ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

بخش دوم گزارش روحانی به مردم

حافظه من هنوز قوی است

میدانم چه قول هائی به مردم دادم 
 
 
 
 

سیاست خارجی و کارشکنی های داخلی

حسن روحانی در بخش دوم گزارش خود به مردم، از طریق صدا و سیما، درباره سیاست خارجی و کارشکنی های داخلی گفت:

مسیر ما صلح و آشتی در دنیا و داخل کشور است و من این قول را به مردم داده بودم؛ تحقق این قول را آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد. ما در عرصه سیاست خارجی قدم‌های بسیار بلندی را برداشته‌ایم"، البته باید حواسمان باشد که قدم‌هایمان را در این عرصه استوار و حساب‌شده برداریم.

 

تحریم‌ها ظلم بزرگی بود که به ملت ما شد و هم ملت ما و هم دنیا از این تحریم‌ها ضرر کردند. البته تعداد محدودی نیز متأسفانه از این فشار و ظلم سود بردند که برخی از ارقام در این ارتباط و اسامی برخی از افراد در این ارتباط اعلام شد و به تدریج اگر افراد دیگری نیز در این زمینه هستند، اعلام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یک نفر، 9 هزار میلیارد تومان برداشت کرده و نمی‌دانیم چه وقت و چه زمانی این مبلغ وصول خواهد شد. این اتفاق در سایه تحریم‌ها رخ داده است.‌ مردم از رفع تحریم‌ها خوشحال می‌شوند؛ البته اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چرا که لطمه می‌خورند چون از این تحریم‌ها سوءاستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشاء می‌گیرد.

یکی از اهداف این تخریب‌ها این است که دولت را به حاشیه ‌پردازی مشغول کنند و اینکه نگذارند دولت راه خود را ادامه دهد. اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسائل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند. عده‌ای دلشان نمی‌خواهد دولت موفق شود و در این ارتباط یا قاعده بازی را نمی‌دانند یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

در بخش فرهنگ نباید تهمت و افترا بزنیم و شایعه‌پراکنی کنیم، دولت نباید در مسیر خود دچار مشکل شود. دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است و مردم نیز خواهان بهبود زندگی و آشتی هستند که هدف دولت است.

چنانچه گروهی بخواهد رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند و چنانچه لازم بود، دولت برای مردم توضیح می‌دهد، اما من اکنون این نیاز را احساس نمی‌کنم.

بسیاری از دوستان هم از طرق مختلف از ما درخواست داشتند در صحبت‌های خود به شایعه‌پراکن‌ها و تحلیل‌گرها پاسخی بدهم، من امروز این نیاز را احساس نمی‌کنم هر زمان که نیاز بود این صحبت‌ها را اعلام می‌کنم.

هدف ما هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی آشتی بوده است، به روابط کشور با دنیا اشاره کرد و امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است، جایگاه و نفوذ ایران امروز بهتر از گذشته است. روابط ما با همسایگان و هم غیرهمسایگان روز به روز بهتر می‌شود.

ما در میان همسایگان خود شاهد تحولات بسیار خوب با روسیه خواهیم بود، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی ما شاهد تحولات بسیار خوبی در روابط با روسیه خواهیم بود. در مورد غیرهمسایگان نیز ما شاهد تحول بسیار خوب در ماه‌های آینده در روابط با چین خواهیم بود، بنابراین ما در حال ادامه رابطه با همسایگان و هم غیرهمسایگان هستیم.

 

 

در زمینه رفع تحریم و شکست آن در حال ادامه روابط با همسایگان و غیرهمسایگان هستیم، ما گام نخست را امروز برداشته‌ایم. ما امروز در زمینه بانکی در مورد تمام کالاهای اساسی روالی عادی را طی می‌کنیم و دیگر شرایط مانند شرایط تحریم نیست. امروز در مورد کالاهای اساسی و چه شرکت‌های خصوصی چنانچه بخواهند کالایی وارد کنند، ابتدا در شعبات مختلف بانک ها ال‌سی باز می‌شود، جنس وارد می‌شود و پس از وارد شدن جنس، برخلاف گذشته که کل پول از طریق واسطه و قبل از دریافت جنس پرداخت می‌شد، پرداخت می‌شود.

نخستین قدم در شکستن تحریم‌ها برداشته شده است، این شرایط مربوط به پول‌های بلوکه شده ایران که باید واریز شود، نیست. بحث مربوط به پول بلوکه شده ایران بحث دیگری است. ما امروز کلا شاهد تحولی در نظام خرید، بویژه در مورد کالاهای اساسی و دارو هستیم.

ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، من از تیم مذاکره‌کننده، وزارت امور خارجه و همه ارگان‌های دیگری که در کنار وزارت خارجه در این زمینه فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم؛ چرا که بار سنگینی بر روی دوش آنهاست و آنها به عنوان سربازانی که در خط مقدم ما در سیاست خارجی هستند، تلاش می‌کنند.

روندی که امروز پیش می‌رود، روند پایان تحریم‌ها خواهد بود. منتها در این راه باید حساب‌شده گام برداریم. مردم نیز همانگونه که عمل کردند، باید دولت را کمک و همراهی کنند. رسانه‌ها نیز باید حواسشان جمع باشد. آنچه مربوط به منافع ملی است مساله دولت نیست، بلکه مساله همه ملت و منافع کل کشور مطرح است، وضع درآمدی کشور به ویژه در زمینه درآمد ارزی و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

عده‌ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم روابط‌مان را با دنیا معمولی کنیم ولی من این موضوع را هیچ‌وقت قبول نداشته‌ام و الان هم نمی‌پذیرم. این سخن بدین معنا نیست که ما با همه دنیا روابط صمیمانه خواهیم داشت و مسلماً کشورهای مختلف اهداف مختلف دارند. به هر ترتیب شرایط ما با آمریکا دشوار بوده و خواهد بود. این کشور، کشوری است که سال‌ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد و این موضوع به زودی حل و فصل نمی‌شود.

نظر کسانی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نیست؛ چراکه ما می‌توانیم مسائلمان را با دنیا حل کنیم؛ البته برخی مسائل پیچیده است و یک روزه حل نمی‌شود.

در مذاکرات هسته‌ای از همان اول اعلام کردیم که این مذاکرات بر مبنای برد - برد خواهد بود و اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند در یک مذاکره طرف مقابل را شکست دهد و خودش صد درصد به پیروزی برسد، اشتباه می‌کند؛ چراکه دنیای سیاست اینگونه نیست و ما باید به نقطه تعامل برسیم. تیمی که در حال مذاکره است، خوب مسائل را می‌فهمد و متخصص این کار است. مسائل حقوقی و سیاسی را درک می‌کند و تجربه لازم را دارد، دلیلش هم این است که ما در مرحله اول توانستیم موفق شویم در حالیکه بسیاری فکر می‌کردند این توفیق امکان‌پذیر نیست. ما در حال پیشرفت هستیم و به مرحله نهایی وارد شده‌ایم. اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت کند، ما در زمان کوتاهی می‌توانیم مسائلمان را حل و فصل کنیم و دلیلش این است که ما چیزی را مخفی نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم مخفی کنیم. فعالیت‌های ما صلح‌آمیز بوده و خواهد بود و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و خواهد بود؛ بنابراین چه مشکلی برای اینکه مسائلمان را با دنیا حل و فصل کنیم وجود دارد؟

دنیا امروز می‌بیند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم، دنیای سیاست دنیای شعار نیست و آنها که فکر می‌کنند، اگر با صدای بلند و با درشتی با دیگران صحبت کنند در دنیا پیروز می‌شوند، مسائل سیاسی را خوب نمی‌شناسند البته اگر قصدمان تعامل باشد نه تقابل.

به سهم خودم با شناختی که از دنیا و مساله دارم، نسبت به مذاکرات بدبین نیستم، اما این‌که آیا در زمان شش ماه بتوانیم به توافق برسیم، وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده تعامل درست باشد. آن چیز که ما می‌خواهیم بگیریم جز حق ما نیست و شکستن تحریم‌ها حق ماست. برداشته شدن عهدنامه‌ها و تحریم‌های ناحق سازمان ملل حق ماست ، برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شده است یعنی آنها تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما را برداشته‌اند و همه شرکت‌های مهم هواپیمایی برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداریم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. قدم اصلی این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود. چون تحریم‌ها غیرقانونی است و ان‌شاءالله در مذاکرات نهایی این قدم‌ها برداشته خواهد شد.

علاوه بر کشورهای غربی، روابط ما با کشورهای دیگر از جمله کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان، عمان و... نیز گسترش پیدا کرده است. در رابطه با عربستان نیز از جانب ما مانعی نیست و مشکل آنها در ارتباط با منطقه است و امیدواریم که آنها شرایط منطقه را درک کنند و بدانند که راه‌حل مساله منطقه، برادری، صلح و امنیت و کنار زدن تروریست‌هاست.

به غیر از آمریکا که رابطه ما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، ما با کشورهای 1+5 مساله‌ای نداریم، مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم و دو کشور چین و روسیه نیز عضو این گروه هستند که ما روابط خوبی با آنها داریم و این روابط نیز بهتر خواهد شد.

 

در داخل کشور هم ما باید بپذیریم که جناح‌ها و احزاب مختلفی در کشور حضور دارند و نظرات آنها نظرات مختلفی است، اما نباید به خاطر یک نکته جزئی روبروی هم قرار بگیریم. در گذشته شرایطی بود که قوا روبروی هم قرار می‌گرفتند و حتی از یکدیگر شکایت می‌کردند اما ما امروز در روابط خوبی با مجلس قرار داریم. امروز دولت با کلیت مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و همچنین با قوه قضاییه روابط خوبی دارد.

امروز اقوام و اقلیت‌های کشور شرایط بسیار خوبی دارند، گفت: من در سفر به سیستان و بلوچستان از این‌که مشاهده کردم شیعه و سنی،‌ بلوچ، زابلی و سیستانی برادرانه کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بسیار لذت بردم.

همه جناح‌ها،‌ احزاب و گروه‌ها و حتی آنهایی که تخریب می‌کنند و عددشان نیز کم است می‌خواهم که بدانند ما زیر یک سقف هستیم و داخل یک خانواده قرار داریم و نقد آنها روی چشم ما قرار دارد اما نگذارند اخلاق لطمه ببیند. فراموش نکرده‌ام که چه شعارها و وعده‌هایی داده‌ام. من به همه قول‌هایی که به مردم در 22 فروردین سال 92 و روز ثبت‌نام ریاست‌جمهوری در همه سخنرانی‌های خودم اعلام کردم وفادار خواهم بود.

مردم ما بدانند برخی موارد یک روزه حل نخواهد شد، یکسری موضوعات است که به سیاست داخلی، وحدت و انسجام و جناح‌های درون کشور مربوط می‌شود که زمان می‌برند. من هیچ چیز یادم نرفته است و به شکر خدا حافظه‌ام خوب بوده و هنوز خوب است و به خوبی می‌دانم که چه قولی داده‌ام و چه باید بکنم.

شکستن بزرگ‌ها هنر نیست، این کار نه با مروت و نه با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

 

پیک نت 10 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: