ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

روحانی در همایش سفرا در تهران

توافق اتمی گام اول بود

برای اقتصاد پایدار در ایران 
 
 
 
 

 

همایش سفرا و روسای دفاتر و نمایندگی های جمهوری اسلامی درخارج، روز گذشته در تهران برپا شد و روحانی سخنران اصلی آن بود که طی سخنانی گفت:

اگر تعامل سازنده با جهان به خوبی و با حفظ اصول انجام بگیرد، قدرت سیاست خارجی تبلور بیشتری پیدا خواهد کرد. به دنیا  ثابت کردیم که دوره ایران هراسی به سر آمده است و این را با ارائه پیشنهاد طرح  "جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط گری" Wave  که به صورت اجماعی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، در عرصه عمل نیز به منصه ظهور رساندیم.

بر این اساس و بر طبق نص قانون اساسی انقلابی بودن یعنی خواستن سعادت برای همه مردم جهان که البته مسلمانان بعنوان خانواده بزرگ اسلامی و همسایگان ما در این بین جایگاه ویژه‌ای دارند.

توفیق در مذاکرات هسته‌ای گام اول بود که بتوانیم آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانده و وضعیت اقتصادی پیش بینی پذیری ایجاد کنیم. پیروزی در مذاکرات هسته‌ای حاصل حمایت رهبر انقلاب، کمک سایر قوا و نهادها و همدلی مردم با دولت است.

در نتیجه برجام نه تنها حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده‌ایم بلکه با تأیید آن از جانب شورای امنیت سازمان ملل توانسته‌ایم این حقوق را ارتقا بخشیم.

امروز مسایل بسیار مهمی در منطقه داریم که هر روز تداوم آنها فقط به نفع رژیمی مثل رژیم صهیونیستی است و اگر صلح، ثبات، امنیت و آرامش یک روز و حتی یک ساعت زودتر در منطقه برقرار شود، این به ضرر رژیم صهیونیستی و به نفع همه ملت‌های منطقه است.

برای ما مهم است که از ریخته شدن خون حتی یک بیگناه  در منطقه پیشگیری کنیم. قبلا هم اعلام کرده‌ایم حاضریم مذاکره کنیم منوط به آن که نتیجه این مذاکرات برقراری ثبات و امنیت در کشورهای منطقه باشد.

‌ جوانان کم تجربه در یکی از کشورهای منطقه، با درشت گویی در برابر بزرگان به جایی نخواهند رسید. شک نداریم مسایل سوریه، یمن و بحرین راه ‌حل سیاسی دارد و رسیدن به این راه‌ حل تنها با تعامل سازنده امکان‌پذیر است. اگر نگاه عربستان در مسایل کلی منطقه به واقعیت‌ها نزدیک‌ شود و دست از مداخلات بردارند، در شرایط جدید بسیاری از معضلات از جمله در روابط را می‌توان حل و فصل کرد و بازگشت ریاض از مسیر غلط، راه را برای همکاری باز خواهد کرد.

در سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی به ایران همه کشورها می‌توانند حضور داشته باشند. تولیدات داخلی با تقاضای داخلی رونق نمی‌یابد و ما نیاز به  تقاضای خارجی هم داریم. هر روز که مشکلات منطقه ادامه یابد، رژیم صهیونیستی بیشتر نفع می برد.

شرط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران انتقال تکنولوژی و مشارکت و ایجاد بازار بزرگتر خارجی برای فنآوران کشور است. امروز توان تولیدات ما در کالا و خدمات به گونه‌ای است که می‌توانیم به دیگر کشورها صادر کنیم و با مشارکت آنها در بخش‌های گوناگون فعالیت نماییم.

در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی معضلات خود را حل و فصل کرده و به اهداف خود برسد و اگر درست حرکت کنیم به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر انزوا و تحریم ایران امکان‌پذیر نخواهد بود، چرا که هدفگیری دولت؛ تحکیم بازدارندگی کشور در برابر انزوا و تحریم است.
نتیجه مذاکرات هسته ای، رژیم صهیونیستی را به منزوی ترین رژیم جهان تبدیل کرد. امروز دنیا می‌داند که حل بسیاری از مشکلات منطقه منوط به حضور ایران است. اگر می‌خواهیم در زمینه اقتصادی با دنیا رقابت کنیم باید وارد مجامع بین‌المللی اقتصادی شویم و در تصمیم‌گیری‌هایی که برای تعیین تعرفه‌ها توسط اتحادیه‌ها و دیگر کشورها اتخاذ می‌شود، حضور داشته باشیم و این یکی از وظایف اصلی سفرا خواهد بود.

 

پیک نت 12 آبان

 
 

اشتراک گذاری: