ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مانور نظامی بزرگ عربستان

عربستان و پاکستان آماده

شکست مذاکرات اتمی با ایران

گزارش سیامک زند از امارات 
 
 
 
 

مطبوعات بین الملل از برگزاری بزرگترین مانور نظامی عربستان در تاریخ این كشور در روز ٢٩ آوریل خبر دادند. این عملیات با حضور بیش از 130 هزار و با حمایت جت های جنگنده، هلیكوپترها، ناوهای دریایی، تانكها و سیستم ضد موشكی این كشور برگزار شد.

این عملیات كه مصادف با نهمین سالگرد پادشاهی عبدالله بن سعود بود سپر عبدالله نامیده شد. در این عملیات برای نخستین بار از  موشک های میان برد چینی موسوم به CSS2 پرده برداری شد. به نوشته مطبوعات غربی این موشكها در چین مجهز به كلاهك اتمی هستند و بیشتر قابلیت حمل این كلاهك ها مورد توجه قرار گرفته است. این موشكها را بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در امریكا در سال ١٩٨٧ در بحبوحه جنگ ایران و عراق خریداری كرده است.

با وجود اینكه فرمانده نیروهای نظامی عربستان، ژنرال حسین القابیل در كنفرانس مطبوعاتی خود گفت این عملیات هیچ هدفی برای حمله به دیگر كشورها را دنبال نمیكند ولی همه مطبوعات بین المللی قبل از هر چیز آنرا نشان از قدرت نمائی عربستان در برابر ایران و عراق توصیف كرده اند و سیاست های جدید نظامی عربستان را نتیجه نگرانی این كشور در قبال برنامه های اتمی ایران دانسته اند.

این عملیات مورد حمایت بسیاری از كشورهای عرب خلیج فارس قرار گرفته است ولی آنچه بطور گسترده مورد توجه مطبوعات قرار گرفته حضور ژنرال "راحیل شریف" فرمانده كل ارتش پاكستان دراین مانور بود. اكثر مطبوعات بین الملل حضور وی را عملی شدن شایعه ارسال كلاهك های اتمی پاكستان به عربستان جهت نصب بروی موشك های عربستان ارزیابی کرده اند كه حالا با اعلام رسمی در مورد در اختیار داشتن موشك های چینی CSS2 انتظار میرود عملی شود. ارسال این كلاهك ها به عربستان به اجازه امریكا بستگی دارد كه احتمالا یكی از محورهای گفتگوی اوباما و رهبران عربستان طی سفر اخیر اوباما به آن كشور بوده است. همه این تحولات و قطعی شدن و یا لغو آنها بستگی به نتیجه مذاكرات  غرب با ایران پیرامون برنامه های هسته ای ایران دارد.

 

پیک نت 14 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: