ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه ایسنا با آیت الله موسوی بجنوردی را در زیر می خوانید:

در قرآن صحبت چادرنیست

بلکه صحبت روسری است! 
 
 
 
 

هم اکنون خورشید بیت امام حاج حسن آقای خمینی است که هم فقیه، هم اصولی و هم فیلسوف است و به مسائل اشراف دارد. امروز هرکسی سید حسن آقای خمینی را تخریب کند، یقینا با خود امام مشکل دارد  اما جرات نمی‌کند درباره امام حرفی بزند.

 

- این روزها اظهارنظرهای مختلفی درباره حجاب می‌شود. برخی گروه‌ها گاهی نظرات امام (ره) نسبت به این موضوع را بیان کرده‌ و گاهی با به رخ کشیدن نوع مسلمانی‌شان، برداشت شخصی‌شان را مطرح می کنند.

 

- انسان در اندیشه آزاد است و این موضوع در عالم خلقت وجود داشته است، بنابراین وقتی دولت‌ها می‌گویند به مردم آزادی داده‌ایم یا می‌دهیم باید به آنها گفت مگر شما چه کاره هستید؟ آنکه آزادی داده خداست، حال اگر شما هنر دارید، موانع آزادی را بردارید.

هیچ دولت و حکومتی نمی‌تواند چیزهایی را برانسان‌ها تحمیل کند که خلاف فطرت است.

حجابی که اسلام آن را مدنظر قرار داده مشخص بودن قرص صورت و کف دست‌هاست و به نظر بنده چادر هم اجبار نیست که جزء حجاب باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ. خمار یعنی روسری. یعنی روسری‌ هایتان را پشت گوش نیندازید و سر و سینه‌هایتان را بپوشانید.

الان دخترها در دانشگاه یک نمره از پسران جلوتر هستند و من به عنوان استادی که در کلاس‌های مختلط تدریس می‌کنم این موضوع را عنوان می‌کنم. الان به عقیده من مشخص شده است که مقام علمی زن و شخصیت زن بالاست، پس با این وجود، زن هم باید برای خود ارزش قائل شود و خود را به صورت عروسک در نیآورد.

 

 - آیا دستور صریحی از حضرت امام (ره) مبنی برحجاب بعد از انقلاب وجود دارد؟

 

- در همان ابتدای انقلاب، آیت‌الله اشراقی موضوع حجاب را عنوان کرد و امام هم با وی مخالفتی نکرد؛ چرا که به هرترتیب حجاب حکم اسلامی و آیه صریح قرآن است و البته مرحوم آقای اشراقی هم کار خلافی نکرد.

امام (ره )هیچ‌وقت موافق این نبودند که در مقولات فرهنگی و دیگر مقوله ها یک عده خودسر مزاحم مردم شوند، امام هیچ‌وقت از این نوع اقدامات (اقدامات خوسرانه) حمایت نمی‌کرد و معتقد بود همه چیز باید از مجرای قانون انجام شود و همه ما باید مجری قانون باشیم و تئوری امام هم این بود که حکومت اسلام، حکومت قانون بر مردم است.

اساسا امام برای مردم آزادی می‌خواست، باید دانست که با زور نمی‌شود مخالف را قانع کرد. باید با کسانی که با عقیده ما مخالف هستند با دیالوگ و تفاهم و گفت‌وگو کار را پیش ببریم . هیچ‌ وقت فرد با خشونت و زور اصلاح نمی‌شود.

اصلاح از راه بگیر و ببند حاصل نمی شود و اتخاذ چنین روشی بیشتر باعث لجبازی افراد می شود.

سخنان او مکتوب است و هرجا شبهه‌ای وجود داشته باشد دفتر نشر و تنظیم آثار امام مرجع رسیدگی به این موضوعات خواهد بود .

الحمدالله هم اکنون خورشید بیت امام حاج حسن آقای خمینی است که هم فقیه، هم اصولی و هم فیلسوف است و به مسائل اشراف دارد تا ابهامی وجود نیاید. خود رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم دنباله‌روی خط امام است، ایشان هیچ‌وقت مقابل خط امام نیست، بنابراین در حال حاضر وضعیت ما روشن است.

امروز هرکسی سید حسن آقای خمینی را تخریب کند، یقینا با خود امام مشکل دارند. این دسته از افراد جرات نمی‌کنند درباره امام حرفی بزنند، بنابراین خورشید بیت امام و فرد شاخص بیت امام را زیرسوال می‌برند تا امام هم به این شکل زیرسوال برده شود. والا مشی حاج سید حسن خمینی یک مشی بسیار بسیار عادلانه است. او یک زندگی ساده دارد . او از حیث اقتصادی مثل یک طلبه عادی زندگی می‌کند. خارج، فقه و اصول درس می‌دهد. 300 تا 400 شاگرد دارد. این به معنای بالا بودن مقام اوست. کتاب‌های زیادی تالیف و چاپ کرده است و الحمدالله در همان خط امام حرکت می‌کند.

 

پیک نت 13 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: