافقنامه آتش بس که در اوایل سپتامبر بین نیروهای دو طرف استقلال طلبان و ارتش اوکرائین به تصویب رسیده بود اکنون 10 روز است که  بصورت منظم نقض می شود و جنگ هر روز با خشونت و شدت بیشتری در منطقه ادامه دارد .

این درحالی است که در کیف بین کسانی که حکومت را بدست گرفته اند، برای تشکیل کابینه اختلاف نظر وجود دارد و هنوز نتوانسته اند دولت تشکیل بدهند. نامزد اصلی نخست وزیری که از یهودی تبارهای اوکرائین است، خواهان تقویت همه جانبه ارتش و شدت بخشیدن به جنگ در شرق اوکرائین است، رئیس جمهور "پروشینکو" با این نظر مخالف نیست اما بیم دارد که نامزد نخست وزیر، ارتش را دراختیار گرفته و در آینده علیه او کودتا کند و به همین دلیل می خواهد اختیار ارتش را در دست خود نگهدارد.

خبرگزاریهای روسیه گزارش داده اند که از بعد از توافقنامه آتش بس در "مینسک" پایتخت جمهوری بلاروس تا کنون بیش از 2400 بار آتش بس نقض شده است .

نماینده اوکرائین در سازمان امنیت و همکاری اروپا پنجشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه" دی پرس" اطریش اعلام کرد بیش از 100 سرباز اوکرائینی و ده ها تن از غیر نظامیان در درگیرهای چند روزه کشته شده اند. سازمان امنیت و همکاری اروپا مسئول حصول اطمینان از رعایت توافقنامه آتش بس "مینسک" است .

به گفته این سازمان بعد از انتخابات 2 نوامبر خشونت ها در اوکرائین تشدید شده است. نظامیان دو طرف شرق و غرب اوکرائین یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می کنند. حتی رئیس جمهور کیف نیروهای ذخیره ارتش را برای آمادگی جنگی بسیج می کند و دستور تشدید بمباران مناطق مسکونی شرق اوکرائین (شهرهای دو نتسک و لوهانسک) را به ارتش داده است. وزیر دفاع اوکرائین "استفان پلتوراک" نیز دستور انتقال نیروهای نظامی اوکرائین را در امتداد استان های شرقی داده است. او می گوید "وظیفه اصلی ما آمادگی برای جنگ است ".

استراتژی دولت کیف ابتدا نشان دادن ثبات خود است و سپس جلوه دادن این که قربانی خشونت جدائی طلبان در شرق و مناطق دیگر اوکرائین است. بهانه این دولت آنست که جدائی طلبان مسلح توسط روسیه حمایت می شوند. البته مسکو نیز به نوبه خود بطور منظم ارسال تجهیزات نظامی و مالی برای جدائی طلبان  و هرگونه دخالت مستقیم را در جنگ تکذیب  میکند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه رو سیه در تاکید کرد هیچ سرباز روسی در شرق اوکرائین وجود ندارد و مسکو به تلاش خود برای جلوگیری از از سرگیری در گیرها ادامه میدهد. با توجه به سخن مسکو این نیروهای اوکرائینی هستند که  تواقفنامه آتش بس مینسک را نقض می کنند و به متعهدات خود برای توقف جنگ احترام نمیگذارند. دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا "لامبرتو زانیر" نیز معتقد است که سلاح و تجهیزات به اندازه گستردهای به شرق اوکرائین ارسال می شود که این مسئله "به یک رویاروئی گسترده در منطقه منجر خواهد شد". ناتو از این سخنان فراتر رفته و می گوید "ما ستون تجهیزات روسی، تانکهای روسی، سیستم دفاع هوائی و توپحانه و نیروهای نظامی روسی را هنگام ورود به اوکرائین دیدیم". سازمان ملل متحد به نوبه خود در هفته گذشته "خطر بازگشت جنگ تمام عیار و خونین را در اوکرائین گوشزد کرده است". مطابق آماری که تاکنون اعلام شده، در شرق اوکرائین بیش از 4000 تن کشته شده ا ند.

پیک نت 25 آبان

 
 

اشتراک گذاری: