ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

دوشنبه شب انجام شد

گفتگوی مستقیم تلویزیونی

روحانی در صدا و سیما! 
 
 
 
 

 

1- امروز کار بزرگی پیش رو داریم و آن رسیدن به توافق نهایی است، این کار بسیار بزرگی است چرا که موضوعی است که ۱۲ سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان مورد بحث بوده است. یک معضل ۱۲ ساله را یکی دو روزه نمی شود بطور کامل حل و فصل کرد، اما قدم‌هایی که تا به امروز برداشته‌ایم قدم‌های خوبی بوده است.

در کلیات موضوع هسته‌ای یک اتفاق نظری با ۱+۵ داریم، البته جزئیات هم خیلی مهم است و درباره جزئیات هنوز بحث‌های مهمی داریم. امروز ۱+۵ قبول کرده که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را در این خصوص به رسمیت بشناسد و این مساله دیگر جای بحث نیست، حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسایل و شرایطی را بپذیرد و آن هم بطور محدود این مورد بحث است. در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر وجود ندارد، حالا از چه زمانی شروع شود اول چه بخش هایی باشد، دوم چه باشد، اینها مسایلی است که ما امروز در کلیات با آن توافق داریم.

در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم دیگر جای بحث وجود ندارد و این را که ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد داریم بحث می کنیم. امروز کلیات مسأله مورد اتفاق نظر دو طرف است و هیچ کس دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش شده و منتفی و حذف شده است. در اینکه ایران برای تولید رادیو داروها در اراک نیروگاه داشته باشد بحثی وجود ندارد. حتی اینکه ایران در کنار غنی‌سازی از سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مسایل ما در مذاکره با ۱+۵ است. الان کشورهایی از ۱+۵ داوطلب هستند که به محض توافق، در این عرصه با کشورمان همکاری کنند.

در سفر نیویورک مذاکراتی با رییس‌ جمهور فرانسه داشتیم و خود ایشان مطرح کرد که ما می‌خواهیم با ایران تعاملات هسته‌ای داشته باشیم و در مسأله هسته‌ای، فناوری‌های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم.

خوشبختانه ما گام های اصلی در اقتصاد‌ را قبل از آنکه تحریم‌ها رفع و در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم برداشته ایم، در زمینه رکود قبل از اینکه به توافق هسته‌ای برسیم و تحریم به طور کامل برداشته شود، از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود عبور کرده ایم. البته تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. ما به عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا می‌کنیم.

موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است، بازگشت ناپذیر است یعنی دیگر به هیچ‌وجه به قبل و گذشته برنخواهیم گشت. به یک شرایطی رسیدیم که دیگر به گذشته و به یکسال قبل برنگردیم اما اینکه چطور پیشرفت می‌کنیم و در این که در ۴۰ روز باقیمانده این موضوع تمام می‌شود و به توافق نهایی می رسیم و یا بخشی می‌ماند و احتمالاً تمدید می‌شود و یا نمی‌شود، اینها مباحثی است که مطرح است. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در همین ۴۰ روز باقیمانده مسایل قابل حل و فصل نهایی است و می‌تواند حل و تمام شود اما بر فرض اگر مسایلی پیش بیاید به هر حال دو طرف با راه حل هایی می توانند و به تفاهم می‌رسند. حتی یکی از سران این کشورها گفت ما خسته شدیم و باید مساله را هر طور که هست تمام کنیم. این نشان می‌دهد که شرایط عوض شده و شرایط را ملت ما عوض کرده است.

2- در ۶ ماهه اول امسال ما رشد قابل ملاحظه ای در زمینه واردات و صادرات داشتیم. حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم، صادرات و واردات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار است و با این روند تا پایان سال ما یک واردات و صادرات حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری غیر نفتی خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که کشور حرکت رو به جلو دارد، اقتصاد ما حرکت کرده است، مردم به مسیر پیش رو اعتماد کردند و امیدوار به آینده هستند.

شما ببینید وضعیت کشور در گذشته چگونه بود. بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه شده بود و مردم مدام صف می‌بستند که سکه یا ارز بخرند. در واقع حجم نقدینگی به یک سیل مخرب مبدل شده بود که هر زمان به سمتی حرکت می‌کرد. اما در این ۱۳ الی ۱۴ ماه دولت یازدهم، تقریباً‌ نقدینگی در مسیر درست حرکت می‌کند. ابتدا به سمت بورس و سپس بخشی از آن به سمت بانک‌ها حرکت کرد، بطوریکه امروز دست بانک‌ها برای تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند مقدار زیادی باز شده است.

در حال حاضر چند صد شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه‌ای هستند که ما در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم تا به سوی ایران سرازیر شوند. بنابراین کشور از آن شرایط خارج شده‌ است.

وقتی رشد اقتصادی می‌آید، اشتغال هم با یک فاصله‌ای می‌آید. با توجه به رشد کشور در گردشگری، حتماً اشتغال بالا رفته است. به عنوان مثال، هتل‌های زیادی در حال ساخت است و این هتل‌ها در صدد استخدام افراد هستند لذا مراکز مهارت‌یابی، علمی و دانشگاهی باید نسبت به تامین نیروی متخصص به اندازه کافی در این حوزه‌ها کمک کنند.

در سال ۹۳ برای اولین بار تعداد متقاضیان دریافت از صندوق بیمه بیکاری کاهش پیدا کرده است، وزارت کار میزان ایجاد اشتغال در ۶ ماهه اول سال ۹۳ را بالغ بر ۴۰۰ هزار اشتغال جدید اعلام می‌کند، بنابراین اشتغال خالص ما رقم بسیار خوبی است.

البته به طور طبیعی مسأله رشد و اشتغال یک مقدار با تأخیر انجام می‌گیرد اما در عین حال آمار و ارقامی که دولت اعلام می‌کند درست است. دولت در گذشته خوش‌حساب نبوده، باید به یک دولت خوش‌حساب تبدیل شود.

3- تا پایان امسال ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می شود که تحول بسیار بزرگی خواهد بود.

4- مهمترین راه‌حل برای مواجهه با بحران کم آبی در کشور، مدرن کردن بخش کشاورزی است. در دهه‌های قبل و توسط دولت های پیشین مجموعه زمین‌های کشاورزی که مجهز به آبیاری مدرن شد یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار است اما این دولت تا پایان سال ۹۳، ۲۸۴ هزار هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد داد.

در سیستان و بلوچستان، خوزستان‌، ایلام و بقیه‌ نقاط برنامه ‌ریزی مفصلی برای اجرای آبیاری مدرن داریم که این موضوع می‌تواند میزان تولید محصولات کشاورزی را بالا برده و از مصرف آب در کشور بکاهد.

امروز آلودگی هوا کاهش پیدا کرده است البته آلودگی محیط زیست ما تنها ناشی از بنزین و گازوئیل نیست بلکه مسایل بسیاری داریم که باید آن را حل بکنیم.

 

5- از قدم‌های مهم دولت، توسعه خطوط ریلی کشور و اتصال خط راه آهن کشور به ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان است. طرح‌هایی نیز در زمینه دو خطه کردن و برقی کردن خطوط راه آهن داریم.

6- به مردم وعده داده بودم که همه مردم زیر پوشش بیمه قرار بگیرند و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. البته تعداد دیگری متقاضی هستند که در حال بررسی است.

7- از طرف دیگر به منظور امنیت غذایی برای اقشار بسیار آسیب‌پذیر جامعه، شروع به ارائه یارانه کالایی به این اقشارکردیم. یک بار امسال پرداخت شده، بار دوم هم در هفته جاری و هفته آینده پرداخت خواهد شد و تا پایان سال ۴ نوبت این یارانه را پرداخت می‌کنیم.

8- هر بیماری که در گذشته به بیمارستان وارد می‌شد به بیمارستان‌های مختلف ارجاعش می‌دادند در حالی که امروز همه خدمات آنجا انجام می‌گیرد و اغلب داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. تقریباً در یکسال گذشته دارو گران نشده است شاید برخی از موارد بین ۲ الی ۳ درصد بالا رفته باشد ولی تقریباً قیمت دارو ثابت است. داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از پارسال تا امسال کاهش پیدا کرده است.

خیلی از نقاط پزشک نداشتیم که به آنها پزشک اعزام شده است در بیمارستان‌ها، پزشک متخصص نبود الان در تمام ۲۴ ساعت پزشک متخصص حضور دارد. خدمات پزشکی را به یک نقطه‌ای رساندیم که با گذشته خیلی متفاوت.

9- با توجه به مشکلات زیادی که حاشیه‌نشین‌ها دارند، ساماندهی آنها شروع شده و تحت پوشش قرار گرفتن آنها در بعضی شهرها از جمله تبریز اجرا شده است.

حمل و نقل ما واقعاً از طریق جاده جواب نمی‌دهد مخصوصاً حمل و نقل بار ما باید از طریق ریل انجام گیرد. ریل می‌تواند مسیر مطمئنی برای سفرهای مردم باشد. دولت در زمینه افزایش خطوط راه‌آهن قدم‌های مهمی برخواهد داشت.

10- چابهار، بندر عباس، بندر امام، خرمشهر و آبادان و باید بیش از پیش توسعه یابند. جاسک به عنوان یک بندر حتی برای صادرات نفت ما اهمیت دارد، اصولاً سواحل مکران استعداد بسیار زیادی برای توسعه دارند.

11- مسایل اجتماعی و حقوق شهروندی مردم و مسایل سیاسی جامعه مهم است. مردم باید در این عرصه ها احساس راحتی کنند. در برخی از موارد، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را تمام کند، اقتضائات حکومت این است که بتوانیم با اجماع نظر و با هماهنگی با قوای دیگر و با جلب نظر دیگران به نقطه مطلوب برسیم.

من هیچ چیز را فراموش نکردم بعضی‌ها برای من از طریق ایمیل و نامه می‌نویسند که فلان موضوع یادت رفته ولی من هیچ چیز یادم نرفته است. اما برخی از موارد را همه باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

سیاسیون قواعد بازی را مراعات کنند. البته در دولت ما از همه جناح‌ها حضور دارند من با همه جناح‌ها کار می‌کنم، معتقدم که باید با همه کار کنیم و نباید آرایش خشم در کشور بوجود بیاید، آرایش ما باید آرایش تعاون، همکاری، همدلی و کمک به یکدیگر و همکاری در مسایل مهم کشور باشد که به نفع کل ملت است. همه جناح‌ها و همه احزاب دست به دست هم بدهند تا به نقطه مطلوب برسیم.

پیک نت 23 مهر

 
 

اشتراک گذاری: