ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در آستانه دور جدید مذاکرات، لس آنجلس تایمز، به نقل از "اوباما"

شانس تفاهم اتمی

با ایران 50 - 50 است! 
 
 
 
 

در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است در وین برگزار شود، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی با این سئوال که " در زمان اعلام شده 20 ژوئیه توافق نهائی بدست خواهد آمد؟" نوشت:

کشورهای عضو 1+5 همچنان مدعی‌اند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد 30 هزار سانتریفیوژ دیگر را برای تامین اورانیوم کافی و مورد نیاز نیروگاه بوشهر نصب کند. سوخت این نیروگاه هم‌اکنون از اورانیوم خریداری شده از روسیه تامین می‌شود.

گری سیمور، مشاور سابق اوباما در منع اشاعه سلاح اتمی می گوید: من معتقدم که ایرانی‌ها بلوف نمی‌زنند، اگرچه ممکن است در مذاکرات خواسته‌های خود را کاهش دهند. آنها مانند هر کشور دیگری خواهند خواست تا از ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح صنعتی به طور آزادانه برخوردار باشند.

امریکا و کشورهای اروپائی عضو گروه 1+5، معتقدند چنین شرایطی به ایران اجازه می‌دهد تا یک زمانی به دنبال سلاح هسته‌ای برود. این مساله یک مانع بزرگ است.

مانع دیگر خواست ایران برای لغو تمام تحریم‌ها در صورت امضای توافقنامه نهائی است. 1+5 می‌خواهد تحریم‌ها به حالت تعلیق در بیآید نه اینکه کاملا متوقف شود تا بتواند هر زمان که خواست آنها را به جای خود بازگرداند.

اوباما درباره چشم‌انداز این توافق محتاط است و از احتمال موفقیت 50-50 می گوید.

درحالیکه دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند شانس رسیدن به توافق خوب است. دلیل اصلی آنها این است که ایران خواستار کاهش تحریم‌ها برای بهبود اقتصادش است، کاخ سفید نیز همانطور که ادعا می‌کند، می‌خواهد هرگونه تهدید در منطقه را کاهش دهد و به یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی برسد. ایران همکاری‌های خود با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را افزایش داده و درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای پیشین و کنونی خود شفاف‌تر شده است.

به نظر می‌آید تهران مایل است در مورد مساله رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک نیز همکاری کند. غرب ابراز نگرانی می‌کند که این رآکتور می‌تواند به ایران اجازه تولید پلوتونیوم موردنیاز برای ساخت یک بمب اتم را بدهد.

طبق یک توافق پیشنهادی قرار است رآکتور اراک برای تولید پلوتونیوم محدود باز طراحی شود.

 

پیک نت 22 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: