ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران

فضای تملق

نباید بر دانشگاه حاکم شود! 
 
 
 
 

 

روحانی روزگذشته (سه‌ شنبه) در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی کشور در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران گفت:

اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به طور کامل کنار بگذاریم بلکه ممکن است در بخشی نقص داشته و گوشه‌ای از علوم انسانی‌مان با آموزه‌های اسلامی منطبق نباشد.

چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؛ علم را نباید حذف کرد و اصلاً حذف معنا ندارد؛ اما می‌توانیم حرف بهتر، سخن دقیق‌تر و مطلبی علمی‌تر عرضه کنیم و مطلب قبلی را مورد نقد و حتی ابطال قرار دهیم.

دولت وعده‌هایی را که در حوزه دانشگاه‌ها مطرح کرده، فراموش نکرده است، در یکسال گذشته تلاش‌مان این بوده که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله بگیرد و همچنین اگر یک فرد با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده، به سر کار یا کلاس خود برگردد. تلاش ما طی یکسال گذشته بر این بوده که در فضای دانشگاه‌ها ضمن اینکه همه گروه‌ها نظرات سیاسی و نقد خود را داشته باشند، فضای آرامش نیز باشد و همه بدانند که دانشگاه، باشگاه سیاسی و مرکز فعالیت ‌احزاب نیست، ضمن اینکه هر کسی هم می‌تواند در مسایل سیاسی و اجتماعی حضور پیدا کند.

نباید از اینکه اساتیدمان در کلاس‌ها سخنان و نظرات متفاوتی را بیان می‌کنند، بترسیم. البته سخن متفاوت، غیر از سخن مغرضانه است.

سخت‌گیری‌های بی‌مورد منجر به عدم تساهل و عدم تساهل منجر به رانده شدن افراد لایقی می‌شود که بیانشان صریح است. سختگیری باعث بالا آمدن تملق‌گوها می‌شود. نگذاریم در دانشگاه، فضای تملق باز شود.

سعه صدر پیدا کنیم و بگذاریم افراد حرفشان را بزنند. بخاطر یک اشکال کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم. هیچ‌کس در این جامعه معصوم نیست و همه خطا و اشتباه می‌کنند؛ بی‌جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم.

می‌گویند اگر اساتید با خارج در ارتباط باشند، ممکن است در موردی، جاسوسی پیش آید. از این بهانه‌ جویی‌ها دست بردارید؛ لااقل تخصص این رئیس‌ جمهور امنیت ملی است، لذا در کنار اینکه باید با احتیاط و مراقب باشیم، اما باید کاری کنیم که اساتیدمان به خارج بروند و اساتید خارجی به کشور بیایند و دانشجو را یک ترم به خارج از کشور اعزام کنیم.

دانشگاه فقط برای مدرک و گذراندن واحد نیست، فعالیت‌هایمان باید در چارچوب اخلاق علمی باشد؛ این دولت چقدر برای اینکه این اخلاق علمی را دنبال کند، هزینه می‌دهد. البته حق مجلس است که اگر خواست، به وزیری تحت عنوان استیضاح رأی ندهد، اما ما هم نمی‌توانیم تأسف خود را از اینکه یک وزیر عالم، دانشمند و انقلابی را از دست داده‌ایم، ابراز نکنیم.

با وجود نامه‌ این همه اساتید دانشگاه، چگونه می‌توانستم حاضر شوم که با فشار این و آن، به فرجی دانا بگویم که استعفاء دهد. این با اخلاق و چارچوبی که دولت یازدهم از روز اول به مردم وعده داده است، انطباق پیدا نمی‌کرد.

طی یکسال گذشته در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۴ وزیر و سرپرست تجربه شده است، از دکتر میلی‌منفرد برای پذیرش مسئولیت وزارت علوم خواهش کردیم، اما مجلس نپسندید؛ اشکالی ندارد. از دکتر توفیقی درخواست قبولی سرپرست وزارت علوم را کردیم که قبول کرد، اما از یمین و یسار فشار آوردند که توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی نشود؛ گفتیم اهلاً و سهلاً؛ سرفرود آوردیم که دانشگاه آرام باشد.

 

نمی‌توانیم در یک مسأله‌ای که صداقت، راستگویی، دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته است، بی‌توجهی کنیم. کما اینکه اولین کلام با دکتر نجفی در آغاز سرپرستی وی در وزارت علوم این بود که «مسأله بورسیه‌ها را باید دنبال کنید».

در این اظهارنظرها به گفته‌های افرادی که معلوم نیست خودشان چقدر اعتبار دارند، استناد می‌کنند. به این راحتی با آبروی مردم معامله می‌کنیم و اسمش را دقت نظر می‌گذاریم؟ این دقت نظر نیست، بلکه تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است.

پیشرفت علمی در سایه اتصال با دنیا مقدور است و سیاست دولت تدبیر و امید، تعامل با جهان نه تنها در حوزه‌ سیاست خارجی، بلکه در حوزه‌‌های اقتصاد و علم و فناوری نیز هست و در فکر ساخت شهرک آی ‌تی در ایران با کمک یک کشور بزرگ هستیم، لذا باید مشارکت کنیم.

اظهارنظر در باره موضوعات سیاسی تنها منحصر به سیاست داخلی و سیاست خارجی نشود، بلکه دانشگاهیان درباره حوزه‌هایی نظیر محیط زیست، شرایط آب و هوایی، خشکسالی، کم‌آبی یا بی‌آبی، صادرات و واردات، تعادل میان استان‌ها (مرکز و پیرامون) و مسایل اقتصادی نیز اظهار نظر کنند.

در آغاز این مراسم نیز دکتر محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نقش دانشگاه به عنوان کانون آزاداندیشی و محل نقد و تحلیل مسائل کشور اشاره کرد. سخنان نجفی در این همایش بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر شده است.

پیک نت 16 مهر

 
 

اشتراک گذاری: