ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

"پنج اقلیم حضور"

با حضور شایگان در شبهای بخارا 
 
 
 
 

 

یکصد و هفتاد و یکمین شب از شبهای مجله بخارا به رونمایی کتاب « پنج اقلیم حضور» نوشته داریوش شایگان اختصاص یافت. برای برپائی این مراسم بنیاد فرهنگی ملت، نشر فرهنگ معاصر و بوک لند همکاری داشتند و ژاله آموزگار، حسن انوشه، محمدرضا باطنی، بهاءالدین خرمشاهی، کارلو چرتی، محمود دولت آبادی، کامران فانی، حامد فولادوند، رضا کیانیان، جواد مجابی، داود موسایی و جمع دیگری از هنرمندان ایران در مراسم حضور یافتند.

علی دهباشی در این مراسم گفت:  در زبان فارسی صدها کتاب ارزشمند دربارة تحلیل اشعار و شخصیت شاعران بزرگ زبان فارسی منتشر شده است و همچنان شاهد پژوهش‌های جدید دربارة آثار این شاعران که بر قلة ‌شعر و ادب فارسی ایستاده‌اند، هستیم.

در بین آثاری که تاکنون منتشر شده به بررسی ذهنیت ما دربارة شعر و شاعران پرداخته نشده است. اینکه راز و رمز حضور پیوسته و همیشگی این شاعران در زندگی ما فارسی‌زبانان از کجا نشأت می‌گیرد؟ و اصولاً ریشه‌های روانی و تاریخی این حضور دائمی در زندگی ما از سوی حداقل پنج شاعر بزرگ زبان فارسی در چه زمینه‌هایی نهفته است.

دکتر شایگان در کتاب «پنج اقلیم حضور» با عنوان فرعی: «بحثی دربارة شاعرانگی ایرانیان» به حضور روانی و تاریخی پنج شاعر: فردوسی، خیام، مولوی، سعدی و حافظ پرداخته است.

پس از سخنرانی بهاءالدین خرمشاهی، ضمن رونمایی از کتاب، دکتر شایگان نسخهای از آن را به ژاله آموزگار، حسن انوشه، محمدرضا باطنی، محمود دولت آبادی، کامران فانی، جواد مجابی و رضا کیانیان اهدا کرد.

سپس محمود دولت آبادی بخش هائی از فصل خیام کتاب شایگان را خواند.

گزارش مشروح این مراسم را خبرگزاری ایلنا منتشر کرده است.

پیک نت 23 مهر

 
 

اشتراک گذاری: