ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه با اولین زن ترکمن که فرماندار شده

همکاران مرد فرمانداری

کمی معترض بودند، اما قبول کردند 
 
 
 
 

مصاحبه زیر، بخش هائی از مصاحبه نسترین دقیقی با "نسترن نازقلیچی" فرماندار شهرستان ترکمن است که در روزنامه "قانون" منتشر شده است.


  - با توجه به اینكه مسئولیت شما به نسبت گذشته بیشتر شده، به كارهای خانه و خانواده می‌رسید؟


 

زمان زیادی از انتصابم در فرمانداری تركمن نمی‌گذرد. امیدوارم بتوانم در كنار فرمانداری، به كارهای خانه هم برسم. امیدوارم با گذشت زمان تعادل برقرار ‌شود. با توجه به اینكه روزهای ابتدایی آغاز كارم در پست فرمانداری است، بیشتر وقت خود را در محل كار هستم. همسرم و خانواده همسرم در كارهای خانه كمك می‌كنند. ما تركمن‌ها سعی می‌كنیم با خانواده شوهر یكی باشیم. من و مادرشوهرم همسایه هستیم. بنابر این از سوی او حمایت می‌شوم. مادرشوهر و پدرشوهرم تحصیلكرده هستند. با من خیلی همراهی می‌كنند. اغراق نمی‌كنم كه بگویم مادر شوهرم، برای من بیشتر از مادرم زحمت می‌كشد. با شوهرم همكلاس بودیم و باهم دانشگاه رفتیم و فارغ‌التحصیل شدیم. همیشه همراه هم بودیم. این بار هم مرا همراهی كرد. نه تنها حسادت نكرد بلكه با حمایت و تشویق او توانستم عهده دار فرمانداری بندر تركمن شوم. او عضو هیات علمی یكی از دانشگاه‌های تركمن است.

‌وزارت كشور بخشنامه‌ای به استانداری‌ها فرستاده بود كه فرماندار، معاونت و بخشدارها از پرسنل فرمانداری‌ها و  استانداری‌ها انتخاب شوند. استاندار گلستان با این انتخاب سعی كرد توانمند سازی و احساس اعتماد به نفس را در بانوان ایجاد كند.

گسترش مدیریت در بین زنان یكی از اهداف دولت است به همین دلیل علاوه بر بومی بودن، خانم بودن هم مورد نظر قرار گرفت.

بد نیست بدانید که معاونت مالی استانداری گلستان به عهده خانم كریمی است. الان می‌توان گفت تفاهم سالاری، بویژه در بین اقشار تحصیلكرده جامعه ما وجود دارد و مردسالاری كه در قدیم وجود داشت دیده نمی‌شود. در دوران  پهلوی به دلیل كشف حجاب فضا برای حضور و تحصیل خیلی از دخترها  فراهم نبود و خیلی از خانواده ها اجازه فعالیت در خارج از خانه به دخترها نمی دادند و یا شوهران به همسرانشان این اجازه را نمی دادند.

- همکاران مرد از شما حرف شنوی دارند؟

از آنجا كه قبلا كارمند فرمانداری بودم حس همكاری در آنها را می‌بینم و تعامل با آنها كار مشكلی نیست.
- انتقاد نكردند كه چرا یك زن برای فرمانداری انتخاب شد؟

انتصاب من پیش از پایان سال مطرح شده بود و وقفه تعطیلات عید باعث شد انتقاداتی نسبت به انتخاب من برای فرمانداری تركمن صورت بگیرد. گفته می‌شد  یك خانم نمی‌تواند در شرایط سخت وارد میدان اجرا شود. به آنها گفتم چطور زمانی كه بخشدار بودم و به روستاهای محروم رسیدگی می‌كردم زن بودنم مسئله نبود. خوشبختانه اكنون فضای شهرستان خیلی آرام شده است و همه از انتخاب من استقبال كردند. این بحث‌ها طبیعی بود. ما باید با عملكرد خودمان نشان دهیم كه مدیریت زنان كم از مردان ندارد.
- انتخاب فرماندار بومی چه تاثیری بر  فضای همدلی شهرستان دارد؟

فرماندار قبلی بندر تركمن هم بومی بود. از زمان اصلاحات از اقوام  در بحث مدیریت استان استفاده می‌شد. یكی از عواملی كه باعث گسترش وحدت در استان گلستان شده همین نگاه است. با انتخاب یك خانم برای فرمانداری از سوی استاندار و موافقت وزیر كشور، اعتماد به دولت در بین مردم گلستان و تركمن بیشتر شده است.

- در این مدت كوتاه در فرمانداری بندر تركمن به خانمی پست دادید؟

مدت زیادی از فرمانداری‌ام در بندرتركمن نمی‌گذرد اما از خانمی كه عضو شورای شهر و خانم  دهیاری كه به مردم خدمت می‌كند حمایت كردم. از آنجا كه پست سازمانی‌ام كارشناس امور بانوان است در كارگروه مربوطه از حضور زنان در پست‌های مدیریت دفاع كردم.

-   بندر تركمن منطقه مرزی است، آیا انتصاب فرماندار زن برای شهرستان مرزی، انتخاب درستی است؟

 شهرستان بندر تركمن مشكلاتی بدلیل شرایط ویژه مرزی ندارد كه از عهده خانم‌ها برنیاید.
- مهم‌ترین مشكل شهرستان بندر تركمن چیست؟

در  بندر تركمن هم مانند همه مناطق كشور، مردم با مشكلات اقتصادی مردم رو به رو هستند. اشتغالزایی پایدار و ایجاد كارگاه‌های كار آفرینی برای بانوان از جمله برنامه‌های من در سمت فرمانداری‌ شهرستان است. 

پیک نت 9 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: