ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سمینار جمعیت در دانشگاه مشهد

نان و آب و کار افزایش

جمعیت را از کجا بیآوریم؟

 
 
 
 
 

در دانشگاه فردوسی یک جلسه بحث و مناظره میان موافقان و مخالفان افزایش جمعیت در ایران برگزار شد. نام این همایش که در راستای رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت ایران تشکیل شد "کرسی آزاداندیشی" گذاشته شد.

دو نظر موافق و مخالف افزایش جمعیت را درادامه و برگرفته از بحث های این مناظره می خوانید:

دکتر ناصر شاهنوشی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در کرسی آزاداندیشی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد  گفت:

افزایش جمعیت فعلی کشور به بیش از ٧٨ میلیون نفر به قیمت تخریب منابع محیط زیست ما بوده است. کشور با بحران آب مواجه است، برخی از دشت‌های ایران تا 10 سال دیگر فاقد منابع آب خواهند بود؛ اگر شهرهای بزرگ با کمبود و به دنبال آن جیره‌بندی آب مواجه شوند به طور یقین منازعات اجتماعی افزایش می‌یابد.

39 میلیون نفر از جمعیت ایران نه شاغل و نه بیکار هستند، برخی می‌گویند ما در آینده باید جمعیت جوان بالا داشته باشیمT این جمعیت را می‌خواهید چه کنید؟ این نرخ در ایران 1.4 درصد است که با همین رشد کشور ما در سال ٢٠٢۵ از نظر منابع در زمره فقیرترین کشورهای آفریقایی قرار خواهد گرفت؛ من این مطالب را در نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارائه کردم و نسبت به آن هشدار دادم و به برخی از نمایندگان مجلس نیز گفتم.

جمعیت نمی‌تواند برای یک کشور مولفه قدرت به شمار رود. مولفه قدرت یک کشور سطح دانش و تکنولوژی آن است، فقر به فرایند استعمار کمک می‌کند.

بعنوان موافق افزایش جمعیت دکتر محمد جواد محمودی سخن گفت که البته خودتان متوجه تناقض گوئی ها و "اگر" و "مگر" ها و جملات شرطی او می شوید. از جمله "اگر تولید بالا برود" ، "اگر پیشرفت کنیم" و از همه خنده دار تر این استدلال او " هدف سیاست جمعیت افزایش میزان باروری و فرزند است نه افزایش جمعیت" امان از بادمجان دور قاب چیدن!" بخوانید:

دکتر محمدجواد محمودی، رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور نیر در همین نشست گفت:

در سال 1405 کشور ما 10 میلیون سالمند خواهد داشت و تعداد آنان 3.5 برابر نوزادان خواهد بود، چه کسی می‌خواهد از این تعداد بالای سالمند نگهداری کند؟

هدف سیاست جمعیت افزایش میزان باروری و فرزند است نه افزایش جمعیت! اگر مشکل کمبود آب داریم به این دلیل است که سه برابر دنیا مصرف می کنیم. چرا به جمعیت ربطش می دهید؟ اگر با افزایش جمعیت در افزایش تولید و پیشرفت اقتصاد موفق شویم، می‌توانیم آب را از کشورهای دیگر بیاوریم!

 

 

پیک نت 24 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: