ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

ایران عضو اصلی

پیمان شانگهای می شود! 
 
 
 
 

 

اجلاس پیمان شانگهای که بتدریج تبدیل به پیمانی نظامی- اقتصادی – سیاسی شده، از امروز (یازدهم سپتامبر) بمدت دو روز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود. از ایران حسن روحانی در راس هیاتی که وزیر امور خارجه کابینه و برخی معاونان ریاست جمهوری نیز در آن قرار دارند در این اجلاس شرکت دارد. پیش رسیدن به تاجیکستان، حسن روحانی در قزاقستان توقف کرد و با رئیس جمهور این کشور مذاکره و تبادل نظر کرد. قزاقستان ازجمله کشورهای عضو پیمان شانگهای است. حضور در این اجلاس برای جمهوری اسلامی دارای چنان اهمیتی بود که حسن روحانی حتی بدلیل بستری شدن رهبر در بیمارستان نیز آن را لغو نکرد و رهبر جمهوری اسلامی نیز ساعاتی پس از عمل جراحی، در عیادت روحانی از وی، بر این سفر و حضور تاکید و به وی توصیه کرد، حرکت کند!

در آستانه اجلاس شانگهای "لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مقاله ای که در پرتیراژ ترین روزنامه تاجیکستان منتشر شد اعلام کرد: ایران، پاکستان و هندوستان که بعنوان ناظر در کنفرانس پیمان شانگهای حضور می یابند، ممکن است بزودی به عضویت این سازمان در آیند. ما در حال بررسی مراحل قانونی، اداری و شرایط اقتصادی برای پیوستن این سه کشور به پیمان شانگهای هستیم. هر سه کشور تمایل و آمادگی خود را برای عضویت در پیمان شانگهای اعلام کرده اند. اولویت پیمان شانگهای تامین امنیت منطقه، اقدام مشترک علیه تروریسم، افراط‌ گرایی و قاچاق مواد مخدر بویژه در افغانستان است.

ریاست پیمان شانگهای یکساله و نوبتی است. یعنی هر یک از اعضای این پیمان برای یکسال ریاست آن را برعهده خواهند داشت. در فاصله اجلاسی که امروز تشکیل می شود، تا اجلاس بعدی، بمدت یکسال روسیه ریاست این پیمان را خواهد داشت. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی و بنیانگذاران پیمان شانگهای هستند. این پیمان در سال 2001 بنیانگذاری شد، اما در چند سال اخیر، با گسترش عملیات نظامی ناتو در سراسر جهان و گسترش حضور آن در شرق اروپا، پیمان شانگهای می رود تا به اهرمی مهم در برابر پیمان ناتو تبدیل شود.

پیک نت 20 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: