ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اکبر ترکان دبیر شورای مناطق آزاد

واردات خودرو و کالاهای مصرفی

از مناطق آزاد باید جلوگیری شود! 
 
 
 
 

اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در یک برنامه تلویزیونی بنام "پایش" گفت: ژیگول بازی با ماشین‌های 500 میلیون تومانی هدف ما در مناطق آزاد نیست. من بدم نمی‌آید که واردات خودرو به مناطق آزاد را لغو کنیم. یک بار به سمت قطع واردات کالای همراه مسافر رفتیم و اکنون نیز واردات برخی کالاها مانند سیگار به مناطق آزاد یا اینکه واردات کالاهای حجیم مثل یخچال و فریزر به سرزمین اصلی را قطع کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، اکبر ترکان در این برنامه اظهار کرد: اقتصاد ایران مشکلات بزرگی دارد و بخشی از آن ناشی از مدیریت است، یادمان نرود 10 سال درگیر جنگ و 11 سال نیز گرفتار تحریم هستیم و به هر حال این مسئله در اقتصاد ایران تأثیر خودش را گذاشته است. ما در تحریم‌ها نتوانستیم نفت خود را به فروش برسانیم و صادرات نفت کشور نصف شده و اکنون حتی قیمت نفت هم نصف شده است. دو و چهار دهم میلیون بشکه صادر می‌کردیم و الآن به یک میلیون بشکه رسیده است. این مشکلات روی اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است.

به گفته ترکان : هر منطقه ای یک نوع کارکردی دارد؛ محور کسب و کار منطقه آزاد کیش گردشگری، محور کسب و کار منطقه آزاد قشم صنایع انرژی، محور کسب و کار چابهار ترانزیت و محور کسب و کار اروند، صنعت نفت است که در قلب صنعت نفت ایران و عراق قرار دارد. حوزه خزر نیز محور کسب و کار انزلی است، ارس محور کسب و کار قفقاز است و محور کسب و کار ماکو کار با ترکیه است. هر یک از این مناطق یک محور کسب و کار دارند ولی در نهایت در سایر حوزه‌ها وارد می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین کارکرد کنونی مناطق آزاد چیست؟ گفت: آن چیزی که مردم می‌شناسند کارکرد گردشگری و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد است ولی آنچه ما ارزیابی داریم محور صنعتی است، بیشترین سرمایه گذاری‌ها در مناطق آزاد در صنعت شده است.

ترکان در پاسخ به این سؤال که چرا مناطق آزاد را افزایش می‌دهید؟ گفت: به دنبال کسب و کار با همسایگان هستیم، کالاها و مصنوعات ایرانی به جز کالاهایی مثل پتروشیمی، فولاد و سیمان کالاهای مصنوعی ما در کشورهای صنعتی مشتری ندارد. بازارهای این کالاها همسایگان هستند. ما به دنبال بازار افغانستان، عراق، ترکمنستان و کشورهای جنوبی هستیم.

در میان برنامه دهدشتی - نماینده آبادان در مجلس - در واکنش به اظهارات ترکان گفت: آقای ترکان اکنون وضع مردم چگونه است؟ فرمایشات شما خوب و دلنشین است ولی با واقعیت خیلی فاصله دارد. در طول این مدت بی‌برنامگی و عدم اجرای تعهدات زیاد وجود دارد. مواردی که شما گفتید همگی در شش گذشته و آن هم روی کاغذ اتفاق افتاده است؛ نه در عمل. بازسازی روستاها، ساخت پارک و امثالهم همه مصوبات مربوط به شش ماه اخیر بوده است؛ یعنی مرتبط به اسفند پارسال و هنوز انجام نشده است.

دهدشتی خطاب به ترکان گفت: ای کاش کنار مردم آبادان و خرمشهر بودید و درد و دل‌های آن‌ها را گوش می‌دادید. امسال 9000 دانش آموز یعنی 15 درصد از 60 هزار دانش آموز به دلیل نداشتن و مشکلات معیشتی قادر به خرید کتاب، دفتر، لوازم‌التحریر و پوشش نبوده و در آستانه ترک تحصیل بودند. تعاملاتی شده که قرار بود منطقه آزاد کمک کند ولی خب باید بدانیم دلیلش چیست.

ترکان در پاسخ به دهدشتی گفت: شما الآن به آنجا رسیدی یا اینکه قبلا هم نماینده بودی؟ به هر حال باید دو سال اخیر را با چهار سال قبل از آن مقایسه کرد و مشخص شود آن دوره ای که در این منطقه مسئولیت داشتید چه کاری انجام دادید؟ کجا به مسائل مردم رسیدگی کرده‌اید؟ اگر می‌گویم که مدارس آنجا را بازسازی کرده‌ایم راست می‌گویم یا راست نمی‌گویم؟ اگر مدارس آنجا با بودجه مناطق آزاد بازسازی شده این حرف درستی هست یا نیست؟ اگر 27 روستا را اصلاح شهری کردیم درست است یا نیست؟ اگر پارک‌ها را بازسازی کردیم درست است یا درست نیست؟ اگر فولاد راه انداختیم، اگر موافقت‌نامه هتل دادیم و اگر آغاز کردیم یک حرکت صنعتی را که هفت پالایشگاه را؛ من که چشم بندی نمی‌کنم و همه آبادانی ها دارند حرف مرا گوش می‌دهند، هفت پالایشگاه شروع شده و دو مورد از آن به اتمام رسیده است. شما اگر خبر نداری فردا پیش آقای زمانی برو تا شما را برای بازدید ببرد.

ترکان افزود: باید بگذاریم واقعیت‌ها بیان شود، البته اشکال زیاد داریم و اکنون خودم صدها اشکال دارم ولی اینکه آن چیزی را که انجام شده دست کم گرفته، نبینیم و نگوییم نه برای شما محبوبیت می‌آورد و نه اجر و منزلت بچه های ما را کم می‌کند. بچه‌ها را آنجا همه می شناسند و مورد اعتماد مردم هستند. شما هم حقیقت را بگویید و انتقادات را بفرمایید. من انتقادات را روی چشم گذاشته و برای اصلاح امور استفاده می‌کنم ولی حقیقتی را اگر منکر شدید، نمی‌پذیرم.

 

پیک نت 27 آبان

 
 

اشتراک گذاری: