ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اعتصاب کارگری در عسلویه

چرا وابستگی پیمانکاران

واحدهای تولیدی اعلام نمیشود؟ 
 
 
 
 

 

بدترین خبر، آن خبری است که ناقص منتشر می شود و اطلاعات کامل به خواننده نمی دهد. این بلائی است که بر جان تمام رسانه های ایران چنگ زده است. حال به هر دلیل و انگیزه سیاسی و جناحی و امنیتی.

برای نمونه، خبرگزاری ایلنا که معمولا اخبار کارگری را منتشر می کند، روز گذشته از اعتصاب 200 کارگر پیمائی "عسلویه" خبر داد. این کارگران در پروژه لوله کسی تایسات فاز 13 کار می کنند.

پیمانکار از خرداد ماه سال جاری تاکنون مزد و حقوق آنها را پرداخت نکرده است. اعتصاب اعتراضی از چهار روز پیش با تجمع در محل کار و یا اجتماع در مقابل فرمانداری کنگان آغاز شده است و تاکنون هیچ مقام مسئولی پاسخگوی اعتصابیون نیست.

نیروی انتظامی آنها را از شهر و از مقابل ادارات مربوطه تا محل کارشان بدرقه می کند تا مبادا در شهر دست به تظاهرات بزنند.

تا اینجا، خبری است که ایلنا منتشر کرده و دستش هم درد نکند که لااقل تا این حد خبر را منتشر کرده است، اما نکته مجهول و پنهان در این خبر آنست که پیمانکار کیست و چه نهادیست و وابسته به کجاست که با گردن کلفتی می تواند 6 ماه حقوق کارگران را ندهد؟

این که بحران اقتصادی و تحریم ها و فلج بودن تولید داخلی و ناممکن شدن جلب سرمایه خارجی و دیگر دلائل در این ماجرا دخیل است به جای خود محفوظ اما چرا مردم و خود کارگران اعتصابی نباید بدانند پیمانکار کیست و وابسته به کدام نهاد است؟ اهمیت این نکته مجهول کمتر از خبر اعتصاب و 6 ماه حقوق ندادن به کارگران نیست. کمتر نیست، زیرا در تمام کارخانه ها و واحدهای تولید همین وضع و شرایط برقرار است. یعنی شرکت هائی کارخانه ها را تصاحب کرده و باصطلاح مدیریت می کنند که وابسته به نهادهای اقتصادی سپاه اند. دلیل مجهول ماندن نکته محوری خبر همین وابستگی نیست؟

 

پیک نت 25 آبان

 
 

اشتراک گذاری: