ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ اسفند ماه   ۱۳۹۴

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تهرانی ها اهل کوفه شدند

چون 7 اسفند به شما رای ندادند؟

بهزاد فراهانی 
 
 
 
 

 

بهزاد فراهانی، نقش آفرین سینما و تئاتر ایران، در پاسخ به ستیزی که بازندگان انتخابات هفتم اسفند، درباره تهرانی ها و رای آنها به لیست 16 نفره هاشمی رفسنجانی و لیست امید محمد خاتمی راه انداخته و تهرانی ها را اهل کوفه و لابد احمد جنتی و شیخ محمد یزدی و مصباح یزدی را "علی" فرض کرده اند که مردم طردشان کردند، یادداشتی نوشته است. این یادداشت در شبکه تلگرام "فردای ایران" منتشر شده است. فراهانی می نویسد:

 

یا مکن با پیل بانان دوستی

 یا طلب کن خانه‌ای درخورد پیل

 

این بخشی از شعری است که سعدی علیه‌الرحمه در کتاب معظم گلستان آورده است و حالا توصیف این روزهای ماست. انتخابات مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده و پس از آن حالا مردم تهران با اتهاماتی مواجه می‌شوند و رسانه‌هایی هم این اتهامات را مکرر در مکرر بیان می‌کنند. نخستین پاسخ به افرادی که چنین موضعی دارند همین شعر سعدی است. سال‌هاست در کشور ما همین گروهی که حالا این مواضع را اتخاذ کرده و می‌کنند، از نبود دموکراسی در دیگر نقاط دنیا حرف می‌زنند و دموکراسی رایج در برخی از کشورها را به سخره می‌گیرند و نظرشان این است که در کشور ما نوع بهتری از دموکراسی رایج شده است. این گروه مدام هر جا که گمان کنند بخشی از مردم آنها را تایید می‌کنند از وجود دموکراسی‌ای عالی در ایران سخن می‌گویند. نتیجه انتخابات در تهران هر چه که هست بخشی از این روند دموکراسی است. یا نباید ادعایی بر مبنای وجود دموکراسی داشته باشیم یا حالا که چنین داعیه‌ای داریم، باید نتیجه آن را تمام و کمال بپذیریم.

ما هنرمندان خود را بخشی از این پیروزی می‌دانیم چه آنکه قبل از انتخابات هم به‌ صورت رسمی وارد گود شدیم. بیشتر ما با بیانیه و پست‌های اینستاگرامی و... به‌صورت رسمی از لیست «امید» که کاندیداهای اصلاح‌طلب را در خود جای داده بود، اعلام حمایت کرده‌ایم و به پیروزی دلچسبی دست یافتیم. این نکته را نباید از یاد برد که هنرمندان و به‌ ویژه اهالی سینما با انگیزه‌ مشخص وارد گود شدند. ما به ‌صورت قانونی به‌عنوان کارگر شناخته می‌شویم و مشکلات صنفی فراوان داریم. مشکل بیمه و حق و حقوق هنرمندان همچنان باقی است و از قانون کار تبعیت می‌کند به این معنا که حتی اگر دولت جمهوری اسلامی در رشته تخصصی من، به من دکترا داده باشد‌ (که داده است) هنگام بازنشستگی مانند یک کارگر با ما برخورد می‌شود. همین موضوعات ما را بر آن داشت برای احقاق حق خودمان در روند مبارزات پارلمانی، حمایت خود را از گروهی که به نظرمان به ما نزدیکتر هستند اعلام کنیم و وکلای خود را به مجلس بفرستیم. در این مبارزه، این آغاز راه است و می‌خواهیم تلاش بیشتری برای سامان دادن مبارزاتی اینچنین سیاسی - اقتصادی انجام دهیم. این نکته هم ضروری است که تمام انگیزه‌ها منوط به موضوعات صنفی نبوده بلکه مبارزه برای دست‌یافتن به جامعه‌ای مدنی نیز بخشی از این راه است.

در این مسیر مشکلاتی نیز همراه ما خواهد بود کما اینکه مواضع برخی مبنی بر اهل کوفه نامیدن مردم تهران به‌ دلیل نوع رایی که با سلیقه آنها جور نبوده، از همین حالا به راه افتاده است. اینها مردم نیستند، اینها بخشی از همان گروه رهبری و هدایت شده‌اند که سال‌هاست به هنرمندان و دیگر مردم دشنام می‌دهند و رفتاری مانند عقب‌افتادگان ما قبل قاجار دارند. رد پای این گروه را می‌توان در رسانه‌هایی جست که این خط سیر را سال‌ها، داشته و در پیش گرفته‌اند. اینها مردم نیستند و به همین دلیل از وجود چنین جریانی که سال‌ها تلاش اینچنین کرده نباید نگران بود.

https://telegram.me/fardayeiran

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۶ اسفند

 
 

اشتراک گذاری: