ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه روزنامه ژاپنی "آساهی" با هاشمی

ایران و امریکا در عراق

می توانند همکاری داشته باشند! 
 
 
 
 

رئیس دفتر روزنامه آساهی  ژاپن در تهران با هاشمی رفسنجانی مصاحبه ای کرده که از ترجمه فارسی آن نکات زیر را استخراج کرده ایم:

 

 - ایران و کشورهای 1+5 در حال مذاکره هستند. آیا این تفاهم‌نامه مشترک تا تاریخ 29 تیر نوشته می‌شود؟

- اگر طرف‌های ما یعنی کشورهای 1+ 5 واقعاً مایل به حل مسأله باشند، امضای تفاهم‌نامه کاملاً آسان است. اگر به فکر گرفتن امتیاز باشند، کار مشکل می‌شود.

- درباره داعش، آیا شما فکر می کنید که ایران باید نیروی نظامی برای مقابله با آنان به کشور عراق بفرستد؟

- سیاست ما این است که در مسأله عراق دخالت نظامی نکنیم. کمک ما در حد مشاوره برای بهتر کردن اداره کشور و گاهی کمک جهت پیشبرد کارهایشان است. تجربه خودمان را در اختیار عراق می گذاریم.

 - آیا ایران و آمریکا می توانند در عراق با هم همکاری کنند؟

 -  کشورهای بزرگ در مسایل جهانی منافع مشترک دارند و ایران و آمریکا هم در عراق مسایل مشترک دارند و مانعی هم برای همکاری نداریم. اگر دو کشور لازم بدانند که نیاز به همکاری است، ممکن است برنامه‌ریزی کنند. عراق درگیر مقابله با تروریسم است و ایران هم در خارج با این موضوع درگیر است. آمریکایی‌ها هم مشکلات زیادی با تروریسم دارند. به نفع همه کشورهای دنیاست که شرّ تروریسم را از سر مردم کوتاه کنیم.

- همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با تروریسم چگونه خواهد بود؟

- چون عملی نشده، فعلاً پیشنهاد خاصی نداریم. اگر بنا شد همکاری شود، مسئولان دو طرف زمینه ها و شرایط همکاری را تعریف می کنند. الان آمریکا می‌خواهد کاری برای عراق بکند. ما هم می خواهیم کاری بکنیم. هر وقت لازم شد که این کارها در حالت همکاری باشد، طبعاً مذاکره می شود.

- یعنی از طرف آمریکا یا عراق باید پیشنهاد شود؟

 - این موضوع بستگی به شرایط دارد. مسأله خیلی پیچیده نیست. گاهی لازم می شود که از اطلاعات همدیگر استفاده کنند و گاهی لازم می شود که در مواردی خاص، کمک های مالی مشترک کنند. گاهی لازم می شود که کمک های فنی کنند. از این موارد در همکاری کشورها معمولی است.

-  با توجه به اینکه آمریکا 300 سرباز به عراق فرستاد که کاری را شروع کند، نظر شما چیست؟

- این سربازان برای حفظ مراکز و مأموران آمریکایی در عراق مثل سفارت خانه و کنسولگری ها و چیزهایی از این قبیل است.

 

- الان روابط ایران و عربستان چگونه است؟ ایا دو کشور از در دوستی با هم تفاهم خواهند کرد؟

- عربستان هم در معرض خطر تروریسم است. اگر لازم باشد، با آن کشور هم می‌توانیم همکاری کنیم. 

- یعنی شما در سوریه نمی‌توانید با آمریکا همکاری کنید، ولی در عراق این امکان وجود دارد؟

- سیاست آمریکا درباره سوریه نقطه مقابل سیاست ایران است.

- نشریات خارجی گزارش می دهند که سپاه پاسداران در عراق حضور دارند. آیا درست است؟

- ایرانی ها به عنوان مشاور در عراق هستند و حضور نظامی ندارند. چون در مبارزه با تروریسم، مسایلی هست که همه باید مشاوره بدهند. قبلاً هم در حدود مسایل امنیتی به مسئولین عراق مشاوره می داد.

- مطبوعات خارجی که ما رصد می کنیم، اخیراً گفتند 5 فروند هواپیمای سوخو از ایران وارد عراق شد. آیا تأیید می‌کنید؟

 -  هنوز مسأله مسلّمی نیست. عراق رسماً از سازمان و کشورهای عضو آن برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک کرده. عراقی‌ها می‌گویند از بلاروس و روسیه خریدند. البته موضوع ایران مطرح شده است. اگر بنا باشد هواپیمایی به عراق برای مبارزه با تروریسم بفروشیم، مخالفتی نداریم. هواپیمای سوخو مال روسیه است که هم ما داریم و هم عراقی‌ها داشتند.

- با توجه به تحریم‌ها، آیا ایران می‌تواند هواپیمای جنگی به عراق بفروشد؟

 

- عراق برای دفاع از مردمش در مبارزه با تروریسم نیاز به چند فروند دارد که هرکجا می‌تواند بخرد. ما هم همین الان می‌توانیم بر اساس نیازهای خود هواپیمای سوخو را از روسیه بخریم. البته زمانی که من رئیس‌جمهور بودم، در سفری که به روسیه داشتم و هنوز آقای گورباچف بودند، هواپیمای سوخو خریدیم.

- پس اگر عراق بخواهد، ایران می‌تواند سلاح به آنها بفروشد؟

- بله، البته نه عراق زیاد می خواهد و نه ایران زیاد دارد. عراق همین الان خلبان سوخو دارد و می تواند از آنها علیه ترویسم ها استفاده نماید. برای مسایل نظامی خود هم به اندازه کافی سلاح دارند. ولی اگر بخواهند، ایران مثل هر کشور دیگری می تواند به آنها بفروشد. البته عراق با آمریکا قرارداد دارد که باید سلاح و هواپیمای خود را به آنها بدهد.

- سفیر ایران در عربستان روز شنبه گذشته به دیدار جنابعالی آمده بود. گویا تصمیم به سفر داشتید. چگونه می‌خواهید رابطه با عربستان را در اولویت کارهای خود قرار دهید؟

- اگر زمانی به عربستان سفر کنم، سفر زیارتی خواهد بود. چون مسایلی که مربوط به رهبری و دولت می‌شود، مسئولیت‌های من نیست. بهبود روابط با عربستان در اولویت برنامه‌های من است که هر وقت کمک بخواهند، کمک می‌کنم.

 

- چه تفاوت‌هایی بین دکتر روحانی و دکتر احمدی‌نژاد می‌بینید؟

- تفاوت‌های زیادی است. شمردن آن در حد یک کتاب خواهد بود.

- یک مثال بفرمایید که مشخص کند.

 - ساده‌ترین مثالش نگاه آن دو به سیاست خارجی است. همین رفتاری که در دو مقطع در مذاکرات هسته‌ای داشتیم. موارد زیادی است که امروزه در جامعه جریان دارد. مبنای کار آقای دکتر روحانی در سیاست خارجی، تعامل از موضع مساوی است.

- سیاست آقای دکتر روحانی بسیار شبیه سیاست‌های شماست. یعنی ایشان شما را استاد و بزرگ خود می‌دانند. گویا شما در تصمیم‌گیری سیاسی ایشان مؤثر هستید؟

 - در تمام دوره‌های بعد از انقلاب با آقای دکتر روحانی همکاری داشتیم. در زمان مبارزه هر دو به عنوان روحانی و از شاگردان امام، با هم همکاری داشتیم. در دوره ای که من رئیس مجلس بودم، ایشان یکی از همکاران من در مجلس بود. وقتی که فرمانده جنگ بودم، آقای دکتر روحانی رئیس قرارگاه دفاعی ما بود. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بود که رئیس آن من بودم. بعد از ریاست جمهوری که به مجمع تشخیص آمدم، ایشان سال ها از طرف من رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بود. در انتخابات از ایشان حمایت کردم. اصولاً در مسایل هم فکر هستیم. ایشان همین الان عضو مجمع تشخیص مصلحت است که من هم رئیس آنجا هستم. رؤسای دو قوه دیگر یعنی مقننه و قضائیه هم هستند. روابط ما بسیار نزدیک است و اگر لازم باشد مشورت می کنیم. من هم اگر پیشنهاد و تذکری داشته باشم، با ایشان مطرح می‌کنم. البته خودشان صلاحیت دارند و به خوبی می توانند دولت را اداره کنند. مایل نیستم که در کارهای مربوط به ایشان و دولت دخالت کنم.

-  آیا می توانید یک مسأله را که اخیراً با دکتر روحانی مطرح کردید، بگویید؟

- بله، آخرین مذاکره‌ای که با هم داشتیم، درباره مذاکرات هسته‌ای و تصمیمات اقتصادی بود. متأسفانه هم تحریم‌ها و برنامه‌های نادرست دولت قبل، باعث شده که تولید در ایران کم شود که طبعاً اشتغال را هم کم می‌کند.

 

 

پیک نت 19 تیر

 
 

اشتراک گذاری: