ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

رئیس جمهور ترکیه

فارس و کرد را گروگان میخواهد
ترکیه- بهزاد دولت آبادی
 
 
 
 
 

 

نخست وزیر سابق ترکیه (اردوغان) در پی انتخابات ماه اوت و در دور اول با کسب 54% آرا به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب مردم به کاخ ریاست جمهوری رفت. بر اساس قانون  اساسی ترکیه رییس جمهور فرمانده کل قوای نظامی است و بدون طرفداری از هر حزبی ( چه احزاب درون مجلس و چه بیرون از آن ) مسئولیت  و اختیار رد و یا قبول مصوبات مجلس را دارد. اردوغان درست یک روز قبل از تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش، یعنی در لحظه ای که عبد الله گل کماکان رئیس جمهور بود وزیر امور خارجه اش "احمد داود اوغلو" را بعنوان رهبر حزب عدالت و توسعه به مجلس معرفی کرد و با توجه به اکثریت کرسی های حزبش در مجلس داود اوغلو از مجلس رای اعتماد به عنوان نخست وزیری را کسب کرد. این نقشه ای بود از طرف اردوغان که یار دیرینه اش "عبدالله گل" را به نوعی از سر راهش بردارد.

بالآخره هر دو حکم تنفیذ گرفتند و اردوغان رییس جمهور و داود اوغلو نخست وزیر شد. از آن روز به بعد دیگر هیچ خبری از رییس جمهور سابق "عبدالله گل" در صحنه سیاسی ترکیه ( که به همراه اردوغان از موسسین حزب عدالت و توسعه بود ) نیست.

ده ماه دیگر انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و اردوغان از هم اکنون نه بعنوان یک رئیس جمهور بی طرف بلکه در میادین شهرها کماکان بعنوان رهبر حزب عدالت و توسعه به نفع سیاست های حزب حاکم سخنرانی می کند!

روز پیش در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه مرمره استانبول ( که یکی از دانشگاه های دولتی است) بدون ذکر نام علی خامنه ای گفت: "روی صحبتم با یک رهبر دینی است که کماکان از بشار اسد دفاع می کند و معتقد است وی قوی ترین مخالف اسرائیل می باشد. آیا تا کنون یک گلوله از طرف بشار اسد به اسراییل شلیک شده که این رهبر دینی از وی حمایت می کند؟ "

اردوغان سپس به مناسبت یکصدمین سالگرد آغاز جنگ اول جهانی ( که در پی اش امپراطوری عثمانی متلاشی شد. ) چنین ادامه داد:

"صد سال پیش برخی از دولت ها بر اساس معاعهده "سایکس- پیکو"  مرزهای کنونی ترکیه را با خط کش جدا و تعیین کردند و جدال کنونی در خاورمیانه محصول این مرز کشی است! بر این اساس ما فرقی بین دو جریان پ.ک.ک و داعش قایل نیستیم. "

اردوغان در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: "سرهنگی انگلیسی بنام "لورنس عربستان" را بر علیه دولت عثمانی گماشتند و هم اکنون "فتح الله گولن" نقش لورنس عربستان را بر عهده گرفته "

خلاصه کلام اردوغان اینست که "هدفمان احیای خلافت عثمانی است" بر این اساس است که از طرف ترکیه تا حد امکان کمک مالی تجهیزاتی به داعش ارسال می شود و کمک به رهایی کوبانی را منوط به حمله نظامی جهت ساقط کردن دولت بشار اسد کرده است.

اردوغان با پذیرفتن طرح آمریکا مبنی بر کمک به گروه های باصطلاح "میانه رو" (همچون تروریست های ارتش آزاد سوریه) قصد نفوذ نظامی به داخل سوریه را دارد. اردوغان سیاست " تجهیز کن و حمله کن" را پیش گرفته و از طرفی با تامین و ضمانت خرید نفت از دولت خود مختار کرُد عراق به رهبری بارزانی تمامی مسیرهای "باصطلاح کمک بارزانی به کوبانی" را بسته است.

نچیروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق امروز گفت: "ما هم خواهان کمک به کردهای کوبانی هستیم اما اعزام پیشمرگه ها غیر ممکن است. دولت ترکیه همه مسیرها را بسته و کاری از دستمان بر نمی آید!"

خلاصه این که دولت ترکیه به رهبری اردوغان هدفی جز بر انداختن بشار اسد ندارد و برای رسیدن به این هدف هر وسیله ای برایش مباح است.

پیک نت 23 مهر

 
 

اشتراک گذاری: