ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان روحانی درباره هوای تهران

باد و باران کار خدا بود

اما عوض کردن بنزین کار ما 
 
 
 
 

حسن روحانی در آستانه  15 خرداد، بمناسبت روز جهانی محیط زیست در سازمان محیط زیست حضور یافت و درباره دریاچه ارومیه و ریزگردها گفت:

 

دولت یازدهم افتخار می کند که در نخستین جلسه خود موضوع دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داد و کارش را با مسایل محیط زیست آغاز کرد. بخش عمده دیداری که با نخست وزیر عراق داشتیم نیز ریزگردها مورد بحث قرار گرفت. البته ایشان مدام از تروریسم می گفت،‌ اما من از ریزگردها می گفتم. گفتم ریزگردها هم نوعی تروریسم است.

 البته همچنان معتقدم دولت در هیچ یک از مسائل مهم اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه دولت می‌تواند تسهیلات لازم را فراهم کند و مردم را حمایت کند.

روحانی با اشاره غیر مستقیم به جنجالی که مخالفان دولت با شعار "وا فرهنگا" و "وا اسلاما" راه انداخته و این جمله روحانی "مردم با نمی توان با زور به بهشت برد" پیراهن عثمان کرده اند گفت:

دولت دینی خوب است اما دین دولتی جای صحبت دارد؛ حتی تبلیغ دین باید به دست عالمان، مراجع، صاحب نظران و دلسوزان انجام شود و دولت نیز حمایت لازم را انجام دهد. بعضی ها بیکارند و دچار توهم هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند، در حالیکه نه می دانند دین چیست و نه می دانند آخرت چیست، فقط غصه می خورند.

تنها با تصمیم دولت یک فیلم خوب ساخته نمی‌شود، باید هنرمند به میدان آید و دولت از او حمایت کند. در ساختن اقتصاد و عبور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی هم مردم باید به صحنه بیایند و دولت موانع را از پیش پای مردم بردارد و چارچوب های آینده اقتصاد را ترسیم کند و هرچه صنعت به مردم واگذار شود سرعت بیشتری به سمت هدف خواهیم گرفت.

در صورتی در طبیعت راحت زندگی می‌کنیم که جنگل، مرتع، تالاب و رودخانه در آن وجود داشته باشد. 

در سالهای اخیر هوای تهران راه رفتن را برای مردم سخت کرده بود. همچنین مسئله دریاچه ارومیه به مشکل بزرگ تبدیل شد که البته قدم‌هایی برای حل این مشکل برداشته شده و شرایط جوی نیز تا حدی کمک کرده است چون اگر به دریاچه رسیدگی نشود زندگی 14 میلیون ایرانی به خطر می‌افتد و اگر این دریاچه خشک شود طوفان‌های نمک شروع می‌شود که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.

برخی می‌گویند این روزها آب و هوای تهران خوب شده است و این کار خدا است، البته باد و باران از نعمت‌های خداوند است و حتی اگر دولت توفیقاتی پیدا می‌کند از رحمت ها خداوند است، اما دولت بر مسئله محیط زیست به عنوان مسئله اصلی برای سلامت و زندگی سالم مردم به عنوان اولویت بسیار مهم تاکید می‌کند و در این راستا برای عوض کردن بنزین در وزارت نفت کارهای خوبی انجام شد که خانم ابتکار هم واقعا در این رابطه احساس مسوولیت می‌کنند اقدامات مفیدی انجام دادند و آثار تغلیظ بنزین را امروزه در تهران می‌بینیم که البته باد هم به آن کمک کرده است.

در دوره‌ای شاهد مشکلاتی در آب آشامیدنی مردم تهران بودیم. وقتی پیگیری کردیم دیدیم که روی دریاچه سد کرج خانه‌های شناور ساخته‌اند و زندگی می‌کنند. حدود 240 خانه شناور روی دریاچه سد کرج ساخته شده بود که من نمی‌گویم که متعلق به چه کسانی بود اما همه را جمع کردیم و در آن زمان به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شدیم و همه رستوران‌های لبه دریاچه را تخریب کردیم و خانه‌های روی دریاچه را جمع کردیم و به خاطر دارم که در آن روزها تلفن دفترم زنگ می خورد که چرا این اقدامات انجام می‌شود اما بعد از اینکه یکسال خون دل خوردیم همه آنها را از بین بردیم.

 در کشورهای غربی کسی که در آن کشور در طبیعت زباله بریزد مردم با او برخورد می کنند و او را مجبور می کنند زباله را جمع کند. این هم نوعی نهی از منکر است. مگر منکر چیست؟ هر چیزی که شایسته نیست منکر است .باید گروه های مردمی و سازمانهای مردم نهاد را مسئول این امر به معروف و نهی از منکر کنیم. 

درباره تالاب هامون نوروز که به افغانستان رفته بودیم، اهم بحث ما با رئیس جمهور افغانستان درباره هامون و هیرمند بود چون اگر اینها احیا شوند مثل دریاچه ارومیه، منطقه احیا می شود.

زمانی که رئیس جمهور قصد داشت سخنانش را به پایان ببرد، یکی از حاضران درخواست کرد که روحانی درباره جنگل‌های زاگرس هم حرف بزند. روحانی دراین باره گفت: جنگلهای زاگرس هم از بزرگترین مشکلات زیست محیطی ماست که باید رسیدگی شود، چرا که این جنگلها از غنی ترین منابع جنگلی کشورمان هستند. مشکلات آنجا نیز با حضور وزیر کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت که البته در این راستا سازمان‌های بین المللی زیادی برای حل مشکل به اتفاق نظر رسیدند و من در سخنرانی‌ام در ایلام گفتم که این کار هم باید به مردم واگذار کنیم. در بازدیدی که از جنگل های بلوط ایلام داشتیم، دیدم که اتفاقا هر جایی که مردم وارد شدند و خودشان شاخه های پایینی درختان را هرس کردند وضع بهتر از جایی است که محیط زیست حصار کشیده. به همین دلیل تاکید می کنم نقش مردم و سمن ها بسیار پر رنگ است. دولت اگر بخواهد این کارها را انجام بدهد سالها طول می کشد.

در این مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

پیک نت 12 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: