ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان روحانی در روز کارگر

دولت از گسترش

تشکل های کارگری حمایت می کند 
 
 
 
 

بخش هائی از سخنرانی روحانی در همایش کارگران بمناسبت روز جهانی کارگر:

 

«اولین جلسه دولت در سال۱۳۹۳، جلسه شورای عالی اشتغال بود که در نهم فروردین امسال برگزار شد و این شورا کار خود را آغاز کرده است .در اینجا به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کنم که اولین قدم در اشتغال، امنیت شغلی کارگران است .

آقای وزیر! نگذارید خانه کارگری بی فروغ بماند. چراغ کار و اشتغال در سراسر ایران باید همواره تابناک باشد. جناب آقای دکتر ربیعی من در دنیای کار و تلاش و تولید تبعیض جنسیتی را نمی پذیرم. زنان و مردان ما در صحنه کار و تلاش و فعالیت برابر باید از امتیاز و حقوق برابر برخوردار باشند. رضایت کارگران به معنای حرکت سریع چرخ تولید و اشتغال است . بنا بر گزارش ‌هایی که در اختیار من قرار گرفته است، بسیاری از کارگران و بخش بزرگی از جامعه کارگری ما از مساله مسکن در رنج هستند. در همین سال جاری اقدامات لازم برای مسکن کارگران آغاز شود.

 

دولت در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات و کمک های لازم را برای شروع این کار بزرگ و عظیم آغاز خواهد کرد. برخی کارگران ساختمانی از امتیاز پوشش دفترچه بیمه محروم هستند. آقای ربیعی باید برای حل مشکل کارگران ساختمانی و کارگران فصلی اقدام جدی انجام دهد. دولت در سال ۹۳ مصمم است در زمینه درمان و بهداشت و سلامت مردم، به ویژه برای کارگران قدم های جدی بردارد .

در اینجا به جناب آقای ربیعی خطاب می کنم، بیمارستان های تامین اجتماعی باید در مسیر بهبود عملکرد قرار بگیرد. یک بیمارستان میلاد نمی خواهیم، می خواهیم بیمارستان‌های میلاد در استان ها و شهرهای مختلف خدماتشان را به کارگران عزیز و ملت عزیز ما ارائه دهند.  دفترچه های بیمه درمانی باید ارتقاء و ارزش لازم را پیدا کنند تا مردم از نظر مساله درمان دغدغه خاطر نداشته باشند. در زمینه اشتغال‌های کوچک، صنایع دستی، اشتغال روستاییان و اشتغال در زمینه گردشگری، بحمدالله امسال طبق آمار اول اردیبهشت ماه، ورود گردشگران خارجی به ایران نسبت به ماه مشابه سال قبل دو برابر افزایش پیدا کرده است. باید زمینه گردشگری داخلی و خارجی را فراهم کنیم تا در سایه فعال شدن بخش گردشگری، بخشی از بیکاری‌های جامعه رفع شود. دولت مصمم است تمام قفل‌های تحریم علیه ملت ایران را بشکند. تحریم قدرت های بزرگ علیه ملت ایران برای همه مردم، به ویژه برای کارگران درد و رنج بود . دولت مصمم است با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران در سایه تعامل با جهان درها را به روی صادرات کالاهای ایرانی باز کند. اگر ما مسیر صادرات کالا را هموار کنیم به معنای اشتغال بیشتر و رونق تولید است. باید منابع ارزی‌مان را مدیریت کنیم. نباید آنجا که ضروری نیست کالای ساخته شده وارد کشور شود. در سال‌های گذشته ما برای کشورهای دیگر اشتغال درست کردیم و برای جوانانمان بیکاری. با وارد کردن محصولات ساخته شده خارجی باید با منابع ارزی‌مان مواد اولیه، ابزار تولید، قطعات و تکنولوژی وارد کشور کنیم اما کار باید به دست کارگر ایرانی باشد. در بنادر جنوب ما کارگران ایرانی مشغول فعالیت هستند، در حالی که کشتی ها در ماه های گذشته در بنادر جنوبی کشورهای خلیج فارس پهلو می گرفتند. باید بنادر و مزارع خودمان را آباد کنیم.

در سال ۹۳ به حول و قوه الهی در زمینه مساله کشاورزی ۲۰۰ هزار هکتار زمین را تحت آبیاری مدرن قرار می‌دهیم . برای اینکه این آمار روشن شود در طول ۲۲ سال گذشته، یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار تحت برنامه آبیاری تحت فشار و مدرن قرار گرفته است ، اما تنها در سال۹۳ ،۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت برنامه آبیاری مدرن قرار خواهد گرفت و صدها هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت خواهند شد. در زمینه فناوری اطلاعات و مشغول شدن جوانان ما در ICT، امسال پهنای باند اینترنت ما به ۲ برابر افزایش خواهد یافت . اکنون در سطح جهان با ده‌ها شرکت بزرگ مشغول مذاکره هستیم تا به جای خرید دارو، کارخانه‌های تولید دارو در ایران افتتاح و آغاز به کار کند و حتی ما بتوانیم بخشی از داروهای منطقه را تامین کنیم .

در بخش گاز و نفت و صنایع و معادن قدم های بسیار خوبی آغاز شده است . قرار ما بر این است تمام سواحل جنوبی کشور ما از استان سیستان و بلوچستان گرفته تا خوزستان آباد شود. باید بتوانیم با دست کارگران، راه و راه آهن ، خط لوله نفت و گاز، صنایع و پتروشیمی و سواحل جنوب و سراسر کشور ایران را آباد و بنادر بزرگ ایجاد کنیم . افتخار می کنم دست همه کارگران ایرانی را ببوسم.

از وزارتخانه کار می خواهم که برای تعلیم و تربیت و آموزش فنی و حرفه ای این آموزشگاه ها را به سراسر ایران و مناطق مختلف کشور گسترش دهد.

آخرین سخن من این‌ که باید زمینه تشکل های مدنی و مردمی و انجمن های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد. کارگران باید بتوانند از طریق تشکل ها و جمعیت های آزادشان، صدایشان را به گوش مسئولان و وزارت کار، راحت‌تر و شفاف‌تر برسانند. دولت نباید در این تشکل ها مداخله کند. این تشکل ها مردمی و در اختیار مردم است. دولت صرفا باید بستر لازم را برای این فعالیت‌ها و حمایت لازم را نسبت به این جمعیت ها انجام دهد. »

 

پیک نت 14 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: