ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

تقابل با ایران سخت تر

از مقابله با داعش است! 
 
 
 
 

 

هنری کسینجر وزیر امور خارجه اسبق امریکا و مشاور امنیت ملی امریکا در گذشته، اکنون سالهاست فعالیت دولتی ندارد اما کهگاه بعنوان یک استراتژیست سیاسی نقطه نظرات خود را در باره مسائل مهم مطرح می کند. از جمله، وی هم درباره جنگ در اوکرائین و هم خطر گسترش جنگ در خاورمیانه توسط داعش دو اظهار نظر به فاصله چند ماه کرده است. اظهار نظر وی در باره "داعش" کاملا جدید است و نقطه نظراتی که درباره اوکرائین مطرح کرده مدت زمانی پیش مطرح شده است.

کسینجر درعین حال که درباره داعش نظرش را داده، اشاره ای نیز به ایران و جمهوری اسلامی کرده که با توجه به پیوند او با جمهوریخواهان امریکا، در صورت پیروزی آنها در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا می تواند مبنای سیاست خارجی آنها قرار گیرد. به همین دلیل، اشاره او به ایران را می توان جدی تر از دو اشاره اش به خطر داعش و جنگ دراوکرائین ارزیابی کرد. کسینجر درباره داعش در روزنامه "هافینگتون پست" نوشت:

1- به نظر می‌آید یک کمربند شیعه از تهران تا بغداد و تا بیروت به وجود آمده است. این کمربند به ایران این فرصت را داده تا نفوذ خود را از طریق مذهب شیعه در خاورمیانه گسترش بدهد.

من فکر می‌کنم ایران از نظر استراتژیک مشکلی بزرگتر از داعش است. از نظر من جنگ با داعش در مقایسه با تقابل با ایران قابل مدیریت‌تر است.

2- همه بحث‌هایی که راجع به راه حل‌های بحران اوکراین مطرح می‌شود، منحصرا حول محور تقابل نظامی است. اما آیا ما واقعا خودمان می‌دانیم به کجا می رویم؟

من در طول دوره زندگی سیاسی خود چهار جنگ را تجربه کرده‌ام که همه با اشتیاقی وصف ناپذیر و پشتوانه محکم مردمی آغاز شد، در حالی که در هیچیک از این جنگ ها ما نمی‌دانستیم چگونه آنها را به پایان ببریم. در سرانجام کار، در همه آنها منهای یکی، ما به طور یک جانبه مجبور به عقب نشینی شدیم.

اصل مهم در هر جنگی، این است که چگونه آن را تمام کنیم، نه اینکه چگونه آن را شروع کنیم.

محور همه بحث‌ها در مورد اوکرائین اکنون این است که اوکرائین سرانجام به شرق ملحق می‌شود یا به غرب؟

آیا واقعا تنها راه حل برای اوکرائین اینست که به شرق بپیوندد یا به غرب؟ و طرف مانند یک پاسگاه مرزی دور افتاده علیه طرف مقابل رفتار کنند؟ نه، هرگز اینطور نیست. اوکرائین می‌تواند پلی میان شرق و غرب باشد.

پیک نت 17 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: