ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

محمد خاتمی:

امریکا بپذیرد که ایران مشکل

نیست، کلید مشکلات منطقه است 
 
 
 
 

بمناسبت سالروز فتح خرمشهر فرزندان برخی فرماندهان قربانی جنگ، از جمله جهان‌آراء، باکری، داوود کریمی، عباس کریمی و... جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در لشگرهای ۲۷ محمد رسول الله، ۱۰ سید الشهداء، ۱۱۰ خاتم الانبیاء، ۱۱۰ سید الشهداء و... با محمدخاتمی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار خاتمی مبانی فکری خود و اصلاح طلبان، مناسبات با امریکا و انگیزه های مردم برای انتخابات دوم خرداد و 24 خرداد را تشریح کرد و از جمله گفت:

 

ما یقین داریم یکی از اهداف مهم آمریکا در اشغال عراق و افغانستان، همچنان که دیدیم نومحافظه کاران ایران را محور شرارت نامیدند مقدمه این بود که عرصه را از دو سو بر ایران تنگ کنند.

این دو حادثه هم که به نظر می‌رسد هدفشان ایران بود و شاید برای مرحله سوم ایران مورد نظر بود یا لااقل می‌خواستند علیه ایران اقدام کنند و ایجاد ناامنی در ایران بیشتر شود و آمریکا و ناتو همسایه ما باشد، این برنامه ریزی شده بود.

من بار‌ها در مصاحبه‌ها، حتی سخنرانی‌هایی که کرده‌ام از جمله صحبت‌هایی که در آمریکا و جاهای دیگر داشته‌ام گفته‌ام از اشتباهات بزرگ غرب و بخصوص آمریکا این است که ایران را مشکلی می‌داند که می‌خواهد آن را حل کند! در حالیکه ایران مشکل نیست، با ایران می‌شود بسیاری از مشکلات را حل کرد، عظمت و ظرفیت ایران است که اگر درست به آن پرداخته شود با آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. الان هم عرض می‌کنم، غرب دچار اشتباه و تحلیل غلط نشود، خیال نکند ایران مشکل است و بخواهد هر گونه که هست به نفع خود مشکل را حل کند.

آمریکا این همه سرمایه‌گذاری می‌کند تا به ایران دست پیدا کند اما هم در عراق و هم در افغانستان هر دو جا قضیه به نفع ما تمام می‌شود. امروز هم نباید اشتباه کنند. می‌توانند ایران، حق ایران، حرمت ایران و ملت ایران، حقوق حقه و قانونی ملت ایران را به رسمیت بشناسند و منافعشان را طوری تعریف بکنند که در مقابل منافع ملت ما نباشد، سپس توافق حاصل خواهد شد. اگر اشتباه بکنند مثل اینکه تا به حال کرده‌اند، طبعا تنها مشکل بر مشکل افزوده می‌شود.

امیدوارم با تدبیر و شهامتی که دولت تدبیر و امید برای حل مساله هسته‌ای اخیر داشته با واقع‌بینی غرب روبرو شویم. ایران هم منطقی و استوار بر اساس مصالح و منافع خود جلو برود. معتقدم توافق دور از دسترس نیست، دولت جدی است و رهبری هم حمایت می‌کنند. این ظرفیت‌های خوبی است که انجام می‌شود و امیدوارم شاهد رویکرد خوب و متفاوتی از صدور انقلاب به این معنی هست که وقتی یک ملتی آزادی‌خواه و عدالت‌خواه باشد، وطن‌دوست باشد و اراده‌اش را به کار گیرد پیروز می‌شود. این می‌تواند برای ملت‌های دیگر سرمشق باشد ولی به معنای دخالت نیست. ملت‌ها خودشان باید تصمیم بگیرند.

 

پیام دوم خرداد هم همین بود، این چنین اسلامی را می‌دید. این چنین انقلابی را می‌دید. به ملت ما این چنین نگاه می‌کرد. برای همه ملت ایران سربلندی می‌خواست، استقلال و آزادی و پیشرفت را می‌خواست. من معتقدم پیام ۲۴ خرداد هم همین‌ها بود.

من بار‌ها گفته‌ام ما انقلابی هستیم، برزگترین رسالت انقلابی ما این است که ایران را الگویی بسازیم که در آن هم انسان محترم باشد، آزادی‌های قانونی دارد، امنیت برای همه وجود دارد، هم پیشرفت وجود دارد، هم با فقر مبارزه می‌شود، هم تساوی همه افراد در برابر قانون تامین می‌شو.د ما باید زمینه‌ساز این امور باشیم. همه مزایایی که در دنیای پیشرفته دارد باید داشته باشیم البته نمی‌گویم یک شبه می‌رسیم. آیا ما توانستیم این کار را بکنیم؟ آیا یک دهم دغدغه‌ای که نسبت به بعضی ظواهر هست به باطن داشته‌ایم؟ آیا رفتار و سیاست‌های ما آن را نشان می‌دهد؟ این است مشکل فرهنگی ما.

خاتمی سپس به چند پرسش و از جمله در باره حصر موسوی و کروبی پاسخ داد و گفت:

در مورد رفع حصر اصلا سکوت نشده بلکه احساس می‌کنیم هرچه صحبت بکنیم کار بد‌تر می‌شود. تلاش واقعا صورت گرفته. نمی‌دانیم چطور شد که تحقق پیدا نکرد! حالا که لااقل رفع حصر صورت نگرفته لااقل به فکر زندگی‌شان باشیم و بگذاریم معالجه‌شان صورت بگیرد. امیدواریم هر چه زود‌تر این مساله تحقق پیدا کند.

 

پیک نت 5 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: