ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش روحانی به مردم- بخش اول

گزارش ترمیم گام به گام

ویرانه ای که احمدی نژاد باقی گذاشت 
 
 
 
 

سه شنبه شب، حسن روحانی رئیس جمهور در سیمای جمهوری اسلامی حضور یافته و گزارشی از وضع مملکت و تلاش های دولت برای ترمیم ویرانه ای که از اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی دولت احمدی نژاد از خود باقی گذاشته را به مردم داد. ما این گزارش را به چند بخش تقسیم کرده ایم. آنچه را می خوانید بخش اول این گزارش است:

 

1- تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم برای اشتغال و رونق اقتصادی فکری کنیم ابتدا باید تورم را مهار می‌کردیم. تورم 43 درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و قبل از درمان باید جلوی خونریزی را می‌گرفتیم.

2- اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را عملی کردیم.

3- امروز تورم نقطه به نقطه به 7/6 یا 7/4 رسیده است، به اعلام مرکز آمار این رقم 17/6 و طبق اعلام بانک مرکزی 17/4 است.

4- موضوع دیگر ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود، در این زمینه از روزهای اولیه با مشکلات فراوان مواجه بودیم اما یارانه نقدی تا پایان سال به مردم پرداخت شد.

5- بودجه را در آغاز کار با اصلاحیه کاهش دادیم، ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند و بودجه ما واقعی شود و در پیشنهادی که به مجلس دادیم 60 هزار میلیارد تومان بودجه را کاهش دادیم و در واقع بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسید و در پایان سال موفق بودیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود پرداخت کردیم.

6- اگر قیمت حامل‌های انرژی به همان نحو باقی می‌ماند، ما هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. پس یا باید یارانه نقدی را کم می‌کردیم یا اینکه در قیمت حامل‌های انرژی تغییر ایجاد می‌کردیم یا شرایطی که در مورد مصرف انرژی در کشور بود، قبول می‌کردیم.

اکنون مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی از کشورها یا حتی بیشتر از آن است. در مورد گاز، این مصرف بسیار بالاتر است. در زمینه آلودگی نیز وضع به همان نحو باقی می‌ماند. اگر ما همان وضع را ادامه می‌دادیم، باید تابستان امسال را با خاموشی طی می‌کردیم، چراکه کل درآمد برق کشور صرف یارانه‌ها می‌شد. در بخش انرژی نیز اینگونه بود و ما در برق و گاز مشکل داشتیم.  ما در زمستان با مشکلاتی توانستیم گاز خانگی را تأمین کنیم، به قیمت اینکه برخی از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها گازشان قطع شد و از نفت کوره‌ای استفاده می‌کردند.

قیمت حامل‌های انرژی در سال 89 یک بار افزایش پیدا کرد"، این افزایش، 550 درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.  به دلیل شرایط کشور و همچنین تورم ما ناچار بودیم که به صورت دفعی عمل نکنیم، گرچه ما توانسته‌ایم تورم را مهار کنیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم؛ چرا که ما به مردم وعده دادیم تا پایان امسال تورم 12 ماهه به 25 درصد برسد و امیدوار هستیم که بتوانیم به وعده خود عمل کنیم.

بحث یارانه تصمیم نظام است، بحث هدفمندی یارانه‌ها بحث دولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است و قانونی است که باید اجرا شود.

 

تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال دولت اتخاذ کرد این بود که دولت درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی‌اش 48 هزار میلیارد تومان باشد، چنانچه دولت می‌خواست به این مصوبه عمل کند باید قیمت حامل‌های انرژی 70 درصد گران می‌شد.

ما شیب 70 درصد را با توجه به شرایط فعلی کشور نمی‌پسندیم، ما به ناچار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به 50 درصد کاهش دادیم به همین دلیل درآمدهای ما بر مبنای آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود 9 هزار میلیارد تومان با کاهش مواجه شد.

 

ما با شیب ملایم‌تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کردیم، از طرف دیگر مجلس، دولت را مکلف کرد که در سال جاری تنها به افراد متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را پرداخت کند.

در مورد گازوئیل نیز ما به همین صورت عمل کردیم؛ چرا که گازوئیل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همین دلیل ما در شرایطی که پیشنهاد ما در مورد قیمت گازوئیل 500 تومان و یا 300 تومان بود مبلغی پایین‌تر یعنی مبلغ 250 تومان را در نظر گرفتیم.

در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه هزینه شرکت برق از مردم پول بگیریم، ما در این مورد شیب را ملایم و 24 درصد اتخاذ کردیم تا فشار به مردم زیاد وارد نشود.

سازوکارهای کنترلی هم برای تأمین بازار و هم برای تأمین کالا پیش‌بینی شده است تا این پولی که گرفته می‌شود، برای نیازهای ضروری مردم مصرف شود.

 

ما آنچه را که در زمینه حامل‌های انرژی دریافت می‌کنیم، سه ماه یک بار به مردم گزارش خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت که این درآمد چقدر و در کجا صرف خواهد شد.  این پول یا برای نظام سلامت یا بخش تولید یا حمل و نقل عمومی و نیز محیط زیست و همچنین کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند پرداخت خواهد شد. از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد. تقریباً در طول سال هشت میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. بستری شدن بیماران گاهی با مخارج بسیار سنگینی روبروست و گاهی بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد.

قبل از این دولت در سال 92 مردم مشکلات فراوانی در نظام دارو داشتند که بخش بزرگی از آنها حل‌وفصل شده است. به مردم اعلام می‌کنیم که از سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. همچنین قیمت داروهای خارجی در سال 93، 10 درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

مردمی که نیازمند می‌شوند و در بیمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد، 10 درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بودیم هرکس به بیمارستان وارد می‌شد، از دمپایی تا ملافه و انواع داروها را باید خودش تهیه می‌کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز می‌پرداخت اما از 15 اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد و هرکس از 15 اردیبهشت وارد بیمارستان شود، باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تأمین شود که این هزینه‌ها را یا بیمه یا دولت متقبل خواهد شد. بدین ترتیب مردم از هفته آینده با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.  اعلام کرده‌ایم هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم، یعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنیم و 23 هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال در نظر گرفتیم. پیش‌بینی می‌کنیم حدود پنج میلیون نفر یا بیشتر، افرادی هستند که بیمه نیستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بیمه خواهند شد.

"بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و 10 درصد از هزینه‌ها را پردخت خواهند کرد. در شرایط خاص، باز هم سهم بیمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود، پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه امسال پرداخت خواهیم کرد، 10 هزار میلیارد تومان غیر از بودجه عادی نظام سلامت است که در بودجه پیش‌بینی شده است، به نظام سلامت کمک می‌کنیم که چهار هزار و 800 میلیارد تومانِ آن از بخش هدفمندی یارانه‌ها کمک ‌شود. از این پس افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، در صورت‌حسابی که به آنها داده می‌شود، بخشی را که هدفمندی مرحله دوم یارانه‌ها به مردم کمک می‌کند کاملاً ثبت و مشخص میشود تا معلوم شود چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت پرداخت می‌شود.

در گذشته یک مشکلی وجود داشت و آن این بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می‌شد، اما امسال تقریبا از بدهی که وزارت رفاه و تعاون به بخش‌های سلامت و دارو داشت، مدت 14 ماه آن پرداخت شده است و در واقع تا ماه بهمن پرداخت شده است و به تدریج هر صورتحسابی که می‌آید پرداخت می‌شود، بنابراین ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد.

قبلا 200 قلم دارو با دفترچه بیمه پرداخت می‌شد و بقیه داروها مشمول بیمه نبودند. در اردیبهت‌ماه که فکر کنم 15 یا 16 اردیبهشت‌ماه باشد، اعلام می‌کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به بالای 300 قلم می‌رسند و ان‌شاءالله تا پایان سال به 350 قلم خواهد رسید. در مرحله اول، این تعداد از 200 قلم به بالای 300 قلم می‌رسد. مشکل دیگری که وجود داشت این بود که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل متخصصی نبودند و مردم مجبور می‌شدند به بخش خصوصی مراجعه کنند. از این به بعد در بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل پزشک متخصص در بیمارستان حضور خواهد داشت. به تدریج متخصصان را به شهرستان‌ها اعزام می‌کنیم تا مردم مجبور نباشند برای مراجعه به شهرهای بزرگ بیایند.

این موارد در ظرف امسال و بسیاری از آنها در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود، مردم در نظام سلامت شاهد یک تحول چشمگیر خواهند بود. البته تحقق برخی از این موارد تا پایان سال طول خواهد کشید.

کاهش تورم یعنی این که وقتی فردی یک و نیم میلیون تومان در ماه درآمد داشته، نگذاشته‌ایم که ماهانه 250 هزار تومان از پول آن کم شود، چرا که اگر تورم با همان روند پیش می‌رفت، کسی که ماهانه 1 و نیم میلیون تومان درآمد داشت، ماهانه 250 هزار تومان از پولش کسر می‌شد. کاهش میزان رشد تورم، خود کمکی به مردم است.

دولت در سال جاری مبلغی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کمک می‌کند و مردم می‌توانند تأثیر این کمک را هم در خرید دارو و هم در مراجعه به بیمارستان و در کاهش قیمت‌ها مشاهده کنند.

‌وقتی مردم به جای دریافت پول در مسأله سلامت اطمینان پیدا کنند که مخارجشان کاهش پیدا کرده است، وضعیت بهتری بوجود می‌آید. ‌در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به افرادی که زندگی بسیار سختی دارند و در فشار قرار دارند یارانه‌ای کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می‌شود. در این مرحله به همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی هستند، این یارانه پرداخت می‌شود.

دولت 11 میلیون نفر زیر نظر این دو نهاد را تحت پوشش یارانه کالایی قرار می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل پنج مرتبه یارانه کالایی را به این دو گروه نیازمند پرداخت کنیم. این یازده میلیون نفر نیازمندترین افراد کشور هستند و هر کسی که در آینده نیز در این دو نهاد ثبت‌نام کند، تحت پوشش یارانه کالایی دولت قرار می‌گیرد. ما به همه مردم اعتماد داریم و اعتماد می‌کنیم و معتقدیم که در همه امور اعتماد به آنها کمکی برای دولت است.

مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند. هرچه تعداد افراد انصراف‌دهنده از دریافت یارانه بیشتر شود، دولت این تعداد را اعلام می‌کند و در این مرحله مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان از محل انصراف از درآمدها کسب شد که ما این درآمدها را مصرف می‌کنیم و به مردم هر سه ماه یک بار گزارش می‌دهیم که این پول‌ها در چه مواردی مصرف می‌شود.

دولت با منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه‌ها می‌تواند به مسائل مترو در شهرهای بزرگ و همچنین بنزین پاک، نفت و گاز یورو 4 و مسائل مربوط به سلامت توجه بیشتری داشته باشد.

در زمینه تولید چند کار را انجام خواهیم داد، اولا تولید برق را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقدیم اگر امروز به صورت فوری به برق کمک نکنیم، در تابستان امسال دچار مشکل خواهیم شد .

ما حدود 1300 میلیارد تومان به بخش تولید برق کمک خواهیم کرد تا خاموشی نداشته باشیم. همچنین 2200 میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد. ضمن این‌که دو هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت می‌شود. برای این‌که ما بخواهیم یارانه‌ای در سود تسهیلات و سرمایه در گردش پرداخت کنیم. یعنی وام با سود کمتر را مورد توجه قرار دهیم.

امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید. این موضوع به این معناست که 100 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می‌شود و در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود و در نهایت با طی این روند درآمد هم ایجاد خواهد شد، البته این برنامه در همان منبع مشترک در پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کند. مردم ما بدانند که در این مدت تولید و فروش نفت ما افزایش پیدا خواهد کرد. در صورت به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی در مساله گاز مشکل ما برطرف می‌شود و پتروشیمی ما نیز فعال‌تر خواهد شد، امسال چند واحد پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و در سفرهای استانی در جنوب کشور طرح‌های بسیار مهمی در زمینه عمران و آبادانی و پتروشیمی مد نظر قرار گرفت.

مردم امسال آثار تحول را در بخش گندم و جو و سایر بخش‌های محصولات کشاورزی خواهند دید. از جمله در سال گذشته کود را به موقع رساندیم که در گذشته با مشکلات بسیار فراوان همراه بود. همیشه قیمت گندم در اسفند یا فروردین مشخص می‌شد، اما ما از شهریور این قیمت‌ها را اعلام کردیم. هرچقدر از محصولات کشاورزی که دولت خریداری و تضمین می‌کند، نقدا به کشاورزان پول پرداخت می‌شود.

تاکنون بیش از 200 هزار تن گندم خریداری شده است و ادامه دارد. به محض این‌که گندم خریداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود، چون در گذشته یکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند این بود که ماه‌ها برای دریافت پول معطل می‌شدند.

این اقدامات هم در حوزه تولید و هم در حوزه واردات بوده است و کشاورزی ما مثل حوزه نفت و گاز متحول خواهد شد.

 

پیک نت 10 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: