ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  تفسیر متفاوت روزنامه "یونگه ولت" از سقوط هواپیما
چرا دو نوشته یافت شده در
هواپیمای مالزی بررسی نمیشود؟
ترجمه عسگر داوودی
 
 
 
 

آمریکا و دولت اکرائین سقوط هواپیمای مالزی را بهانه سنگین ترین یورش تبلیغاتی علیه دولت روسیه قرار داده اند. در ابتدا واشنگتن از طریق تلویزیون سی. ان. ان مدعی شد که بنا به اطلاعات ساتلیتی موشکی زمین به هوا توسط استقلال طلبان روسی شلیک شده است! "جوزف بایدن" معاون رئیس جمهور امریکا که مرتب به اوکرائین سفر می کند و نقش مهمی در روی کار آوردن دولت کنونی اوکرائین داشت مدعی شد «این حادثه اتفاقی روی نداده است. هواپیما در آسمان توسط موشک شکار شده است.» پترو پروشنکو رئیس جمهور اکرائین این اتهام معاون رئیس جمهور امریکا را کامل کرد و گفت: «این یک پرونده تروریستی است که باید علیه آن بسیج بین المللی صورت گیرد»
البته، همزمان با این دو اظهار نظر بی سند و مدرک، مرکز رهبری غرب در اکرائین (با توجه به این که تنها موشک اس 300 و موشک "بوک" قادر به زدن هواپیما در فاصله ده هزار متری از زمین است) اعلام کرد، در منطقه تحت کنترل «شورشیان» سیستم و تاسیسات موشک «بوک» موجود نیست! البته دولت اوکرائین ابتدا مدعی شده بود شورشیان از زمین و با شلیک موشک هواپیما را زده اند و حالا که آشکار شده چنین سیستمی در اختیار شورشیان نیست، اتهام را متوجه دولت روسیه کرده است. از دید دولت اوکرائین اتهام متوجه دولت روسیه است. البته رئیس جمهور اوکرائین قبلا مدعی شده بود که «شورشیان» این هواپیما را هدف قرار داده اند..
با موشک روسی "بوک" که ساخت سال های دهه 80 است می توان اهدافی را تا فاصله 25 هزار متری ساقط کرد که استقلال طلبان روسی چنین موشکی در اختیار ندارند و به همین دلیل آنها تاکنون چهار بار تقاضای آتش بس کرده اند تا تحقیقات در محل حادثه با آرامش انجام شود. اما دولت اوکرائین آتش بس را نمی پذیرد و از سوی دیگر مرتب تبلیغ می شود که استقلال طلبان اجازه تحقیقات کامل را نمی دهند.

بازرسان شورای امنیت سازمان ملل قرار است سیستم رادار و موشکی روسیه و غرب را بررسی کنند تا مشخص شود هواپیمای مالزی از کدام منطقه هدف شلیک موشک قرار گرفته است.
روزنامه «وال استریت» در ساعات اولیه پس از سقوط هواپیما نوشته بود: هواپیما را توسط موشک های قابل حمل که معمولا روی شانه افراد حمل می شود نمی توان در فاصله 10 هزار متری  هدف گرفت و زد..

خبرگزاری روسی « ریا» از قول وزارت دفاع روسیه نوشت که در ساعت حادثه، سیستم کنترل ارتش روسیه، از فعال شدن یک موشک در سیستم موشکی اوکرائین مطلع شده و آن را گزارش کرده بود. این فعالیت در رابطه با یک موشک «بوک» بود. (ارتش اوکرائین که در گذشته بخشی از ارتش اتحاد شوروی بوده این نوع موشک را در اختیار دارد- مترجم) همچنین دو نوشته از هواپیما بدست آمده که یکی از آنها در اختیار استقلال طلبان شرق اوکرائین است و دومی در اختیار هیئت بررسی کننده جعبه سیاه هواپیما

لاروف وزیر خارجه روسیه تاکنون چندین بار تاکید کرده که لازم است این دو مدرک در روسیه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و متخصصین سازمان ملل در بروکسل نیز گفته اند که دستگاه های علامت گذاری در لحظات اضطراری به ندرت قابل دستکاری هستند.

 

پیک نت 31 تیر

 
 

اشتراک گذاری: