ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارشی از دسته بندی

رسانه های تصویری و چاپی ترکیه!

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

مطبوعات و بنگاه های خبرپراکنی نزدیک به حزب حاکم یعنی عدالت- توسعه و بویژه شخص اردوغان شامل شش گروه زیر می باشد:

1- گروه میدیای تورکوآز.

کانال های اصلی تلویزیونی اش:

atv, a Haber

روزنامه های اصلی اش :

Sabah, Takvim

2- گروه مطبوعاتی تورک میدیا.

کانال اصلی تلویزیونی اش:

360

روزنامه های اصلی اش:

Takvim, Güneş

3- شرکت خوشه ای (هولدینگ) آل بایراک.

کانال اصلی تلویزیونی اش:

TVNET

روزنامه اصلی اش:

Yeni Şafak

4- گروه میدیای ستار.

کانال های اصلی تلویزیونی اش:

Star TV, Kral TV

روزنامه اصلی اش:

Star

5- شرکت خوشه ای اخلاص.

کانال اصلی تلویزیونی اش:

TGRT

روزنامه اصلی اش:

Türkiye Gazetesi

6- گروه میدیای ینی دونیا (دنیای نو).

کانال های تلویزیونی اش:

Kanal 7, Ülke TV

 

 

 آژانس خبرگزاری "آناتولی"  نیز وابسته به "ارگان های خبری همسو" می باشد و همچنین تمامی کانال های ملی موسوم به "تی آر تی"!

 

در این میان روزنامه "ینی آکیت" (عقد نو) با تیراژ روزانه حدود 50 هزار، هر چند به روزنامه "ینی شفق" وابسته به شرکت سرمایه گذاری خوشه ای "آل بایراک" بسیار نزدیک است ولی ظاهرا "مستقل" می باشد. شکی نیست که این روزنامه از جانب برخی شرکت های " خبری همسو" مورد اشاره در بالا و بویژه "شرکت خوشه ای آل بایراک" مورد حمایت است ولی اخبار و تحلیل های این روزنامه به حدی ارتجاعی است که عملا امکان قرار گرفتن رسمی در "جمع خبری همسو" را ندارد. احتمالا این شرکت ها نیز واقفند که حمایت رسمی و آشکار از چنین جریان تندرو و داعشی عملا موجب کم شدن بینندکان و خوانندگان شبکه های تلویزیونی و روزنامه هایشان خواهد شد.

مختصری از کارنامه روزنامه "ینی آکیت" (عقد نو):

 

این روزنامه برای نخستین بار از جانب روزنامه نگار ارمنی ترکیه به نام "هرانت دینک" مورد انتقاد جدی قرار گرفت. هرانت دینک درسلسله مقالاتی در روزنامه اش "آگوس" و سپس در یک گزارش مستقل اثبات کرد که این روزنامه در تحریک و ایجاد دشمنی بین اکثریت و اقلیت قومی- مذهبی در ترکیه بازیگر اصلی است. هرانت در 19 ژانویه سال 2007 در مقابل دفتر کارش در محله "شیشلی" در استانبول مورد سو قصد قرار گرفت و کشته شد. دادگاه متهمین این جنایت کماکان در جریان است ولی شواهد حاکی از آن است که اسرار پشت پرده این قتل هرگز آشکار نخواهد شد!

هر چند محور اصلی فعالیت روزنامه "ینی آکیت" (عقد نو) بر اساس حمایت از اردوغان است ولی در ضدیت با اندیشه های آتاتورک و غیر مسلمین (و حتی مسلمانان اهل تشیع) و دگر اندیشان و دگرباشان زبانزد است. این روزنامه  در پی سقوط جنگنده سوخو24 روسیه توسط ترکیه و آغاز تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه موضع تندتری در حمایت از اردوغان و خانواده اش گرفت. هم اکنون نوک حمله اش به سوی روسیه و ایران و بشار اسد است. تا لحظه انشای این نوشته خروجی اینترنتی این روزنامه از مجموع 25 خبر 10 خبرش علیه پوتین است و سایر اخبارش نیز به نوعی در مخالفت با سیاست روسیه وایران و دفاع از اردوغان. روزنامه تندرو دیگری به اسم "ینی شفق" (شفق نو) نیز دست کمی در طرفداری از اردوغان و تبلیغات ضد روسیه ندارند.

هر چند هر دو روزنامه مدافع سرسخت مواضع محافل غربی و بویژه ایالات متحده اند با این حال در " یهودی ستیزی" سرآمد هستند. روزنامه "ینی آکیت" در تاریخ 19 جولای سال 2014 "جدول متقاطع الکلمه" ای با عکسی از هیتلر منتشر کرد. هدف از حل این جدول پیدا کردن یک جمله بود. و این جمله چنین بود:

"در جستجوی تو هستیم."

 

پیک نت 18 آذر

 
 

اشتراک گذاری: