ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  آقای سینمای ایران 90 ساله شد!  
 
 
 

عزت الله انتظامی 90 ساله شد. در 87 سالگی اش در تهران برایش در تالار وحدت که همان تالار رودکی پیش از انقلاب است و هنوز معلوم نیست چرا این نام زیبا و تاریخی- فرهنگی را از روی این تالار برداشتند جشنی برپا شد و بمناسبت 90 سالگی اش جشنی کوچک در خانه اش!

در باره تالار رودکی و تغییر نام آن اگر منظور شاه زدائی بود، که مظهر آن که استبداد و تک رهبری است که باید زوده می شد و بشود که برعکس است و مدام تک رهبری در جمهوری اسلامی تبلیغ می شود.

بهرحال، عزت الله انتظامی، این آقای تئاتر و سینمای ایران 90 ساله شد و شاید از این 90 سال، بالای 70 سالش یا روی صحنه تئاتر گذشت و یا مقابل دوربین سینما. نام  انتظامی در تاریخ تئاتر و سینمای ایران جاودانه می ماند. نمی توان گفت در کدام فیلم و یا کدام نمایشنامه بیشتر درخشید، اما شک نیست که فیلم "گاو" که او در آن نقش اول را داشت باندازه ای که فیلم "زوربای یونانی" برای یونانی ها و جهان سینما ماندگار شد، در تاریخ سینمای ایران و جهان ماندگار خواهد ماند. انتظامی در هر نقشی که در سینمای ایران برعهده گرفت خوش درخشید و آن بوسه ای که پرویز پرستوئی در جشن 90 سالگی انتظامی بر دستهای او می زند، بوسه سپاسگزاری یک ملت است. او پس از انقلاب هم در ایران ماند و روزنه ها را یکی پس از دیگری برای حرفه ای که به آن عشق می ورزد پیدا کرد. و صد افسوس که "بهروز وثوقی" چنین نکرد و دور از ایران عمر و استعداد خویش را بر باد داد. و چه شیرین است که پرستوئی از انتظامی پیروی کرد و تنگناهای حکومتی را تاب آورد و در ایران ماند.

 

پیک نت 31 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: