ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

خطر تجزیه عراق به سه کشور

توصیه مرکز پژوهشهای مجلس

به همکاری با امریکا درعراق 
 
 
 
 

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارشی را منتشر کرد که در محافل سیاسی ایران انتظار آن نمی رفت. این گزارش مربوط به رویدادهای اخیر عراق و پیشروی "داعش" در شرق این کشور و حرکت به سوی بغداد است.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش هشدار دهنده خود به حکومت توصیه کرد برای حل بحران عراق و جلوگیری از سرایت آن به ایران، باید با بازیگران کلیدی منطقه مانند آمریکا همکاری و رایزنی کرد زیرا تسلط داعش بر مناطق سنی‌نشین عراق بیشترین تهدیدهای منطقه‌ای را علیه ایران ایجاد می‌کند.

جمهوری اسلامی در گذشته نیز برای تحقق ثبات و امنیت در عراق با سایر بازیگران کلیدی در این عرصه مانند آمریکا همکاری‌ها و رایزنی‌هایی داشته است، در شرایط کنونی نیز با توجه به تهدیدات جدی ناشی از شرایط عراق می‌تواند در قالب ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم می توان به همکاری با سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت. ایران و بازیگران منطقه‌ای می‌توانند به تفاهمات بنیادین‌تر در مورد ساختارهای سیاسی، نظامی و امنیتی عراق که ناکارآمد است دست یابند.

داعش در مقایسه با القاعده رویکرد بسیار رادیکال‌تری در قبال شیعیان و جمهوری اسلامی دارد و این خطر وجود دارد که عراق به سه قسمت تجزیه شود و باعث تشدید همین رویکرد در ایران بشود. هدف قراردادن مراکز مذهبی و زیارتی شیعیان، ایران آن را با چالش مواجه می‌کند.

 

پیک نت 31 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: