ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

17 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

بخش هائی از دو سخنرانی خاتمی در یزد

سرکوب های پیش از انقلاب

زمینه ساز کارهای تروریستی شد!

 
 
 
 

محمد خاتمی، بجای پیام نوروزی، حرف های نوروزی خود را درجریان سفر به یزد و اردکان، در جمع مسئولان و فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی این استاد طرح کرد.

بخش هائی از سخنان وی در جریان این سفر را می خوانید:

«وضع خوبی بر دنیا حاکم نیست، جنگ و نفرت بیداد می‌کند و با کمال تاسف گاهی شاهد هستیم که به نام اسلام به این نفرت آفرینی دامن زده می‌شود. جریانها و جناح‌هایی که خود را منتسب به اسلام می‌دانند و خودشان را نماینده اسلام حقیقی معرفی می‌کنند، ترور کرده و خشونت و تحجر را بر جوامع تحمیل می‌کنند.

ترور و تروریسم حاصل روحیه‌ای است که در آن اثبات خود مساوی با نفی دیگری.

یکی از عوامل گسترش ترور و تروریسم و خشونت گرایی وضعیتی است که قدرهای بزرگ بر دنیا تحمیل کرده اند. وقتی که انسانها احساس کردند که راه منطقی برای گفتن حرفشان، برای ابراز وجودشان وجود ندارند و قدرت حاکم اجازه ابراز نظر نمی‌دهد و حقوق انسان ها چه در عرصه ملی و چه بین الملی پایمال می‌شود، انسان احساس کرد راه منطقی برای ابراز وجودش وجود ندارد و بازور سرکوب میشود خیلی ها می کوشند زور را با زور پاسخ بدهند. قبل از انقلاب ببینید چرا جریان های چریکی در ایران ایجاد شد؟ بنیانگذاران آن انسانهای بدی نبودند ولی مایوس شده بودند. آنها از حرکتهای سیاسی و منطقی به این نتیجه رسیدند که فقط زور را با زور باید پاسخ گفت و این خشونت گرایی در درون کشور ما ایجاد شد و حتی در کشورهای دیگر در عرصه بین‌المللی هم که ملتها احساس کردند که هرچه بگویند و هرچه بخواهند با زور سرکوب می‌شود متوسل به زور میشوند. میخواهم بگویم که این که خشونت گرایی و تروریسم که دنیای ما را سیاه کرده از همینجا ناشی می‌شود و امروز می‌بینیم که مخصوصا در منطقه ما چه وضع ناگواری حاکم است. مثلا در سوریه، در عراق، در پاکستان و همه جای دنیا کم و بیش چنین وضعی را می‌بینیم و نیز گرایش های تندی که در دنیا هست یکی از علل اصلی آن، این وضعیتی است که قدرتهای بزرگ بر دنیا حاکم کرده اند.

امیدواریم سالی که پیش رو داریم سال صلح بر اساس تامین حقوق انسانها باشد. نه صلحی که از یک طرف هیچکس هیچ حقوقی نداشته باشه و تسلیم در برابر قدرت باشد، این صلح نیست، همچنان که صلح مسلح، صلح نیست. می‌گویند سلاح های اتمی و کشتار جمعی جنبه بازدارندگی دارد یعنی کسی آنقدر مجهز بشود که دیگران از ترس تخریبی که او ایجاد می کند قانع و آرام بشوند به آن می‌گویند صلح مسلح؛ این صلح نیست، صلح این است که انسانها همه بصورت برابر در کنار یکدیگر از حقوق مساوی برخوردار باشند و این حقوق تضمین و تامین شود و چه در درون ملت ها که تک تک افراد صاحب حق باشند و حکومت ها موظف و مکلف در مقابل مردمند. اگر چنین شد، آنوقت صلح درست و حسابی در یک کشور ایجاد می‌شود و همچنین در عرصه بین‌المللی.

امید دارم سال پیش روی ما، سال حاکمیت معیارهایی باشد که در متن انقلاب ما بود. یعنی آزادی، امنیت، پیشرفت و همدلی و وحدت.

کشور ما مشکلات زیادی دارد؛ همه باید کمک کنند که مشکلات حل شود و موقعی که دلها به یکدیگر نزدیک شد آن وقت حکومت مقتدر است و زمینه پیشرفت در کشور ما فراهم می آید.»

در این دیدار احمد دوست حسینی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد رضا تابش نماینده اردکان، دکتر محمد علی طالبی معاون سیاسی استانداری، مهندس سید محمد رضا سیدحسینی معاون عمرانی استانداری، عباس حیدری مدیرکل حوزه استاندار، داوود پاک طینت مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد، مهندس علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد در مجلس هشتم، مهندس غلامعلی سفید استاندار اسبق یزد، دکتر جلال مجیبیان، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، دکتر توحیدی فر مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد، عباسعلی دانافر مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، دکتر المدرسی معاون دانشگاه یزد، مهندس وحدتی مدیرعامل اسبق توانیر، دکتر قاسمی، محمد امامی، محمد جواد اولیاء، حجت الاسلام کلانتر، مهدی وحدت، حسین پایدار، عباس ملازینلی و جمعی از فعالان ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی و دکتر عارف در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حضور داشتند.

پیک نت 17 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: