ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در سال روز پیروزی بر فاشیسم

رژه عظیم ملی- نظامی

در میدان سرخ مسکو برگزار شد

ترجمه پیک نت از سایت حزب کمونیست روسیه و دیگر منابع روسی

 
 
 
 
 

بمناسبت پیروزی بر فاشیسم و آلمان نازی و پایان جنگ جهانی دوم، عظیم ترین رژه نظامی از بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در مسکو برگزار شد.

 

69 سال از خونین ترین جنگی که تا به حال بشریت به خود دیده است سپری گشت. بیش از 50 میلیون انسان در این جنگ کشته شدند. 27 میلیون تن از شهروندان اتحاد شوروی قربانی این جنگ دهشتناک شدند. اتحاد شوروی پیروزمند این جنگ، نه تنها کشور پهناور خور را، بلکه اروپا را از فاشیسم هیتلری رهانید.

در همان دوران اتحاد شوروی با کمک و همت مردم چین توانست کشور کره و چند کشور دیگر جنوب شرقی آسیا را از چنگال خونین میلیتاریسم ژاپن آزاد کند و افتخار دیگری را در تاریخ بنام خود به ثبت برساند.

بعد از جنگ دوم جهانی هر سال نهم ماه مه روز شکست فاشیست های آلمان توسط اتحاد شوروی در برخی از کشور های جهان جشن گرفته می شود.

بعد از سقوظ اتحاد شوروی احزاب کمونیست، خصوصا حزب کمونیست روسیه با بر گزاری مراسم ویژه خاطره پیروزی بر فاشیسم و یاد مبارزان راه آزادی را  زنده نگه داشتند.

در سه سال گذشته مراسم نهم ماه مه توسط حکومت روسیه به شکل نمادین برگزار می شد. سال پیش این مراسم در سطحی وسیع تر برگزار گردید که قدمی بود در جهت خواست های ملی و میهنی مردم و نمایانگر آشتی دولت با خلق های این سرزمین پهناور.

جشن و مراسم امسال توسط حکومت روسیه از ویژگی های خاصی برخوردار بود. حوادث سال های گذشته از جمله چنگ و دندان نشان دادن سازمان نظامی ناتو در اطراف روسیه و چشم طمع داشتن به این کشور، حکومت روسیه را بر آن داشت تا از توانایی های خود برای دفاع از کشور بهره بگیرد.

مردم روسیه بعد از تخریب اتحاد شوروی، در بیست سال گذشته در پی باز یافتن غرور ملی خود بودند و پیام خود را به حکومت این کشور داه بودند.

برآمدن فاشیست ها در اکراین و کشت و کشتار های برادران روس خود در این کشور، پیاده کردن نیروی نظامی ناتو در کشور های لهستان، رومانی و کشورهای پری بالتیک، به مردم و حکومت روسیه ثابت کرد که در صورت تعلل بار دیگر قربانی یک جنگ تمام عیار دیگری خواهند شد. بر این اساس حکومت روسیه به خواست مردم سیاستی علیه توطئه های نظامی امریکا و اتحادیه اروپا اتخاذ کرد.

نهم ماه مه امسال رئیس جمهور روسیه "ولادیمیر پوتین" با سان دیدن از رژه بزرگ نظامی و به میدان نمایش آمدن سلاح های دفاع متعارف و اتمی بسیار پیش رفته این کشور که تا به حال عیان نشده بودند پیام روشنی به سازمان نظامی ناتو داد. این که قدرت ملی روسیه در همبستگی نسل های متوالی کشور می باشد. باید زنجیره موفقیت ها و پیروزی های تاریخی نسل های گذشته را به جوانان امروز متصل کرد و به هم گره زد. پدران و پدر بزرگان با جان بازی در راه میهن یادگاری را بر جای گذاشتند که به ما اعتماد به نفس می دهد و ما با تکیه بر میراث آنان خواهیم توانست در جهان به جایگاه خاص و ویژه کشور خود دست پیدا کنیم. (بخش هائی بود از سخنرانی پوتین در این مراسم)

رییس جمهور روسیه بعد از مراسم نظامی در میدان سرخ مسکو برای اولین بار به سواستوپول  پایتخت شبه جزیره کریمه که اخیرا با رای مردم به روسیه ملحق شد و در جنگ دوم جهانی یکی از استوار ترین دژهای مقابله با تهاجم ارتش هیتلیر یود رفت و از رژه نظامی در این جمهوری سان دید.

سفر پوتین به این جمهوری واکنش رهبران کشورهای غربی از جمله صدر اعظم آلمان را در پی داشت که گفت: برگزاری رژه نظامی در شبه جزیره کریمه و سان دیدن آقای پوتین عرض اندامی است در مقابل غرب!

به مناسبت نهم ماه مه روز پیروزی برفاشیسم که توسط اتحادیه های کارگری، اتحادیه زنان، جوانان و اتحادیه افسران اتحاد شوروی وحزب کمونیست روسیه در مسکو و دیگر استان ها و شهر های این کشور برگزار شد، رهبران این اتحادیه ها و برخی از رهبران حزب کمونیست این کشور سخنرانی کردند. در مسکو گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه سخنرانی خود در حضور ده ها هزار اجتماع کننده بیان کرد و گفت: امروز بعد از بیست سال در میدان سرخ رژه نظامی بی نظیری برگزار شد که یاد آور عظمت اتحاد شوروی بود. در این مراسم برای اولین بار کلمه "مردم دلیراتحاد شوروی" بر زبان آمد و رژه روندگان با در دست داشتن تصاویری از لنین در این میدان تاریخی رژه رفتند. روز هفتم ماه مه روز آزاد سازی سواستوپل که هفتاد سال پیش توسط ارتش قهرمان اتحاد شوروی آزاد گشت، من به این شهر قهرمان رفتم. ژنرال رهبری کننده عملیات آزاد سازی این شهر در خاطرات خود نوشته است که زمانی ما وارد این شهر شدیم دو درخت و سه خانه و حدود سه هزار نفر بیشتر بر جای نمانده بود. با افتخار باید گفت که پس از سالیان زیاد این جمهوری به سر زمین مادری خود روسیه پیوست. همه پرسی که در کریمه انجام گرفت یکی از بی نظیر ترین همه پرسی های دمکراتیک بود. مردم این منطقه با صلابت و دانایی "لحظه را درست" تشخیص دادند و زیر بار یوغ فاشیست های به حاکمیت برگشیده شده اکرائین نرفتند.

به نظر ما راه حل معضل اکرائین و بیرون راندن باند های فاشیست "باندرا" همه پرسی برای نوع حکومت توسط مردم این کشور است.

فاشیست ها با اشغال کیف این مادر شهر روسی، تلاش دارند تا با نیروی نطامی، شاخک های تشکیلاتی خود را به اقصی نقاط این کشور، خصوصا شرق و جنوب بگسترانند. آن ها و پشتیبانان  فاشیست های جهانی آنها، با نقاب لیبرالی از تاریخ درس لازم را نگرفته اند. تجربه شکست اجداد فاشیستی آن ها در جنگ دوم جهانی معیار ارزشمندی است برای بشریت. در سال 1945 سران نازی  هیتلری به آستان اراده  مبارزین سعادت انسان ها سر نهادند و با بر زمین گذاشتن پرچم های ظلم و بیداد گری در دادگاه نورنبرگ محاکمه عادلانه شدند و به سزای اعمال خود رسیدند. با اطمینان می توان گفت که این بار نیز فاشیست ها از پا در خواهند آمد. مردم اکرائین با هوشیاری و مقاومت این بار نیز خواهند توانست بر باند های"باندرا" و حامیان جهانی آنان  پیروز گردند.

 

پیک نت 20 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: