ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در جمهوری اسلامی

از "محلل" صادق هدایت

رسیده ایم به "داور" طلاق 
 
 
 
 

 

همه آنها که داستان اجتماعی و بسیار خواندنی "محلل" صادق هدایت را خوانده اند، گرچه به طنز، اما در همین طنز واقعیت تلخ مربوط به "محلل" در اسلام نهفته است. مردی که همسرش را سه طلاقه می کند، برای رجوع دوباره و آغاز زندگی مشترک با وی باید یک محلل پیدا کند زیرا زن مطلقه اگر دراین فاصله ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد می تواند با شوهر سابق بار دیگر ازدواج کند. محلل کارش اینست که زن را عقد کند و طلاق بدهی که مانع شرعی برداشته شده و زن و شوهر سابق بتوانند دوباره با هم ازدواج کنند. این مبنای داستانی است که هدایت نوشته است. البته در داستان هدایت، شرح نقشی است که محلل بازی می کند. این محلل از شوهر زن پول می گیرد تا زن خوش بر و روی سابق او را عقد کند و طلاق بدهد تا امکان ازدواج دوباره آن دو شرعا فراهم شود. محلل زرنگ پول را می گیرد و زن را هم عقد می کند اما دیگر طلاق نمی دهد.

انگیزه اشاره به این داستان خواندنی صادق هدایت، گزارشی است که یکی از روزنامه های دست راستی جمهوری اسلامی بنام "جوان" درباره "داور" در ماجرای طلاق ها منتشر کرده است. گزارشی که 90 در صد آن بر محور بد بودن و اخ بودن طلاق دور می زند و در پایان فقط اشاره به مسئله به نام "داور طلاق" می کند و این که این داوری تبدیل به شغلی نان و آبدار در جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

بموجب گزارش جوان "داور" شاهد طلاق است در اسلام. نقش داور آنست که زن و شوهر مصمم به متارکه را نصیحت کند که از هم جدا نشوند و حالا "داور" تبدیل به شغل و حرفه ای نان و آبدار شده و کسانی این دکان نان و آبدار را باز کرده اند که تحصیل و تخصص ندارند و ظاهرا ته ریش دارند و تسبیح به دست و نصیحت های اسلامی می کنند و جیب دو طرف را می برند و شاید هم نقش "محلل" صادق هدایت را بازی می کنند. متاسفانه خبرگزاری جوان، هیچ نکته خبری را در این باره مطرح نکرده است جز همان چیزهائی که اغلب در صدا و سیما در باره بد بودن طلاق گفته می شود. به همین دلیل، گزارش جوان کوچکترین ارزش گزارشی را هم ندارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 دی

 
 

اشتراک گذاری: