ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در حاشیه رفع توقیف روزنامه آسمان

شبکه جنگ روانی با مردم

و علیه گشایش فضای سیاسی

 
 
 
 
 

 

 خبر توقیف و اکنون رفع توقیف از روزنامه آسمان به سردبیری محمد قوچانی به بهانه مقاله ای درباره "قصاص" موجب افشای دقیق تر مسائلی شد که شاید تاکنون برای بسیاری نا آشنا و یا کمتر آشنا بود.

1- در قوه قضائیه یک دادسرا درست شده بنام دادسرای "فرهنگ و رسانه" که معلوم نیست رئیس و مرئوسش چه کسانی هستند و مبنای قانونی تشکیل آن چیست و نقش محسنی اژه دادستان کل و سردار ذوالقدر جانشین سابق فرماندهی کل سپاه که بی سر و صدا در قوه قضائیه مستقر است در هدایت این دادسرا چیست. محسنی اژه همان است که کرباسچی شهردار تهران را محاکمه و حکم از قبل تعیین شده و دستور داده شده را برای وی صادر کرد و در بستن روزنامه سلام و حتی محاکمه آیت الله خوئینی ها نقش اصلی را در پشت صحنه داشت. او با چنین سابقه ضد مطبوعاتی و ضد آزادی هم اکنون معاون اول قوه قضائیه است. همین دادسرا جلوی مجوز انتشار رمان "کلنل" دولت آبادی را گرفته و اجازه انتشار آثار هدایت را نمی دهد و حکم توقیف روزنامه ها را صادر می کند.

2- مدیر مسئول یک روزنامه، بموجب سنت دیرینه مطبوعات در ایران، عموما مسئول مدیریت داخلی یک روزنامه (ابلاغ سیاست ها، استخدام، تامین مالی و...) است و سردبیر مسئولیت انتشار مطالب روزنامه را برعهده دارد. حتی نویسنده یک مطلب منتشر شده در یک روزنامه را نیز نمی توان تحت تعقیب قرار داد زیرا او صرفا نویسنده است و نظرش را نوشته که اگر روزنامه ای به هر دلیل نخواهد می تواند آن مطلب را منتشر نکند و یا بخش هائی از آن را با موافقت نویسنده حذف و یا اصلاح و یا همآهنگ با سیاست روز کند. بنابراین احضار و بازداشت مدیر مسئول "آسمان" که قوه قضائیه فکر می کند "مدیر سانسور" باید باشد، بنظر برخی خود یک بدعت در جمهوری اسلامی است که وارد قانون شده و عمدتا باز می گردد به سیاست ایجاد رعب و وحشت و انتقام شخصی و یا چنگ و نشان دادن به فردی که با او خرده حساب دارند.

3- از زمان تشکیل دولت سایه در زمان محمد خاتمی و در طول ریاست جمهوری احمدی نژاد و حتی در دوران ریاست جمهوری روحانی، سایت‌ها و روزنامه هائی با مصمونیت کامل سرگرم جنگ روانی با مردم، روزنامه های غیر همسو با امثال روزنامه کیهان و دو قلوی آن "جوان" و برخی چهره هائی هستند که بصیرت پیش بینی فاجعه اقتصادی- سیاسی کنونی کشور را داشتند و با بصیرت فرماندهان سپاه و شخص رهبر فاصله داشتند. سپاه و دفتر سیاسی آن از یکسو و سازمان امنیت سپاه با مسنولیت شیخ حسین طائب و دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه که شیخ علی سعیدی در راس آنست، در طول 8 سال سیاست جنگی- اتمی دایره این جنگ روانی گسترده تر و مجهز به دستگاه های پارازیت و فیلترینگ نیز شد. رهبران این شبکه همچنان از کارشکنی در کار دولت روحانی نیز یک لحظه غافل نیستند. توقیف روزنامه آسمان بخشی از همین کارشکنی و مقاومت در برابر گشایش فضای سیاسی کشور بود. البته خامی و سهل انگاری سردبیر روزنامه و مدیر مسئول نیز قابل چشم پوشی نیست. آنها که در این شرایط به جای انعکاس اینهمه مطلب و مسئله ای که در کشور وجود دارد و مردم مستقیما با آنها درگیرند و منتظر انعکاس انعکاس آنها در مطبوعات و شکستن سکوت صدا وسیما در باره همین مسائل اند، فیلشان یاد "قصاص" کرد!

در این شرایط شبکه جنگ روانی رسانه ای که همسو با مداحان و دادسرای فرهنگ و رسانه علیه سینماگران، فیلمسازان، نویسندگان، روشفنکران، اساتید دانشگاه و روزنامه های غیر همسو عمل می کند زمینه توقیف آسمان را فورا فراهم ساخت.

بلافاصله پس از انتشار مقاله "قصاص" در آسمان، دو باصطلاح خبرگزاری «فارس» و «تسنیم» که هر دو وابسته به سپاه اند و نیز دو سایت باصطلاح خبری «رجانیوز» و «جهان‌نیوز» که سابقه شان بیشتر از تسنیم است طی 24 ساعت، 74 خبر علیه روزنامه آسمان و مقاله قصاص منتشر کردند. «فارس» با 34 مطلب در مقام اول قرار گرفت و «تسنیم» با 19 مطلب در مقام دوم و «رجانیوز» با 12 مطلب در مقام سوم. «جهان‌نیوز» با 9 مطلب چهارم شد.

اکنون که از آسمان رفع توقیف شده است جا دارد که مطبوعات و نشریات از این تجربه درس های لازم را گرفته باشند و روی مسائل واقعی که جامعه با آن دست به گریبان است متمرکز شوند، همانگونه که در ماجرای اسیدپاشی مطبوعات و رسانه ها توانستند با خبررسانی به موقع جلوی گسترش آن را بگیرند.

پیک نت 26 آبان

 
 

اشتراک گذاری: