ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان روحانی در اجلاس استرخان

دریای خزر را تبدیل کنیم

به دریای "صلح و توسعه"! 
 
 
 
 

 

بخش هائی از سخنان دکتر روحانی رئیس جمهور ایران در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر استرخان روسیه:

 

وظیفه مشترك ما، درکنار رایزنی برای نزدیكی مواضع خود برای رژیم حقوقی و تحدید حدود و دستیابی به همكاری‌های بازرگانی و اقتصادی ایجاب می کند تا دریای خزر بعنوان كانونی که ما را با وجود زبان‌ها، ملیت‌ها و دیدگاه‌های مختلف پیرامون خود جمع كرده، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تبدیل دریای خزر به نمادی از توسعه و همکاری و مرکزی برای دوستی و پیشرفت، از بزرگترین اقداماتی خواهد بود. علاوه بر این و بعنوان دومین موضوع، مسئله امنیت و همکاریهای جمعی در برقراری آرامش و ثبات در منطقه دریای خزر باید همواره مد نظر بوده و ما در برقراری این امر با هم همکاری کنیم. لذا مناسب است علاوه بر همکاری کشورهای ساحلی این دریا در برقراری امنیت جمعی، اجازه ندهیم دریا و سواحل آن که اهمیت ویژه ای برای کشورهای ساحلی دارد، محل ترکتازی افراط گری و تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته شود. پیشنهاد می کنم در این خصوص دست به دست هم داده و این دریا را "دریای صلح و توسعه" بخوانیم؛ و بکوشیم تا در زمان مشخص و از طریق رایزنی های فشرده، مقدمات اولیه آن را فراهم نماییم.

امروز، شاهد انعقاد سه موافقت‌نامه: «حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبزیان»، «آب و هواشناسی»، و «همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به وضعیت اضطرار» در دریای خزر خواهیم بود. این دستاوردها – كه در پرتو تلاش نمایندگان كشورهای ساحلی حاصل شده – بی‌تردید، برخاسته از رهنمودهای رؤسای جمهور بوده و می تواند به اهداف مذکور کمک نماید.

با این حال؛ آگاه هستیم كه تدوین مبانی حقوق و تكالیف كشورهای ساحلی در دریای خزر در چارچوب تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی، اقدامی كلیدی است كه مبنای مناسبی را برای همكاری در خزر فراهم خواهد ساخت؛ اگرچه می دانیم که امضای «اعلامیه روسای جمهور» ما را به تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نزدیك تر خواهد ساخت، و تا آن زمان نیز، معاهدات موجود، مبنای همكاری ما خواهند بود.

رژیم حقوقی جامع و پایدار را آنگونه تدوین كنیم، كه نسل های آینده، فارغ از هرگونه دل‌مشغولی، بر طراحان و امضاءكنندگان، درود فرستند.

من به عنوان رییس جمهوری كشوری كه نیمی از ساحل نشینان این دریاچه در آن ساكن است، و هزاران سال با دریای خزر و مسایل آن پیوند خورده‌اند، اعلام می‌دارم كه تنها راه نیل به صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه، توجه به مصالح بلند مدت و منافع همه كشورهای ساحلی دریای خزر و رعایت اصل «اتفاق آراء» در كلیه تصمیمات متخذه پیرامون است.

در پایان، بار دیگر از سازماندهی شایسته اجلاس و مهمان‌نوازی گرم رئیس جمهور، دولت و مردم فدراسیون روسیه تشكر می‌كنم.

پیک نت 8 مهر

 
 

اشتراک گذاری: