ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  بانک های اروپائی
جریمه نقض تحریم ها را
با پول های توقیفی ایران میدهند؟
 
 
 
 
 

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز "کومرز‌بانک"، یعنی دومین بانک بزرگ آلمان، به دلیل نقض تحریم های ایران 500 میلیون دلار از سوی امریکا جریمه شده است. این بانک متهم است که از طریق دفاتر خود در آمریکا، مبادلات بانکی شرکت‌های "ایرانی" را به جای آنها انجام داده است. پیش از این نیز بانک های دیگری به همین اتهام محکوم به پرداخت جریمه شده اند.

سئوال بزرگ این نیست که آیا بانک ها تحریم های ایران را دور زده اند و یا نزده اند و چرا فلان مقدار جریمه شده اند و فلان مقدار نشده اند. سئوال بزرگ اینست که آیا این بانک ها جریمه ای را که محکوم به پرداخت آن شده اند از حساب و بودجه خودشان داده و میدهند و یا از سپرده های توقیف شده ایران در بانک ها؟

این نکته ایست که تاکنون کسی به آن پاسخ نداده و جزئیات آن را نیز باز نشده است. درحالیکه گفته می شود پول های توقیف شده ایران در دوران احمدی نژاد و با آغازتحریم ها در خارج از کشور مجموعا حدود 150 میلیارد دلار بوده، اکنون صحبت از یکصد میلیارد دلار است. آن 50 میلیارد دلار کجا رفته است؟ حتی اگر مقداری از آن بموجب توافق سال گذشته در ژنو به ایران بازگردانده شده باشد، این مبلغ به زحمت به 10 میلیارد دلار می رسد، بنابراین بقیه اش کجاست؟

ظاهرا بانک ها در یک بده بستان مافیائی و بازی با تحریم های ایران، جریمه می شوند و جریمه را از پول های توقیف شده ایران پرداخت می کنند. یعنی پیش از دور زدن تحریم ها با رابطه های ایرانی چنین توافقی کرده اند. توافق و تاراجی که تا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی و آغاز مذاکرات اتمی برای شکستن تحریم ها و بیرون کشیدن پرونده اتمی ایران از شورای امنیت سازمان ملل جریان داشته است.

پیک نت 19 تیر

 
 

اشتراک گذاری: